Welke programmeer taal?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior/Senior Software Developers gezocht in de Ra

Functie Op dit moment staan er posities open voor de volgende functies: Front-end, Back-End & Fullstack software developer. Als Front-End software developer werk je met JavaScript en de bijbehorende technologieën zoals TypeScript, Angular, React, Vue en Svelte. Als Back-End software developer ben je bezig in NodeJS en doe je dit met behulp van AWS, NoSQL, REST en GraphQL. Je krijgt leuke en uitdagende opdrachten met een gemiddelde duur van anderhalf jaar. Hier werk je in een team met andere IT’ers aan het ontwikkelen en verbeteren van software. Je wordt begeleid door een accountmanager die fungeert als jouw aanspreekpunt. Het team

Bekijk vacature »

Front end developer binnen het onderwijs

Functie Het doel van dit team is om te zorgen dat de studenten altijd op de hoogte zijn van relevante informatie en de mogelijkheid hebben om online vragen te stellen. Hiervoor hebben ze een portal ontwikkeld. De app is echt een greenfield project met een eigen inrichting middels cloud. De ontwikkeling wordt gedaan door gebruik te maken van oa. Javascript, React, CSS, Next.js, GraphQL in een Azure Cloud omgeving. Daarnaast gebruiken ze tooling als Figma, storybook, Jest en Github. De complexiteit in deze rol zit hem in het feit dat data uit verschillende bronsystemen komt waarbij er zowel gekoppeld wordt

Bekijk vacature »

Medior/senior Back-end developer wanted!

Functie Because of the growth within the company, we are looking for reinforcement in the devlopmenttean. As a back-end developer you build the company software that helps us with the primary processes. A fun (internal) project in which you continuously develop the software! You will work in a small team, we have daily stand-ups and a scrum session every fortnight, led by our Scrum Master. During these sessions, you get the opportunity to present your ideas and discuss them with your fellow developers and the Product Owner. Within the development teams, we use Trello, Gitlab, Jiira, Confluence and Boockstack. They

Bekijk vacature »

Java developer

Als Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde Java professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze top-opdrachtgevers. Geen werkdag is hetzelfde! Je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfs kritische systemen voor onze klanten in regio Noordoost zoals DUO, ING, CJIB en Tendernet. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je verder te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meetups en doen veel aan kennisdeling. Sogetisten hebben plezier in hun werk en staan

Bekijk vacature »

Lead React Developer

Dit ga je doen Als Lead React Developer zul jij je voornamelijk gaan bezighouden met: Het werken aan tal van uiteenlopende projecten waar gloednieuwe (web)applicaties van scratch af aan ontwikkeld worden met o.a. React (Native) en Drupal; Het aansturen van een team bestaande uit 5-6 talentvolle en gedreven ontwikkelaars; Het adviseren en meedenken over nieuwe (technische) oplossingen en te gebruiken tools/frameworks; Het meedenken over de architectuur en de juiste implementatiebeslissingen maken; De doorontwikkeling van huidige applicaties. Hier ga je werken Als je inderdaad een ervaren Lead React Developer bent die zichzelf graag nog verder wil ontwikkelen dan is het goed

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Back-end ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meebouwen aan diverse databasesystemen in een klein bedrijf met een platte organisatie? In een team van ruim 10 ontwikkelaars wordt er aan diverse ICT oplossingen gewerkt. Jouw taken hierbij zullen bestaan uit: Het onderhouden en door-ontwikkelen van bestaande databases. Denk hierbij aan schema verbeteringen en performance-tuning. Bij nieuwe ontwikkelingen ga jij ook bezig met het bouwen van het databaseschema. Omdat je in een klein team werkt zal je ook de C# routine verder uitbouwen en ontwikkelen. Ook kan je meedraaien in algemene refactory-, ontwikkel- of testwerkzaamheden. Je zal voornamelijk gebruik maken van de volgende technieken: .NET

Bekijk vacature »

.NET Developer te Naarden

Bedrijfsomschrijving Voor mijn klant ben ik op zoek naar een .NET Developer om het huidige team te komen versterken. Deze organisatie bevindt zich in de logistieke sector, en zij hebben een eigen ERP systeem ontwikkeld dat zij inzetten ter optimalisatie van de logistieke processen van haar eindklanten. Deze organisatie bestaat inmiddels al ruim 20 jaar, waarbij zij een duidelijke missie hebben, namelijk: het werk van de eindklant makkelijker maken door de systemen die zij leveren. Ze werken over heel de wereld, wat deze organisatie een echte internationale speler maakt. Binnen de organisatie kenmerken ze zich door een dynamische en professionele

