Starten met Java(script)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Albert de Wit

Albert de Wit

07/09/2012 20:15:31
Quote Anchor link
offtopic:

Wouter J heeft gelijk

http://w3fools.com/

Lees dat maar even door.
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 00:15:54
 
Wouter J

Wouter J

07/09/2012 23:05:14
Quote Anchor link
Quote:
En om terug te keren op het onderwerp, javascript en niet php, zoveel verandert er ook weer niet in javascript dat je elk beginnersboek bij voorbaat al moet afdanken vanwege verouderde technieken.

Oh nee? Geef jij me maar eens een tutorial (boek of website, zijn allebei verouderd) die praten over document.querySelector() en document.querySelectorAll() i.p.v. de document.getElementBy* functies.
Of een tutorial over animaties dat praat over document.requestAnimationFrame() i.p.v. de verouderde setInterval() en setTimeout() functies?
Of een tutorial die praat over Element.classList i.p.v. de Element.class = '...' of Element.setAttribute('class', '...') functies?

JS gaat de afgelopen jaren juist heel veel verandering door. Denk eens aan de nieuwe ECMA versies, die al bijna naar OO gerichte ontwerpen gaan? Of een syntax als deze:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
elem.{
    style.{
        width: '100px',
        background: 'red'
    },
    innerHTML: 'Foobar',
    // ...
}



En inderdaad, we zijn het eigenlijk best met elkaar eens: Zowel websites als boeken kunnen er verouderd zijn. En eigenlijk is mijn mening iets te simpel, misschien heb je even grote kans goede boeken als websites tegen te komen, maar ik heb bij een boek meestal een slecht gevoel voornamelijk omdat je -als je hem koopt- niet weet of het boek goed is.
Gewijzigd op 07/09/2012 23:08:42 door Wouter J
 
Erwin H

Erwin H

07/09/2012 23:12:57
Quote Anchor link
Dus ten eerste concludeer je al dat er geen enkel boek is dat die paar nieuwe functies benoemd (ken je ze allemaal?). Ten tweede concludeer je dat als die niet genoemd worden het meteen dusdanig verouderd is dat het boek niets meer waard is (kan je niets meer zonder die functies?).

Dat vind ik nogal wat. Alsof heel javascript om die paar functies hangt.

Als je een taal wilt leren gaat het in eerste instantie om de syntax. Hoe werkt de taal, wat kan je ermee, hoe werk je met variabelen, arrays, objecten etc etc. Het gaat dan niet om een paar functies. Sterker, elke taal heeft dusdanig veel elementen dat er geen boek, of tutorial website is waar je alles zult vinden. Ik leer nog elke dag, ook uit nieuwe boeken.

Dus ik blijf bij mijn standpunt:
Quote:
En om terug te keren op het onderwerp, javascript en niet php, zoveel verandert er ook weer niet in javascript dat je elk beginnersboek bij voorbaat al moet afdanken vanwege verouderde technieken.

Wat niet wil zeggen dat er niets veranderd. Deze opmerking wil zeggen dat de taal niet dusdanig verandert dat je de taal niet kunt leren uit een boek.

Nuancering: Je laatste alinea was er nog niet toen ik mijn antwoord inklopte. We zijn het wel eens dat er geen boek of website is die alles weergeeft. Jij noemt dat eerder verouderd, ik noem het eerder niet volledig.
Daarnaast zijn we het denk ik ook wel eens dat niet iedereen op dezelfde manier iets leert. Sommigen beter door boeken te lezen, anderen beter door voorbeelden te volgen. Wat dat betreft heeft ieder een andere voorkeur.
Gewijzigd op 07/09/2012 23:15:33 door Erwin H
 
Wouter J

Wouter J

07/09/2012 23:53:32
Quote Anchor link
Quote:
Dus ten eerste concludeer je al dat er geen enkel boek is dat die paar nieuwe functies benoemd (ken je ze allemaal?). Ten tweede concludeer je dat als die niet genoemd worden het meteen dusdanig verouderd is dat het boek niets meer waard is (kan je niets meer zonder die functies?).

Ik concludeer niks, ik ben er wel van overtuigd dat er maar zeldzaam weinig boeken zijn die deze nieuwe methoden bevatten. En nee, natuurlijk draait heel JS er niet om, maar het zijn wel betere technieken. De classList is bijv. 10x sneller dan werken met het class attribuut, met querySelector kun je 100x makkelijker elementen uit de dom vissen, ect.
Het was meer bedoelt om jou feit: 'zoveel verandert er ook weer niet in javascript(...)' wat de grond in te drukken. JS veranderd juist en ook juist die syntax.
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.