yaml

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Java-softwaredeveloper

Wat je gaat doen: Dit ga je doen Daar kunnen we heel kort over zijn: software ontwikkelen met de agile-/scrumteams van toonaangevende organisaties. Zoals ministeries, gemeentes, financiële instellingen en retail- en energiebedrijven. En als het bij je past, begeleid je collega-developers in het ontwikkelproces. Doordat je tijdelijk aan een opdracht werkt, doe je in korte tijd veel mooie ervaringen op en leer je nieuwe technieken en tools kennen. Je teamleden werken bijvoorbeeld met Spring, JPA/Hibernate, AJAX, REST/JSON, GIT, AWS en TDD. Het interessante is dat jij volledig in control bent en zelf kiest welke opdrachten je oppakt. Het soort rol,

Bekijk vacature »

Outsystems Developer Junior

Dit ga je doen Bouwen aan nieuwe en innovatieve applicaties; Maken van koppelingen tussen Outsystems en het bestaande applicatielandschap; Troubleshooting op bestaande software. Hier ga je werken De organisatie is internationale speler binnen de bouwbranche en richt zich op de infrastructuur, zowel boven als onder de grond. Ze zijn ruim 1100 man groot en maken op IT vlak een mooie groei door. Als junior Outsystems Developer kom je te werken op een IT-afdeling van zo'n 25 man groot. Een aantal jaar geleden hebben ze de keuze gemaakt om zich meer te gaan richten op ontwikkeling en door de groei van

Bekijk vacature »

Java-softwaredeveloper

Wat je gaat doen: Dit ga je doen Daar kunnen we heel kort over zijn: software ontwikkelen met de agile-/scrumteams van toonaangevende organisaties. Zoals ministeries, gemeentes, financiële instellingen en retail- en energiebedrijven. En als het bij je past, begeleid je collega-developers in het ontwikkelproces. Doordat je tijdelijk aan een opdracht werkt, doe je in korte tijd veel mooie ervaringen op en leer je nieuwe technieken en tools kennen. Je teamleden werken bijvoorbeeld met Spring, JPA/Hibernate, AJAX, REST/JSON, GIT, AWS en TDD. Het interessante is dat jij volledig in control bent en zelf kiest welke opdrachten je oppakt. Het soort rol,

Bekijk vacature »

.NET ontwikkelaar Internationaal bedrijf

Dit ga je doen Analyseren van software behoefte intern; Ontwikkelen van software op basis van analyses en uitgewerkte ideeën; Implementeren van software; Updaten van software; Oplossen van storingen/ problemen op basis van binnenkomende meldingen. Hier ga je werken De organisatie is een grote internationale speler in de transportwereld en bestaat uit ruim 1000 medewerkers. De organisatie is steeds meer aan het innoveren en hier kunnen ze jouw kennis en kunnen goed bij gebruiken. Het IT team bestaat uit ontwikkelaars en systeembeheerders. Jij komt te werken binnen het ontwikkelaars team samen met 4 andere collega's. Je zal rechtstreeks rapporteren aan de

Bekijk vacature »

Front-end Developer Angular

Dit ga je doen Jouw taken als Front End Developer bestaan uit: Het ontwikkelen van maatwerkoplossingen voor klanten; Het meedenken over nieuwe tools en technieken; Het begeleiden van junioren; Het meewerken aan diverse projecten; Het meedenken in UX/UI design. Hier ga je werken Als Front-End Developer ga je in een Scrum team aan de slag met de nieuwste digitale technologieën om klanten en overheden over de hele wereld te ondersteunen met het ondersteunen van hun software, veelal op het gebied van watermanagement en infra. Door middel van real-time data in combinatie met voorspellende analyses, AI, Deep Learning en Machine Learning

Bekijk vacature »

Freelance senior ICT ontwikkelaar (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum inzet: 9-1-2023 Einddatum inzet: 31-12-2023 Uren per week: 36,00 Standplaats: Apeldoorn Max tarief: € 86,00 Team LIV is op zoek naar een enthousiaste, flexibele, multitaskende en hands-on ontwikkelaar met veel ervaring in het gedeeltelijk of volledig zelfstandig bepalen van ontwikkel- en realisatie aanpak. Onze nieuwe collega moet in staat zijn te werken in een hectische omgeving waarbij er sprake is van zeer verschillen realisatietrajecten voor wat betreft(technische)diepgang, startmoment (wel/geen beschrijvingen beschikbaar) en klantcontact. De gekozen ontwikkelmethodiek dient passend te zijn voor het op te lossen vraagstuk waarbij samenwerking met de testengineer in relatie tot Systeem integratie test

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het applicatielandschap; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het applicatielandschap; Sparren met de business. Hier ga je werken De organisatie is werkzaam in de financiële dienstverlening met meer dan 200 medewerkers en meer dan 250.000 eindgebruikers is het een van de grotere binnen haar branche. Je komt te werken in een team waarmee je verantwoordelijk bent voor het ontwikkelen en onderhouden van de financiële applicaties binnen de organisatie, denk hierbij aan het bouwen en onderhouden van portalen. Als .net developer ga jij het development team ondersteunen met de transitie naar

