Verbinding maken en tonen gegevens uit mysql

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/09/2018 11:14:03
Quote Anchor link
Als je op je website en administratie bijhoudt, lijkt het mij zeker een must om dit te beveiligen met een inlogsysteem. en bij sterke voorkeur zelfs met een rechtensysteem die bepaalt wat gebruikers wel en niet mogen doen.

Dit kan je baseren op acties en CRUD. (create, read, update, delete).
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 17:36:06
 
Geert bouckaert

geert bouckaert

16/09/2018 11:46:18
Quote Anchor link
Het is een overzicht van cursisten welke tezelfdertijd in 4 cursussen kunnen ingeschreven zijn.
Vandaar de keuze x 4.

Het formulier is ook zo opgesteld.

De keuze, inderdaad, deze zijn wat te gedetailleerd, zou beter zijn met een code die refereert naar de keuzes.


Gezien het enkel over ophalen en tonen van gegevens gaat, geen verdere beveiliging nodig?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/09/2018 12:08:03
Quote Anchor link
Ik denk dat Jan en alleman niet zomaar de gegevens mogen inzien!

Ik zou zeker een inlogsysteem eraan vasthangen. Om in iedergeval aan de AVG-regelgeving te voldoen.

Lees je hier ook goed over in als je met dergelijke administraties werkt.
Gewijzigd op 16/09/2018 12:28:12 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

16/09/2018 12:36:35
Quote Anchor link
Geert bouckaert op 16/09/2018 11:46:18:
Het is een overzicht van cursisten welke tezelfdertijd in 4 cursussen kunnen ingeschreven zijn.
Vandaar de keuze x 4.

Hier kun je natuurlijk wel wat vraagtekens bij plaatsen. De manier waarop dit nu is opgezet is mogelijk niet erg handig. De query weerspiegelt dit al min of meer: als je wilt weten of iemand zich voor een cursus heeft opgegeven moet je deze informatie bij elkaar gaan sprokkelen.

Ook wil je misschien op den duur vragen kunnen stellen als "hoeveel mensen hebben zich opgegeven voor cursus X".

En je zult ook je queries moeten omgooien op het moment dat iemand straks 5 cursussen kan volgen, of wanneer er een geschrapt wordt.

Het lijkt erop dat de databasestructuur een op een is overgenomen van een spreadsheet, maar op het moment dat je dit soort informatie in een database onderbrengt is het handiger om deze toch iets gestructureerder op te slaan zodat je niet extreem veel moeite hoeft te doen om de informatie die je nodig hebt er weer uit te krijgen.
Gewijzigd op 16/09/2018 12:38:07 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/09/2018 12:43:28
Quote Anchor link
Daarom raad ik aan om je te verdiepen in Databasenormalisatie.

Net als dat je in de bibliotheek StarTrek boeken bij afdeling Science Fiction vindt, en boeken over het draaien van gehaktballen bij de Keuken, moet je database ook goed ingedeeld zijn. Eigenlijk heeft elke entiteit een eigen tabel:

Gebruikers, cursussen, aanmeldingen
Aan de hand hiervan kan je uiteindelijk relaties aanleggen zodat je een gebruiker aan een aanmelding kan koppelen, en die aanmelding aan één of meer cursussen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

16/09/2018 12:47:14
Quote Anchor link
En/of begrenzingen niet "hard coden" in de database zelf door een vast aantal kolommen of een bepaalde structuur, maar deze in de applicatie(code) zelf verankeren middels een instelling "maximaal aantal inschrijvingen op eenzelfde moment". Als daar dan iets verandert dan is dit een kwestie van een instelling aanpassen, die verder niet van invloed is op de structuur van de database of de code die hierop werkt.
 
Geert bouckaert

geert bouckaert

16/09/2018 12:53:49
Quote Anchor link
Ja, ik heb notie van databeses aanleggen met relaties in access, maar de hoeveelheid data voor deze gegevens is niet zo groot. Het moet eenvoudig blijven, ik ben ook geen programmeur...

