wat werkt vertragend

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C# .Net Developer

Dit ga je doen Het bouwen van Api's; Nieuwe oplossingen bouwen met C# .Net; De huidige software uitbouwen met C# .Net; Meewerken in projecten; Meedenken aan de toekomstplannen en verbeteringen; Onderdeel van het Scrum Team. Hier ga je werken Onze klant is een dienstverlenende organisatie voor diverse soorten organisaties in Nederland. Ze zijn van oorsprong een familiebedrijf en er is een open cultuur. Ze zijn vooruitstrevend op IT gebied en hebben een eigen inhouse development team van circa 11 man. Je komt hier te werken in het subteam .Net Core. Hier werken ze volgens scrum met de nieuwste technieken en

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Jij als front end developer gaat werken binnen de teams van onze klant, uiteraard met alle moderne technieken. Opdrachten worden echt gericht op jouw leerdoelen en jouw behoeftes. Wij hebben een omgeving gecreëerd waarin je echt jezelf kan zijn en waar echt gekeken wordt naar jouw voorkeuren. Maak je een fout? Geen probleem, leer ervan en dan ga weer door. Door de variëteit aan werk kun je in verschillende omgevingen een kijkje nemen en dus jezelf snel ontwikkelen. Eisen Je bent communicatief vaardig en houdt van een dynamische omgeving Je hebt HBO werk- en denkniveau Je hebt gedegen kennis

Bekijk vacature »

Software developer (PHP) - Utrecht centrum

Functie Ieder onderdeel van de software draait op aparte servers en het bestaat dus echt uit verschillende componenten. Het team bestaat uit 4 developers, een klein team dus met korte lijnen. Alles in intern ontwikkeld en je werkt aan alle facetten. Van uitbreiding van de core tot maatwerk voor de klant. Ook liggen er verschillende uitdagingen op servervlak en databases. Je zult de eerste periode veel samenwerken met de lead developer om vervolgens echt je gang te gaan binnen de software. In het team streven ze naast de hoogst haalbare kwaliteit. Hiervoor werken ze nauw met elkaar samen en levert

Bekijk vacature »

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Ervaren Software Developer

Functie omschrijving Ben jij een ervaren Software Developer, en heb je ervaring met technieken zoals C#, MS Access & SQL? Vind jij het leuk om maatwerk software te ontwikkelen voor klanten in een specifieke branche? Dan is dit de baan voor jou! Als ontwikkelaar ben jij samen met een team van 12 collega’s verantwoordelijk voor het bouwen van nieuwe functionaliteiten en het uitbreiden van de core applicatie. Belangrijk is dat je ervaring hebt met C# en MS Access. Je bent flexibel en klantvriendelijk ingesteld, omdat het belangrijk is om de klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Thuiswerken

Bekijk vacature »

ERP Developer fleet managementsysteem

Wat ga je doen als ERP Developer fleet managementsysteem? Als ERP developer speel jij een belangrijke rol bij het doorvoeren van wijzigingen en verbeteringen binnen het fleet managementsysteem. Jouw expertise op het gebied van ERP systemen stelt jou in staat om de applicatie optimaal te laten functioneren en te blijven ontwikkelen. Als lid van het IT-team werk je nauw samen met andere developers en het business team om het fleet managementsysteem te integreren met andere systemen. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en het implementeren van verbeteringen op basis van de wensen en eisen van onze klanten.