Bekijk vacature »

Back-end Developer C#

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Ben jij een ervaren back-end developer, die graag in een in-house functie wil werken? Passen de woorden innovatie, programmeren en teamspeler bij jou? Zoek niet verder en lees snel verder. Voor een echt familiebedrijf in de regio van Uden ben ik op zoek naar een back-end developer, die met name kennis heeft van C# en .NET. Jij gaat de interne applicaties verder optimaliseren en nieuwe features ontwikkelen. Verder ga je de volgende werkzaamheden uitvoeren: Ondersteunen gebruikers; Uitvoeren van analyses van de software/applicaties; Maken van functionele ontwerpen en deze door vertalen

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python developer (Django)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en werken ze met pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Er is een kwaliteitsfocus en dan biedt ruimte om verbeteringen echt door te voeren binnen de gehele

Bekijk vacature »

IT Manager team PaaS

TenneT is hard groeiende om haar ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Lead PaaS die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je wordt de Teammanager (Lead) van een nieuw team binnen de afdeling Basic van Information Technology and Facilities (ITF) van TenneT. Het team heet Platform as a Service. Hier wordt elke dag in een goede sfeer met zijn allen hard gewerkt om vanuit IT

Bekijk vacature »

.NET Developer Shared Driving

Bedrijfsomschrijving Onze klant richt zich op het toegankelijker maken van steden, een fantastisch mooi streven. Hoe ze dat doen? Met eigen ontwikkelde software, waarmee vervoersmiddelen gedeeld kunnen worden. Deze inspirerende werkgever maakt een maatschappelijke impact en dat doen ze nu al zo'n 25 jaar! Het bedrijf is gevestigd in het centrum van Rotterdam en kent ongeveer zo'n 90 medewerkers. Het personeel is lekker gewoon gebleven! Iedereen kleedt zich zoals hij of zij dat zou willen en de sfeer is er erg fijn. Een leuke werkgever om voor te werken, en bovendien zijn er voor jou als Software Developer veel mooie

Bekijk vacature »

Als Front-end developer bijdragen aan het onderwij

Functie Als front-end developer om je terecht in een team van goede en ervaren developers, en ga je werken aan de software die door miljoenen mensen gebruikt wordt. Je bent in staat om designs effectief te vertalen naar werkende feautures en hebt oog voor een goede UX van het product. Je staat voor clean code en goede documentatie. Je ziet toegevoegde waarde in het beoordelen van het werk van collega’s om zo samen te streven naar hoge kwaliteit software en code. Je dagelijkse werk bestaat uit het werken aan componenten in de Storybook. Het verbeteren en refactoren van de huidige

Bekijk vacature »

Full Stack Developer

Ben jij een kei van een full-stack developer? Heb je ambitie om te groeien en jezelf te ontwikkelen binnen een ambitieus bedrijf? Gaat jouw hart sneller kloppen van transpilers of frameworks zoals Angular, Vue of React? Dan ben jij de persoon die wij zoeken! Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een full-stack developer om onderdeel te zijn van een team dat bestaat uit gedreven developers. Ieders met hun eigen specialiteiten en kennis van de projecten en behoeften vanuit de product owners. We zoeken iemand die met zijn/haar huidige competenties en domeinen dit team wil begeleiden, stimuleren en tevens

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte website die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zitten onze development afdelingen en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé PHP/Back-end developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het bedenken van nieuwe functionaliteiten Het verbeteren van het

Bekijk vacature »
Bart Matsko

Bart Matsko

21/05/2014 18:05:29
Quote Anchor link
Hallo,

Ik mijn afgelopen dagen mijn examen gehad en ik zou graag willen beginnen met het leren van programmeer taal (html, css, php) en mijn vraag is met welke taal ik moet beginnen.

Ik ga volgend schooljaar de opleiding web-/applicatieontwikkelaar en ben al een tijdje bezig met het bewerken van bestaande website's, maar nu wil ik ze toch echt helemaal zelf kunnen maken.