Ik zoek eigenlijk iemand die voor mij enkele werkende pagina's kan maken als voorbeeld waar ik dan verder kan mee uitbreiden. Zoals het opvragen van gegevens (heb ik al), het opvragen van gegevens met de mogelijkheid om via en link de details op te vragen en aan te passen. Eventueel ook een formulier om nieuwe inschrijvingen te registreren. Desnoods tegen een kleine vergoeding.

Opmaak, css en zo, dat kan ik wel.

Maar... de antwoorden welke ik hier krijg, ok, deze zetten me op weg, maar wel waar ik eerst nog heel wat moet leren en zoals gezegd, ik ben geen programmeur, dus denk ik elders te gaan moeten zoeken.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/09/2018 15:36:54
Quote Anchor link
Als je iemand zoekt die dit voor jouw moet bouwen, dan raad ik aan om een Vacaturetopic in ons Vacatureforum aan te maken. Let wel op de regelgeving in de 'sticky thread' boven het forum.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

17/09/2018 00:27:08
Quote Anchor link
Geert bouckaert op 16/09/2018 12:53:49:
Ik zoek eigenlijk iemand die voor mij enkele werkende pagina's kan maken als voorbeeld waar ik dan verder kan mee uitbreiden. Zoals het opvragen van gegevens (heb ik al), het opvragen van gegevens met de mogelijkheid om via en link de details op te vragen en aan te passen. Eventueel ook een formulier om nieuwe inschrijvingen te registreren. Desnoods tegen een kleine vergoeding.

Opmaak, css en zo, dat kan ik wel.

Maar... de antwoorden welke ik hier krijg, ok, deze zetten me op weg, maar wel waar ik eerst nog heel wat moet leren en zoals gezegd, ik ben geen programmeur, dus denk ik elders te gaan moeten zoeken.


Zelfs een ervaren programmeur is zomaar een aantal uren kwijt aan het maken van een opzet. Het kost gewoon tijd en dus geld. Is dat geld niet beschikbaar dan blijft doe het zelf-en over. Zoals je inmiddels al merkt valt het echter vies tegen om er een net werkend geheel van te maken. En al hebben we dan een werkend script dan hebben we het nog niet over de veiligheid (onder andere de persoonsgegevens van de cursisten) en over de flexibiliteit van de code noch die van de database.

Als je je eigen website serieus neemt (je denkt of weet er winst mee te maken) huur dan een professional in is wat ik met klem zou willen aanraden.
 
Geert bouckaert

geert bouckaert

17/09/2018 09:07:46
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk, ik doe dit niet om geld te verdienen, het is voor een kleine vzw en geheel gratis.
Maar ja, de dag van vandaag moet alles geld opbrengen, als men in dit forum een vraag stelt, ja, je krijgt wat hulp, maar telkens net niet genoeg om echt verder ter kunnen als je geen programmeur bent. Diegenen die slim genoeg zijn om te programeren maken dankbaar gebruik van anderen hun onwetentheid. Echt jammer...

Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo...


Ik vroeg enkel om een drietal pagina's, zelfs zonder opmaak.
Zelfs tegen een kleine betling indien nodig.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

17/09/2018 10:25:59
Quote Anchor link
Quote:
Ik vroeg enkel om een drietal pagina's, zelfs zonder opmaak

Dat is leuk, maar het wordt in andere topics ook aangehaald: het is hier geen afhaalchinees. Je kunt advies krijgen om op eigen houtje verder te gaan, of je kunt een vacature plaatsen. Mensen die hier antwoorden doen dat op vrijwillige basis, en hebben zelf ook andere dingen te doen. Als je iets specifiek hebt waar je niet uitkomt dan helpen we je in de goede richting, maar als je een kant en klare oplossing wilt dan plaats je een vacature. Je wilt dan immers iets gebouwd hebben door iemand anders, en voor niets gaat de zon op.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/09/2018 10:36:58
Quote Anchor link
Ook drietal pagina's zonder opmaak vergen een uitgebreide basis aan code. En die moet worden ontworpen, geprogrammeerd, en uitgetest.