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Digital Agency

Functie Jij als Front end developer komt te werken in een van de 8 multidisciplinaire teams binnen de organisatie. Deze teams werken op basis van Scrum agile in 2 wekelijkse sprints. De grootte van de teams varieert van 9-14 collega’s en bestaan altijd uit één of meerdere project managers en een project manager. Samen met je team werk je aan verschillende projecten voor uiteenlopende klanten zoals grote multinationals tot het kleine mkb. De stack waarmee gewerkt wordt is voornamelijk Javascript, ES6, Es.next, HTML, CSS, React.js en Node.js. Wat deze organisatie onderscheid is dat ze echt langdurige partnerships aangaan met hun

Bekijk vacature »

Back-end PHP Software Developer - Juniorfunctie

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Software Developer om ons team te versterken en mee te werken aan de ontwikkeling van eigen IOT-oplossingen. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het bouwen van webapplicaties, apps en dashboards voor het uitlezen en managen van sensoren in machines. Je werkt nauw samen met een team van ontwikkelaars en engineers om de beste software-oplossingen te creëren. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je bent in deze rol verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties en softwaretoepassingen voor in-house ontwikkelde IOT oplossingen. Je werkt aan complexe databases en back-end

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET developer begint jouw dag na een bak koffie met een stand up. De vorderingen worden tijdens de stand up besproken en de doelen worden opgesteld waar jullie als team in de volgende sprint naartoe gaan werken. Onze backend is geschreven in .NET Core en onze Front-end in Angular. Bij ons ga jij dan ook Fullstack aan de slag. Jij wordt hier opgeleid om zelfstandig te kunnen programmeren en applicaties te kunnen implementeren. Er wordt op projectbasis gewerkt, dit bied leuke uitdagingen omdat elke klant een andere visie heeft over de applicatie die wij maken. Je gaat

Bekijk vacature »

Medior Front-end Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Medior Front-end Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »

Traineeship Java Developer

Functie Wat ga je doen als Java Developer? Jij start via ons bij deze opdrachtgever als Trainee Java ontwikkelaar, tijdens het traineeship ga je in 1 jaar van de basis naar professioneel Java ontwikkelaar. Je start samen met een groep trainees, volgt de aangeboden cursussen en gaat aan de slag bij één van onze opdrachtgevers. Na een aantal maanden volgt de volgende opdracht. Door de groei in jouw rol kom je op steeds complexere opdrachten terecht. Veel afwisseling dus. Collega’s met ervaring helpen je bij deze groei en samen met jouw coach ga je een persoonlijke leerplan opzetten om jou

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functieomschrijving Heb jij kort geleden jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Voor een gewaardeerde werkgever in regio Oosterhout zijn wij op zoek naar een back-end developer. Kennis of ervaring met C# & SQL is een must! Je bent verantwoordelijk voor de beheer en ontwikkeling van de software; Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om

Bekijk vacature »

In-house .NET software developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een uitdagende in-house development functie? Maak jij graag hét verschil m.b.t. interne automatisering? Haal jij energie uit het automatiseren van processen voor je eigen collega's? Dan hebben wij de perfecte vacature voor je! Voor een gezellig Brabants familiebedrijf, zijn wij op zoek naar een .NET software developer. Je gaat in deze zelfstandige functie werken aan de ontwikkeling van eigen applicaties & en het koppelen van deze applicaties aan de ingekocht software. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Het management team signaleert behoeftes vanuit de business. Vervolgens worden deze behoeftes uitgewerkt en geprioriteerd.

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/01/2013 23:25:00
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik zou wel eens willen wat tijdens één pagina-aanroep vertragend werkt. Op het moment dat je een pagina-aanroep doet, welke factoren werken dan echt vertragend?

Ik weet dat je bijvoorbeeld niet te veel afzonderlijke css en javascript bestanden moet inladen, en ook niet te veel afzonderlijke images.

Maar wat ik bijvoorbeeld niet weet...

1) hoeveel database aanroepen kun je doen tijdens één pagina-aanroep zonder dat dit vertragend werkt? 1, 5, 10, 20, 100?

2) hoeveel bestanden kun je includen zonder dat dit vertragend werkt? Ik heb wel eens gehoord dat sommige frameworks 100'en bestanden includen?

Ik stel deze vraag vanwege o.a. de volgende reden. Ik heb nu een VPS en de bedoeling is dat daar uiteindelijk meerdere sites op gaan draaien.