Ik weet dat ik met html moet beginnen maar ik kom er niet goed uit welke html. Ik kwam er achter dat er verschillende html's waren: xhtml, html, html5 etc. Ik kan op google niet echt vinden met welke html ik nu moet beginnen, of ik ze allemaal moet gaan leren of in deze tijd alleen html5 nodig?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Groeten,

PHP hulp

PHP hulp

26/05/2026 15:17:57

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/05/2014 18:13:22
Quote Anchor link
Ik zou met HTML5 beginnen. Dit is de nieuwste versie van HTML met een hoop nieuwigheidjes die door browsers ondersteund worden. Als je de basis daarvan kent kan je prima met CSS verder werken, zodat je 'stijlbladen' kan maken voor je layouts.

Erwin H

Erwin H

21/05/2014 18:15:15
Quote Anchor link
Als je met een 'programmeertaal' wilt beginnen moet je met geen van de genoemde talen aan de slag. CSS is al helemaal geen taal, HTML is een markup language en PHP is een scripttaal. Zitten nogal grote verschillen tussen en het is over het algemeen niet 'het een of de ander', maar allemaal. Zonder PHP kan je wel een website bouwen, zonder HTML en, in mindere mate, zonder CSS niet.
Gewijzigd op 21/05/2014 18:15:54 door Erwin H

Bart Matsko

Bart Matsko

21/05/2014 18:22:59
Quote Anchor link
- Aar - op 21/05/2014 18:13:22:
Ik zou met HTML5 beginnen. Dit is de nieuwste versie van HTML met een hoop nieuwigheidjes die door browsers ondersteund worden. Als je de basis daarvan kent kan je prima met CSS verder werken, zodat je 'stijlbladen' kan maken voor je layouts.

Met HTML5 beginnen bedoel je dat ik daarna een andere html versie moet leren of dan gelijk door naar css?

Toevoeging op 21/05/2014 18:26:21:

Erwin H op 21/05/2014 18:15:15:
Als je met een 'programmeertaal' wilt beginnen moet je met geen van de genoemde talen aan de slag. CSS is al helemaal geen taal, HTML is een markup language en PHP is een scripttaal. Zitten nogal grote verschillen tussen en het is over het algemeen niet 'het een of de ander', maar allemaal. Zonder PHP kan je wel een website bouwen, zonder HTML en, in mindere mate, zonder CSS niet.

Wat is jouw advies dan?

Wouter J

Wouter J

21/05/2014 18:49:39
Quote Anchor link
>> Met HTML5 beginnen bedoel je dat ik daarna een andere html versie moet leren of dan gelijk door naar css?

HTML is maar 1 versie, het evolueert zeg maar telkens verder. Dus we begonnen ooit in 1990 (ofzo) met HTML1 en zijn in 2014 bij HTML5. Als ik jouw was zou ik niet echt gaan zoeken op HTML5 tutorials, die leggen heel vaak niet de HTML beginselen uit, maar slechts alleen de nieuwe HTML5 dingen ten opzichte van HTML4.1. Ik zou gewoon zoeken op een goede HTML guide.

Aan HTML alleen heb je overigens niet veel, dus je zult vaak HTML en CSS gezamelijk leren.

Een goed stappenplan op dit moment zou zijn:
- http://courses.tutsplus.com/courses/30-days-to-learn-html-css
- Beetje http://sceneone.nl/ (begint een beetje outdated te worden)
- En dan http://html5doctor.com/ om te leren over de nieuwe HTML5 elementen/APIs

Voordat je zover bent is je zomervakantie al wel zo'n beetje voorbij :)

Merk op dat HTML en CSS beide markup talen zijn, ze bevatten geen "logica" (zeg maar, "gebeurd dit -> doe dat"). Het zijn niet echt programmeertalen.

Programmeertalen zijn talen als JavaScript en PHP. Het is verstandig ook HTML/CSS kennis te hebben voordat je hiermee begint. Welke van de 2 je leert maakt niet heel veel uit.

Bart Matsko

Bart Matsko

21/05/2014 19:07:44
Quote Anchor link
Wouter J op 21/05/2014 18:49:39:
>> Met HTML5 beginnen bedoel je dat ik daarna een andere html versie moet leren of dan gelijk door naar css?

HTML is maar 1 versie, het evolueert zeg maar telkens verder. Dus we begonnen ooit in 1990 (ofzo) met HTML1 en zijn in 2014 bij HTML5. Als ik jouw was zou ik niet echt gaan zoeken op HTML5 tutorials, die leggen heel vaak niet de HTML beginselen uit, maar slechts alleen de nieuwe HTML5 dingen ten opzichte van HTML4.1. Ik zou gewoon zoeken op een goede HTML guide.

Aan HTML alleen heb je overigens niet veel, dus je zult vaak HTML en CSS gezamelijk leren.