Een systeem om mensen te registreren voor een cursus kan nog best complex zijn, en een hoop uurtjes aan werk kosten. Als ik een schatting zou maken zou een programmeur op minimaal 200 euro rekenen, als je maatwerk zoekt.

Maar mogelijk zijn er ook gratis open-source alternatieven waarop je kan zoeken, zoals 'Open source course administration' of iets in die trant.
Gewijzigd op 17/09/2018 11:28:38 door - Ariën -
 
Geert bouckaert

geert bouckaert

17/09/2018 14:30:30
Quote Anchor link
Ja, en zo kom ik altijd trug op hetzelfde antwoord.
Dat van die "afhaalchinees", dat vroeg ik helemaal niet hé...
Beetje rare reactie Ben
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

17/09/2018 14:47:39
Quote Anchor link
Ik vind dat Ben gelijk heeft. Wat jij vraagt is hulp van een ander die er vervolgens twee dagen voor vrij mag maken. Die ander heeft dan zeker geen onkosten? Zo opmerkelijk hoe mensen denken... 2500 euro uitgeven aan een schilder die je huis komt verven vinden we allemaal doodnormaal maar op internet moet alles blijkbaar bijna voor niets. Ik kan er nog aan toevoegen dat je na twee dagen wellicht een opzetje hebt staan maar dat het project nog lang niet af zal zijn. Vergelijk het met het bouwen van een huis. Na een aantal dagen staat er een geraamte. Laat je dat zo opleveren dan moet er nog heel veel gebeuren alvorens het echt af is.

De hulp die je hier mag "verwachten" is zoals hier boven reeds vermeldt beperkt tot het antwoord geven op specifieke vragen. Ik zet het woord verwachten bewust tussen aanhalingstekens omdat niemand hier iets verplicht is. Eigenlijk zou je dus niets mogen verwachten :-). Als je heel veel geluk hebt vindt je misschien iemand die iets verder wil gaan maar neem van mij aan dat bij die mensen de zin er ook uit gaat voordat jouw project vorm gaat krijgen. Indien je zelf over een boel vrije tijd beschikt en bereid bent om je te verdiepen in het programmeren in PHP (en het verdiepen in relationele databases) dan kun je misschien een boek/boeken aanschaffen en je kennis vergroten.
 
Geert bouckaert

geert bouckaert

17/09/2018 14:56:39
Quote Anchor link
Ik heb net met enkele andere programmeurs gesproken en zij vertellen een heel ander verhaal, raar hé?
Jullie scheren iedereen over dezelfde kam.
Omdat jullie slimmer zijn dan wij dommerikken in deze materie denken jullie beter te zijn... duhhhh....


Trouwens, ik schilder alles zelf, dat kan ik wel Frank...

alleen Ariën heeft me wat geholpen, jij en nog enkele andere verwijzen steeds naar "moet je zelf doen"....
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

17/09/2018 14:59:55
Quote Anchor link
:)

Ik denk dat we ons verkeren in een patstelling. De vragensteller zegt zelf geen programmeur te zijn, en het feit dat hij hier hulp zoekt geeft aan dat hij er zelf ook niet direct uitkomt. Hem om de oren slaan met allerlei technische termen van hoe het zou moeten heeft dan ook niet zoveel zin.

Omdat hetgeen hij graag gemaakt wil zien waarschijnlijk wel wat voeten in de aarde heeft (waarbij er best wat zorg+aandacht besteed mag worden aan beveiliging omdat het ook persoonsgegevens betreft) is het misschien inderdaad beter dat hier een vacature voor wordt geplaatst.

Wat wij (ook) niet kunnen verwachten is dat iedereen bereid is helemaal in de materie te duiken en zich hierin te bekwamen. Aan de andere kant is dit wel een signaal naar de vragensteller toe dat dit niet iets is wat zomaar 1-2-3 in elkaar gezet kan worden, ook al ziet het er in eerste instantie niet heel erg complex uit.