Nu zit ik zomaar wat te brainstormen en heb ik het idee om bij iedere pagina-aanroep de domeinnaam (die ik uit de URL filter) door een database te halen en een aantal controles uit te voeren. Bijvoorbeeld of de betreffende website wel of niet geactiveerd is (stel dat een klant bijv. te laat betaalt dan kan ik de domeinnaam deactiveren). Maar ook bijv. om te kijken wat voor type website het is. Stel dat het bijv. een webshop is, dan moet ik andere routes inladen dan wanneer het een 'standaard' website is. Nu vraag ik me af of zo'n controle via de database erg belastend is. Als je dit bij iedere pagina-aanroep doet, zou dat dan vertragend werken? Ik kan ook na de 1e aanroep de gegevens in de Sessie zetten, zodat ik de controle slechts 1x keer per sessie hoef uit te voeren. Alleen ben ik dan wel verplicht om voor iedere pagina-request een sessie aan te maken. Hoe zouden jullie dat doen? Bij iedere pagina-aanroep de database raadplegen, of 1x per sessie maar dan wel altijd een sessie bestand moeten aanmaken?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 03:04:20
 
Erwin H

Erwin H

10/01/2013 23:31:15
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/01/2013 23:25:00:
1) hoeveel database aanroepen kun je doen tijdens één pagina-aanroep zonder dat dit vertragend werkt? 1, 5, 10, 20, 100?

Met of zonder indexen op de juiste kolommen? Met of zonder complexe joins? Met of zonder subqueries? Met 10 records in de tabel, of 10.000.000? Begrijp je het punt?

En dan wat echt vertragend werkt, een cURL request uitvoeren.

Tja, je vraag is zo algemeen, daar is in feite geen antwoord op te geven.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/01/2013 23:33:38
Quote Anchor link
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Maar stel dat de indexen goed staan en de queries redelijk simpel zijn (simpele SELECT queries) en de betreffende tabel is maximaal 2000 records?
 
Keizer Webdesign

Keizer Webdesign

10/01/2013 23:37:21
Quote Anchor link
Wat ook vertragend werkt is het aanroepen van afbeelding op een anderen website. Dat is hetzelfde als ik een xml wil in laden met php van een anderen site, dan duurt dat ook lang.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/01/2013 23:58:58
Quote Anchor link
Iemand die meer duidelijkheid kan geven over database aanroepen?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/01/2013 08:09:57
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/01/2013 23:33:38:
Maar stel dat de indexen goed staan en de queries redelijk simpel zijn (simpele SELECT queries) en de betreffende tabel is maximaal 2000 records?
Dan kun je 150 tot 400 queries per pagina uitvoeren, alleen heb je dat bij 2.000 records vermoedelijk niet nodig. Probeer wel je databases te normaliseren en je queries te optimaliseren (en dan kan ik me niet voorstellen dat je slechts simpele SELECTs hebt).

Het aantal includes is afhankelijk van de hardware (SSD-hosting is in de mode), het besturingssysteem, het bestandssysteem en de directorystructuur. Vanaf ongeveer 100 includes worden afnemende prestaties meetbaar, maar elke extra include is er natuurlijk altijd één meer.

Hier zijn nog wat optimalisaties mogelijk. Vanwege de aanvullende controles zijn include() and require() efficiënter dan include_once() and require_once(). Verder kun je beter volledige paden gebruiken dan relatieve paden (omdat die opgelost moeten worden).

Leuke benchmarks voor van die typische PHP-vragen:

http://www.blueshoes.org/phpBench.php
 
No One

No One

11/01/2013 09:02:14
Quote Anchor link
@Ward en ik maar denken dat ik met mijn servertje met SSD schijven een vreemde eend in de bijt zou zijn :P
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 13:19:22
Quote Anchor link
Ward, dankjewel voor je reactie!

