SQL verslavingen..

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

Frank -

Frank -

04/05/2008 22:49:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 04.05.2008 20:59:
Ik reken liever met iets waarbij ik weet dat 60 1 minuut is, ipv dat ik in queries moet gaan kloten met datum min datte etc..
Sorry dat ik het zeg, maar dit valt wel in de categorie domme opmerkingen. Wat heeft 60 nu met 1 minuut te maken? Niets, null, noppes, nada. Ik reken liever met 1 minuut wanneer ik 1 minuut nodig heb en 1 dag wanneer ik 1 dag nodig heb. 1 MINUTE en 1 DAY doen wonderen, met 1 MONTH of 5 YEAR snapt het grootste uilskuiken nog over welke interval we het hebben. Of schud jij zo even uit de mouw wat 604800 moet voorstellen? Daarnaast ga je problemen krijgen wanneer je met maanden, kwartalen of jaren gaat werken, die zijn namelijk niet altijd even lang. De ene maand is 31 dagen, de andere 28 dagen. Ga jij maar eens berekenen hoeveel secondes je er nu bij op moet tellen...

Hou het eenvoudig, dan maak je minder fouten en snap je beter wat er gebeurt. Een datum dus opslaan als een datum, een DATE.
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 11:18:25
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 09:45:00
Quote Anchor link
pgFrank schreef op 04.05.2008 22:49:
Wesley schreef op 04.05.2008 20:59:
Ik reken liever met iets waarbij ik weet dat 60 1 minuut is, ipv dat ik in queries moet gaan kloten met datum min datte etc..

Sorry dat ik het zeg, maar dit valt wel in de categorie domme opmerkingen.
Lees verder...
Quote:
Wat heeft 60 nu met 1 minuut te maken? Niets, null, noppes, nada.
Ik weet niet bij jou maar bij mij zitten er in een minuut hoeveel seconden? En waarop is de unix timestamp op gebaseerd? Juist. Seconden. De hele date() functie is erop gebaseerd eigenlijk.
Quote:
Ik reken liever met 1 minuut wanneer ik 1 minuut nodig heb en 1 dag wanneer ik 1 dag nodig heb. 1 MINUTE en 1 DAY doen wonderen, met 1 MONTH of 5 YEAR snapt het grootste uilskuiken nog over welke interval we het hebben. Of schud jij zo even uit de mouw wat 604800 moet voorstellen?
Niet echt maar daarom is het rekenen handig (PHP):

[linebreak]$minuut = 60;[linebreak]$uur = $minuut * 60;[linebreak]$dag = $uur * 24;[linebreak]$week = $dag * 7;[linebreak]

etc..
Quote:
Daarnaast ga je problemen krijgen wanneer je met maanden, kwartalen of jaren gaat werken, die zijn namelijk niet altijd even lang. De ene maand is 31 dagen, de andere 28 dagen. Ga jij maar eens berekenen hoeveel secondes je er nu bij op moet tellen...

Exact: SECONDEN
Je rekent met seconden. Als je met date($format, time()+$aantalsecondeN) gaat rekenen boeit het niet of er in de ene maand 5 en in de andere 60 dagen zitten (Als voorbeeld want dat klopt natuurlijk niet). Unix timestamp is een functie die zich daarop aanpast namelijk..

Quote:
Hou het eenvoudig, dan maak je minder fouten en snap je beter wat er gebeurt. Een datum dus opslaan als een datum, een DATE.

Denk dat het moraal van deze discussie is dat iedereen iets anders handig vind.. hier gaan we in ieder geval niet meer uitkomen ben ik bang..
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Wesley
 
Jacco Engel

Jacco Engel

05/05/2008 10:00:00
Quote Anchor link
Het enige dat ik er over wil zeggen is dat je enorm dom uit je nek loopt te lullen en zo te lezen de ballen verstand hebt van serieus programeren.

Onderbouwing :
Als je alles pgFrankstyle doet komt dit met name bij grotere apps je snelheid ten goede.

Om je eigen voorbeeld te gebruiken:

Alles wat op maandag is gemaakt moet opgehaald worden...

Jou manier : (even paar keer vergroot en lichtelijk overdreven)

1. Jij haalt met een select 100.000 records op.
2. Jij loopt door 100.000 records om te controleren of ze op maandagochtend zijn gemaakt.
3. je gooit 90.000 records weg die niet aan je criteria voldoen en waarvan het dus nutteloos is dat je die hebt opgehaald.
4. je loopt door de overige 10.000 records om deze weer te geven.


Frank (en de algemene) manier :

1. Je DB kijkt welke records er voldoen aan de criteria
2. Je haalt 10.000 records op.
3. Je loopt er door om deze weer te geven.


Bovenstaande heeft een behoorlijk snelheidsverschil volgens mij. Heb geen concrete cijfers maar als iemand tijd heeft kan hij/zij deze mischien produceren.