Een goed stappenplan op dit moment zou zijn:
- http://courses.tutsplus.com/courses/30-days-to-learn-html-css
- Beetje http://sceneone.nl/ (begint een beetje outdated te worden)
- En dan http://html5doctor.com/ om te leren over de nieuwe HTML5 elementen/APIs

Voordat je zover bent is je zomervakantie al wel zo'n beetje voorbij :)

Merk op dat HTML en CSS beide markup talen zijn, ze bevatten geen "logica" (zeg maar, "gebeurd dit -> doe dat"). Het zijn niet echt programmeertalen.

Programmeertalen zijn talen als JavaScript en PHP. Het is verstandig ook HTML/CSS kennis te hebben voordat je hiermee begint. Welke van de 2 je leert maakt niet heel veel uit.

Oké prima ja dat snap ik. Ik zal waarschijnlijk wel eerder klaar zijn omdat ik de basis van html wel al redelijk ken en ook vaak met css bezig ben.

Bedankt voor je hulp :)

Aad B

Aad B

21/05/2014 19:37:35
Quote Anchor link
Een grappig artikel om te lezen voordat je een taal gaat leren. Het is natuurlijk wel vloeken in de kerk op deze website maar het grappig in relatie met jouw vraag: http://computerworld.nl/development/82614-12-redenen-om-php-te-haten?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=20140521-15%3A10%3A01_webwereld_daily_cron&utm_content=&utm_term=_5686

Mathieu Posthumus

Mathieu Posthumus

21/05/2014 20:30:38
Quote Anchor link
Ik ben zelf ook begonnen met andere websites te editen. Ik zit nou bijna in mijn tweede jaar van Applicatie Ontwikkelaar. Alhoewel ik nog niks aan java heb gedaan op school. Heb ik wel veel kunnen leren over PHP waar ik zelf nooit achter zou komen zonder mijn opleiding. HTML leer je door de tutorials en er echt gewoon zelf mee kloten. CSS precies hetzelfde. En veel geluk in September!

Ivo P

Ivo P

21/05/2014 20:46:57
Quote Anchor link
ik vraag me alleen af, of PHP nu de beste taal is om "programmeren" te leren.
Ik heb het niet gelezen, maar mogelijk dat de link van Aad ook die richting op gaat.

Vroeger begon je vaak met Pascal om gedwongen gestructureerd een programma te leren opzetten:
- variabelen van een bepaald type
- vars vooraf bekend

En niet "laat ik dat getal eens in $waarde zetten" en 10 regels verderop $waarde = 'een naam'; en uiteindelijk $waarde = false.

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

21/05/2014 22:05:10
Quote Anchor link
Ivo P op 21/05/2014 20:46:57:
Ik heb het niet gelezen, maar mogelijk dat de link van Aad ook die richting op gaat.

Vroeger begon je vaak met Pascal om gedwongen gestructureerd een programma te leren opzetten:
- vars vooraf bekend

En niet "laat ik dat getal eens in $waarde zetten" en 10 regels verderop $waarde = 'een naam'; en uiteindelijk $waarde = false.

Daar ben ik het helemaal mee eens. PHP is absoluut een must-have als je in de web-development wilt maar PHP biedt te veel ruimte om dingen ondoordacht of onjuist te doen. Als je bij de echte basis wilt beginnen is een taal als pascal of C de juiste wat mij betreft.

Pipo Clown

Pipo Clown

21/05/2014 23:23:49
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 21/05/2014 22:05:10:
Als je bij de echte basis wilt beginnen is een taal als pascal of C de juiste wat mij betreft.

Wanneer je echt rommelig wilt kunnen programmeren en er echt spaghetti van wilt maken moet je met C aan de slag gaan :(

Gestructureerd programmeren begint bij/met pascal.

John D

John D

22/05/2014 09:46:57
Quote Anchor link

- vars vooraf bekend
Vooral dat laatste, ik ben ook een old-skool developer, programmeur noemden we dat destijds, maar tegenwoordig is gestructureerd programmeren kennelijk minder relevant. In het eerste jaar van de MBO gaat de leerling php programmeren met een leraar die ook nog nooit van gestructureerd programmeren heeft gehoord. Deze leerlingen zie je hier in datzelfde jaar vaak terug met in hun profiel: developer/eigen bedrijf. Pascal zou mooi zijn om als basis te leren maar wie doet dat nog?
Gewijzigd op 22/05/2014 09:49:52 door John D

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.