150 tot 400 queries? Kijk daar heb ik wat aan. Zoveel queries zou ik nooit uitvoeren in 1 pagina-aanroep. Maar ik was vooral erg benieuwd. Toen ik net begon met programmeren, werd er altijd geroepen dat je zo weinig mogelijk database aanroepen moest doen, omdat dat ten koste gaat van de performance. Dus ik had altijd het idee dat als je per pagina-aanroep de database 5 keer zou aanroepen, dat dat dan al vertragend zou gaan werken. Maar dat valt dus weer mee :)

Leuke link trouwens. Wat me opviel was dat bij de allerlaatste test is dat in een vergelijking === sneller is dan ==. Dat verbaast me eigenlijk wel, omdat er bij === toch een extra controle plaatsvindt (op type)? Iemand die dat kan verklaren?
 
Chris PHP

Chris PHP

11/01/2013 13:35:39
Quote Anchor link
@Ozzie,

Het klinkt mij logischer dat === sneller is dan ==. === is 100% exact hetzelfde, waar == niet gevoelig is voor bijvoorbeeld hoofdletters etc. Dus daar kan meer variatie inzitten, dan in een 100% vergelijking.

Bij === is het simpelweg wel of geen match
Bij == zijn meerdere mogelijkheden voor een match

Zie het als kleuren vergelijken.

bij === is groen gewoon groen en is snel te zien
bij == is het groen, maar kan ook licht groen zijn of donkergroen waar dus meer mogelijkheden zijn en dus meer tijd kost.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/01/2013 13:50:21
Quote Anchor link
De meest plausibele verklaring is inderdaad dat type-vergelijkingen sneller zijn dan type-conversies die achter de schermen nodig zijn. De strikte gelijkheid === kan namelijk al direct een false gooien als de typen niet identiek zijn, zónder alle extra interne conversies en vergelijkingen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
if ('1' == true) {
    echo 'Dit wordt uitgevoerd...';
}


if ('1' === true) {
    echo 'Dit wordt niet uitgevoerd...';
}



if (0x02 == '2') {
    echo 'Dit wordt ook weer uitgevoerd...';
}


if (0x02 === '2') {
    echo 'En dit weer niet...';
}

?>
Gewijzigd op 11/01/2013 13:51:38 door Ward van der Put
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 13:55:37
Quote Anchor link
Ah, dank jullie wel... als je het zo bekijkt is het inderdaad wel weer logisch.

Ik ging uit van het omgekeerde, namelijk

if (2 == 2)
Hier hoeft alleen gecontroleerd te worden of 2 gelijk is aan 2, en er hoeft niet gecontroleerd te worden of het type (in dit geval een int) hetzelfde is. Dat scheelt dus weer een controle. Zo heb ik het altijd gedacht.

Ik gebruikte dus bewust vaker == in plaats van === omdat ik dacht dat dat sneller zou zijn. Om er dus vandaag achter te komen dat het precies omgedraaid is... krijg nou wat :-)
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 18:28:02
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 11/01/2013 13:19:22:
150 tot 400 queries? Kijk daar heb ik wat aan. Zoveel queries zou ik nooit uitvoeren in 1 pagina-aanroep. Maar ik was vooral erg benieuwd. Toen ik net begon met programmeren, werd er altijd geroepen dat je zo weinig mogelijk database aanroepen moest doen, omdat dat ten koste gaat van de performance. Dus ik had altijd het idee dat als je per pagina-aanroep de database 5 keer zou aanroepen, dat dat dan al vertragend zou gaan werken. Maar dat valt dus weer mee :)

Je moet er rekening mee houden dat elke database aanroep een client-server interactie is. Het gaat erom waarmee je het vergelijkt.
Regelmatig zie je dat er queries worden uitgevoerd in while lus op het resultaat uit een andere query, terwijl dit net zo makkelijk in 1 query kan.
Dan krijg je bv het verschil tussen 1 en 21 query's en dat spaart je dus 20 keer de client_server interactie uit.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 18:31:29
Quote Anchor link
Thanks voor je toelichting Ger.