Conclusie:
Jij stond niet vooraan bij het uitdelen

Edit:

Quote:
Luister maar naar pgFrank, dat lijkt me een wijze man ;-)

Met name niet goed wijs met zn PG gedoe maar in dit geval heb je enigsinds gelijk
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jacco Engel
 
- wes  -

- wes -

05/05/2008 10:02:00
Quote Anchor link
waarom lopen kutten met secondes en timestamps, tijdzones en weet ik veel wat voor een onzin waar daar perfecte database mogelijkheden voor zijn...

60 != 1 minuut.
60 seconden wel, maar wat nou het verschil is tussen 60 seconden en een minuut ... niet he... waarom dan er moeilijk mee lopen doen
 
Frank -

Frank -

05/05/2008 11:40:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 05.05.2008 09:45:
Je rekent met seconden. Als je met date($format, time()+$aantalsecondeN) gaat rekenen boeit het niet of er in de ene maand 5 en in de andere 60 dagen zitten (Als voorbeeld want dat klopt natuurlijk niet). Unix timestamp is een functie die zich daarop aanpast namelijk..
En heb je al bedacht dat dit niet gaat? Hoe wil jij iemand iedere 5e van de maand een berichtje sturen wanneer je niet eens weet wanneer dat is? Of iedere maandagmorgen? Of iedere _vul_maar_in_?

En wacht dacht je van schrikkeljaren en schrikkelsecondes? Dan gaan jouw berekeningen al helemaal niet kloppen, jij mist zo maar een dag of een seconde.

Daarnaast is jouw applicatie nauwelijks te testen, jouw database komt vol te staan met waardeloze getallen die je vervolgens 1-voor-1 zelf mag gaan vertalen naar een datum. Dan pas kun je zien of het ook de gewenste datum is, testen kost je dus veel meer tijd en kan regelmatig fout gaan. Dit gepruts werkt het maken van fouten namelijk in de hand...

Dom dom dom, een totaal gebrek aan kennis. Dat mag duidelijk zijn.

Sterkte.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 19:03:00
Quote Anchor link
*heeft al vaker gedacht dat bepaalde mensen hier een gebrek aan respect hebben*

Dit topic doet niks anders als dat bevestigen..
 
--

--

05/05/2008 19:11:00
Quote Anchor link
Jacco schreef op 05.05.2008 10:00:
1. Het enige dat ik er over wil zeggen is dat je enorm dom uit je nek loopt te lullen en zo te lezen de ballen verstand hebt van serieus programeren.


Ik vind dat beetje ouwehoeren niet erg is, maar dit vind ik idd ook te ver gaan hoor. Het gebeurt regelmatig dat er op zogenaamde ''noob-questions'' heel flauw wordt gereageerd, in de trant van ''wegwezen, ga php leren'' of iets zoals hierboven. Waar is dat voor nodig? Volgens mij heet deze site phpHULP en is het dus logisch dat hier newbies komen met vragen. Je zou juist blij moeten zijn dat je genoeg ervaring en kennis hebt om mensen te kunnen helpen! Wanneer er echt dom gedaan wordt, reageer dan met: ''Misschien is het een goed idee om deze handleiding door te lezen'' ofzoiets. Want wie zoals Jacco hierboven reageert, lult pas écht uit zijn nek.
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 19:13:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 05.05.2008 19:03:
*heeft al vaker gedacht dat bepaalde mensen hier een gebrek aan respect hebben*

Dit topic doet niks anders als dat bevestigen..


Als je zelf zo'n gewaagde topic opent, kun je verwachten dat je een discussie aan moet gaan. Het is altijd vervelend als degene die een discussie start zijn standpunt door wilt draven ook al heeft diegene geen poot om op te staan.
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 19:16:00
Quote Anchor link
Nee, daarom ga je maar schelden en iemand 'dom' noemen. Logica?
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 19:17:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 05.05.2008 19:16:
Nee, daarom ga je maar schelden en iemand 'dom' noemen. Logica?


Domme opmerking is iets anders dan iemand 'dom' noemen by the way.
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 19:19:00
Quote Anchor link
Neemt niet weg dat de reacties hier richting mij erg publieks-onvriendelijk zijn. Mods weten wel te zeuren over het feit dat het verkeerd staat (ja, ik snap zelf ook niet hoe ik het toen voor mekaar kreeg het daar te zetten, daar niet van weg) maar als de (zoals ik ze nu maar even noem) 'meer gerespecteerde' hier langer zittende leden iemand lopen af te zeiken en zijn opmerkingen dom noemen zijn de mods allemaal op vakantie..?
 
--

--

05/05/2008 19:21:00
Quote Anchor link
Waarom heet deze plek dan een forum? Als de andere manier echt beter is dan komt diegene daar uiteindelijk zelf ook wel achter, en dat is juist het leuke van een forum, elkaar overtuigen van een betere manier. Maar moet dat dan allemaal in zo'n negatieve sfeer? Volgens mij niet.