Maar de vragensteller gaf al een indicatie dat dit systeem mogelijk verder uitgebouwd gaat worden ("registreren van nieuwe inschrijvingen"). Het is dan wel belangrijk dat het fundament van je applicatie (de database en de opzet hiervan) in orde is, anders worden dit soort verbouwingen en uitbreidingen mogelijk vrij pijnlijk en die zouden dan "nog" meer tijd kosten doordat er eerder bochten afgesneden zijn in het (database-)ontwerp.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/09/2018 15:00:47
Quote Anchor link
Ik kan me indenken dat mensen nog wel welwillend kunnen zijn om een opzetje uit te schetsen, of een deel van de basiscode. Maar een heel project schrijven niks of voor een paar tientjes, waar er minimaal 4 uur op aan ontwerpen, programmeren en testen wordt, dat is zeker niet rendabel. In sommige gevallen wordt er nog een 'fixed price' afgesproken, zodat je geen kans op tegenvallers hebt in de kosten.
Ook ontwikkelaars moeten hun brood kunnen verdienen.

Ook voor het onderhoud van mijn huis vraagt de schilder al gauw €30 á €40 per uur. Dus waarom zou een developer goedkoper moeten zijn? Die is ook druk bezig met ontwerpen, testen en programmeren, en ook zijn koffie en programma's met licentie moeten worden betaald en de nodige huisvesting. Plus dat hij winst wilt maken om zijn diensten in de toekomst voort te kunnen blijven zetten.

Als budget echt het probleem is, dan kan je beter richten op zelf studeren of het zoeken van een open-source alternatief.
Gewijzigd op 17/09/2018 15:23:05 door - Ariën -
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

17/09/2018 15:12:00
Quote Anchor link
>> Omdat jullie slimmer zijn dan wij dommerikken in deze materie denken jullie beter te zijn... duhhhh....

Als eerste heeft het niets met slim of dom te maken. Iedereen heeft kwaliteiten. Jij kunt blijkbaar goed schilderen. Een ander kan weer goed programmeren. Verder hoop ik dat je ons goed begrijpt. We geven je een eerlijk antwoord. Misschien had je gehoopt op een ander antwoord maar tot nu toe heeft iedereen die gereageerd heeft op je topic wel goede bedoelingen. Als ik tijd had zou ik je nog best willen helpen ook. Maar die tijd heb ik echt niet. Misschien moeten we even opnieuw beginnen en (als je wil) geef eens een uitgebreide beschrijving van wat je website straks allemaal moet "kunnen". Dan kunnen wij je eerst eens een opzetje geven voor het inrichten van je database. Daarmee begin je opnieuw maar voorkom je dat je later in serieuze problemen geraakt.
 
Geert bouckaert

geert bouckaert

17/09/2018 15:24:26
Quote Anchor link
Opnieuw beginnen? Ja, dan moet ik eens goed nadenken, een analyse en flowchart maken hiervoor.
Ik kom op maximaal 4 pagina's uit. Het hoeft helemaal niet veel te zijn en niet af te zijn.
Enkele werkende voorbeelden was voor mij al voldoende.

Alle pagina's zijn al beveiligd met toegang user & password.

Ik kom hier nog op terug.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/09/2018 15:32:23
Quote Anchor link
Vier pagina's zegt nog niks over hoe groot of hoe klein je project is.

Je kan ook op de huidige manier verder gaan, maar dan schiet je jezelf eigenlijk in je voet. Je bouwt op een slechte basis je applicatie, de grond zakt steeds dieper weg, en je moet veel vieze lapmiddelen gebruiken om de boel overeind te houden, waarna je mogelijk zelfs te laat tot de conclusie komt dat je het beter had kunnen doen.

Het feit dat je in een tabel met 'ledenadministratie' ook de cursussen bij wilt houden, geeft al aan dat er geen goede basis is om de data op te slaan.

Dus ik zou zeggen: Terug naar de tekentafel, en schrijf eerst je databasestructuur goed uit.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.