Ik snap dat je altijd zo efficiënt moelijk moet omgaan met je code en met database aanroepen. Maar ik vroeg me dus af (zie het onderste stuk in mijn beginpost) of het vertragend werkt als ik bij iedere pagina-aanroep een controle uitvoer, óf dat ik beter 1x een aanroep kan doen en de resultaten opsla in een sessie. Dit laatste houdt dan wel in dat je altijd een sessiebestand moet aanmaken, ongeacht of iemand wel of niet is ingelogd. Wat heeft in dit specifieke geval jouw voorkeur?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 19:12:14
Quote Anchor link
In jouw voorbeeld zou ik het combineren.
Dus als er gebruiker inlogt een sessie aanmaken, en op pagina's waar gebruikers specifieke gegevens getoond dan gewijzigd kunnen worden die controle uitvoeren.
Zo'n vertraging is hooguit een tiende seconde, dus imo te verwaarlozen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 19:34:20
Quote Anchor link
Maar die controle heeft niet met de gebruiker te maken, maar bijvoorbeeld met het inladen van routes. Stel het is een webshop type xx site, dan moeten de routes voor webshop type xx worden ingeladen. Ik moet bij iedere pagina-aanroep weten wat voor soort website het is.. De vraag is dus of je dit het beste kan doen door bij iedere pagina-aanroep via de database te controleren wat voor site het is, óf dat je het 1x controleert en in sessie zet. Maar in dat laatste geval heb moet er dus wel altijd een sessiebestand worden aangemaakt (ongeacht of je die sessie nog ergens anders voor gebruikt).
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 20:30:40
Quote Anchor link
Dan heb ik je niet helemaal goed begrepen.
Maar over het algemeen kan je stellen dat het werken met sessies sneller is dan werken met een database (hetgeen absoluut niet wil zeggen dat je de gehele database in een sessie moet zetten :-P), want sessies zijn op bestandsniveau.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 20:34:24
Quote Anchor link
Oké... dus jouw keus zou dan het werken met sessies zijn dus.
 
Niels K

Niels K

11/01/2013 21:00:03
Quote Anchor link
Aantal bezoekers heb ik nog niet gezien?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 21:00:24
Quote Anchor link
Ja en nee.
Het is situatie afhankelijk.
Met andere woorden, er is op jouw algemene vraag geen algemeen antwoord mogelijk.
 
Niels K

Niels K

11/01/2013 21:05:47
Quote Anchor link
Dat klopt, maar wanneer je site / applicatie realiseert waar veel bezoekers verwacht word (Bijvoorbeeld een rebuild van een wat grotere site / webshop) moet daar van te voren wel rekening mee gehouden worden.

Dan kan je alle query's optimaliseren maar dan moet je toch andere technieken gaan toepassen. Of oneindig hardware / geheugen bij prikken. Dat is natuurlijk wel behoorlijk prijzig dus dan kom je al gauw weer uit op een systeempje met loadbalancers en een cachingplatform.

Snap je wat ik bedoel?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 21:11:54
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt Niels. De sites bestaan nog helemaal niet, dus de bezoekers ook niet :)
Het gaat er mij vooral om waar ik rekening mee moet houden. En in dit specifieke geval is mijn vraag:

Ik wil het type site bepalen zodat het systeem weet welke routes moeten worden ingeladen. Dit type is opgeslagen in de database. Is het nu het slimst om bij iedere pagina-aanroep het type op te halen uit de database, of is het slimmer om het eenmalig (per sessie) op te halen en op te slaan in een sessie? Dan hoef je dus niet bij iedere pagina-aanroep het type uit de database op te vragen, maar het betekent wel dat er altijd een sessie(bestand) wordt aangemaakt (zelfs als je in je applicatie nergens anders sessievariabelen zou gebruiken). Wat is dan de slimste optie? Iedere keer ophalen uit de database, of 1x ophalen en opslaan in sessie (maar dan dus wel altijd een sessie moeten aanmaken)?
 

Pagina: 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.