Paar voorbeeldjes
Quote:
waarom lopen kutten met secondes en timestamps, tijdzones en weet ik veel wat voor een onzin waar daar perfecte database mogelijkheden voor zijn...
Quote:
Het enige dat ik er over wil zeggen is dat je enorm dom uit je nek loopt te lullen en zo te lezen de ballen verstand hebt van serieus programeren.
Quote:
Ik weet niet bij jou maar bij mij zitten er in een minuut hoeveel seconden?
En dan het belangrijkste:
Quote:
Denk dat het moraal van deze discussie is dat iedereen iets anders handig vind..
Juist.
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 19:25:00
Quote Anchor link
Oke, we gaan het anders doen:

"Ja, ik ben het helemaal met je eens Wesley. Ik vind het een top idee om timestamps te gebruiken in combinatie met een database. Er zitten wel risico's aan verbonden, maar dat neemt niet weg om het niet te gaan gebruiken. Daarom zeg ik dat je er goed aan doet om Unix Timestamps gebruikt.
Toch jongens? Timestamps zijn toch tha bomb?"

Als we iedere persoon die een soort van discussie willen starten alleen maar gelijk moeten gaan geven, om het gevolg te vermijden dat diegene zich niet 'gerespecteerd' voelt, dan valt er geen discussie te starten. ;)
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 19:28:00
Quote Anchor link
Onder het motto "Start geen discussie want je krijgt toch 'Noob' naar je hoofd gegooid" zoek ik mijn hulp voortaan niet meer hier op phphulp. Word toch helemaal te mooi als iemand vraagt waarom de date functie van SQL beter zou zijn als de unix timestamp dat hij direct noob zou zijn en alleen maar domme opmerkingen kan maken? :\
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 19:29:00
Quote Anchor link
Nou wordt ie mooi. Nja, prettige dag verder. Moet ik nog andere fora aanraden?
Techzine forum?
Tizag forum?
PHPfreakz?
 
--

--

05/05/2008 19:32:00
Quote Anchor link
Beste GaMer13,

Wat je nu zegt klopt niet helemaal. Het is in zekere zin inderdaad mogelijk om een discussie te starten, mits deze een redelijk onderwerp hebben. Het is niet vereist om de starter gelijk te geven, je kunt deze persoon echter wel met redelijke argumenten en zonder persoonlijke verwijten terecht wijzen. Bepaalde technieken hebben zich bewezen tegenover andere. Opmerkingen als: ''Je lult uit je nek.'' kunnen vervangen worden door: ''Wat je zegt klopt niet helemaal.''. Wat ik op dit moment duidelijk probeer te maken, is dat het misschien een optie zou zijn om op een normale manier een discussie te voeren en niet in de stijl van: ''Wie het hardst schreeuwt heeft gelijk.''

Ik hoop hiermee duidelijk te zijn geweest.

Hoogachtend,
Evert
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 19:38:00
Quote Anchor link
Geachte Evert,

Ik ben het helemaal met u eens en sommige mensen behoren te praten als ieder normaal wezen op deze aardkloot. Bij deze wil ik dus een beroep doen op diegene die zich hiervoor voelen aangesproken: 'Wil diegene met enige beschaafde toon een discussie voeren, zodat de sfeer op dit forum te doen is?' Mijn dank is groot.

Hoogachtend,
GaMer13
 
--

--

05/05/2008 19:43:00
Quote Anchor link
Mensen zoals jij verpesten dit forum, weet je dat wel? Zoiets als dit:
Quote:
Als je zelf zo'n gewaagde topic opent, kun je verwachten dat je een discussie aan moet gaan. Het is altijd vervelend als degene die een discussie start zijn standpunt door wilt draven ook al heeft diegene geen poot om op te staan.
vind ik echt te dom voor woorden. Als het hier al niet eens meer mogelijk is om een vraag te stellen zonder meteen allerlei verwijten naar je kop gesmeten te krijgen, is dit inderdaad niet zo'n geweldig forum. Ik ben hier nog niet zolang geregistreerd maar kennelijk staan bepaalde personen erg hoog in aanzien en kunnen zij vanalles maken. Deze plek is dacht ik bedoeld om te leren, en als elke poging daartoe de grond in wordt gestampt, waar moet het dan heen?
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 19:47:00
Quote Anchor link
Datgene wat ik boven typte was geen sarcasme, maar dat meende ik echt. Ik heb totaal geen 'kwaad' in de zijn van geen enkele post hier van, geen van de (op dit moment) 2517 posts.

Maar blijkbaar is de discussie afgelopen, dus ik ga dan ook niet meer in dit topic posten. Als iemand nog kritiek heeft op mijn 'gedrag' of iets wat ik getypt heb in voorgaande posts, dan kun je de PM mogelijkheid gebruiken.
 
--

--

05/05/2008 19:51:00
Quote Anchor link
O, dat was voor mij niet helemaal duidelijk, want eerst was je nogal tegen wat ik zei en daarna ben je het ineens met me eens. Maar goed, ik hoop dat er voortaan een beetje normaler met elkaar wordt omgegaan, op een manier alsof dit een forum is om te leren, zoals het bedoeld is. Discussie gesloten.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.