Bekijk vacature »

Freelance applicatieontwikkelaar (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum : 2-1-2023 Tijdelijke functie, met optie op vast Aantal uren per week : 36 Standplaats in overleg : Apeldoorn Applicatieontwikkelaar bij het Ministerie van Financiën- Belastingdienst We zoeken een consultant/developer met ervaring in de ontwikkeling van back-end systemen. Als consultant heb je kennis en ervaring met de wijze waarop Open Formulieren is opgezet. Je bent een vraagbaak voor collega’s en deelt waar nodig je kennis. Je hebt ervaring met het werken in een open source omgeving. Je bent thuis in verschillende frameworks of je kunt je die snel eigen maken. Je hebt aantoonbaar ruime kennis van en

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Fullstack Javascript Developer - Vue/Node.js

Bedrijfsomschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als Javascript Developer? En werk je graag met Vue en Node.js? Dan ligt hier een mooie uitdaging voor jou! Dit bedrijf koppelt data aan de woningmarkt waardoor wij als koper erop kunnen vertrouwen dat we ook in de toekomst kunnen beschikken over betaalbare en duurzame woningen. Dat doen ze door samen te werken met vastgoedbeleggers, gemeentes en woningcorporaties. De data wordt uitgewisseld en geanalyseerd die leidt tot kennis en inzicht. Ze bestaan inmiddels 6 jaar en hebben een constante en sterke groei doorgemaakt. Op dit moment werken er 20 medewerkers, echter

Bekijk vacature »

Front-end Developer Angular

Dit ga je doen Als Front-end Developer zullen jouw taken voornamelijk bestaan uit: Het (door)ontwikkelen van applicaties op het SaaS platform (met o.a. TypeScript, Angular 12, CSS); Het uitvoeren van code reviews; Het meebeslissen over de inzet van bestaande en nieuwe controls en deze onderbrengen in een referentie-applicatie; Het bijdragen aan de professionalisering en verbetering van de applicaties; Het onderhouden van contact met verschillende stakeholders (ook buiten Nederland). Hier ga je werken Wat ga ik doen? Als Front-end Developer ga jij je focussen op het ontwikkelen van applicaties op het SaaS platform van een organisatie die software ontwikkelt voor de

Bekijk vacature »

Full Stack Java Developer

Functieomschrijving Als Senior Java Full Stack Developer binnen ons Client domein maak je directe impact op de dienstverlening van heel Randstad Groep Nederland. Je bent onderdeel van onze interne IT afdeling. Ondanks de domein naam dus geen eindeloze klantopdrachten, maar juist focus op de technische innovatie van onze eigen processen en dienstverlening. Om dit continu te kunnen optimaliseren zitten we middenin een grote transformatie en zijn daarom op zoek naar een tweetal vaste senior developers die ruimte en vrijheid zoeken om hun kennis en ervaring in te zetten. Wat bieden wij? Het nodige vertrouwen en de autonomie om je werk

Bekijk vacature »

.NET Developer C#

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features implementeren; Werken met technieken als C# .NET en (REST) API's webservices; Ontwikkelen van koppelingen middels API's; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken Als C# .NET Developer wordt je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor belangrijkste product van deze organisatie. Dit product is een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Er

Bekijk vacature »

iOS Developer

As an iOS Developer you will developing and testing advanced applications for the IOS platform. You will ensure the best possible performance, quality and responsiveness of the iOS application. You will also working on bug fixing, improving the iOS app performance, maintaining code quality, and launch new features for the iOS app. You will collaborate with a thoughtful engineering team. Let's gooo! Functie-eisen Degree in Computer Science or related field 3-5+ years experience in iOS Development using Swift Strong knowledge of design patterns Experience with source control systems, for example Git Experience with RESTful JSON feed consumption Experience with push

Bekijk vacature »

Senior Java developer (backend)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 02:37:59
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik zie regelmatig voorbij komen dat YAML gebruikt wordt voor configuratiebestanden.

Wat is YAML precies, en in welk opzicht is het beter of makkelijker dan bijvoorbeeld een .ini bestand of simpelweg een PHP array met configuratiesettings?

Ik ben vooral benieuwd naar het voordeel ten opzichte van een PHP array.

Wie kan er meer over vertellen?

Thanks!

PHP hulp

PHP hulp

05/02/2023 04:41:42

Wouter J

Wouter J

12/01/2013 10:54:58
Quote Anchor link
Yaml is een format language, zoals XML en INI. Het voordeel hiervan is dat je er echt alleen maar dingen kan instellen, je kan niet (zoals met PHP) ook nog dingen gaan veranderen. Hierdoor ben je zekerder dat alles nog klopt in je applicatie.

Vervolgens kun je uit verschillende formats kiezen. Ini is zeer beperkt, het enige wat die kan is waardes opslaan dus echt key => string en geen array oid, ik zal zelf ini dus vergeten. Dan heb je Yaml, deze is zeer leesbaar voor de meeste computer noobs en is erg simpel in gebruik. Het lijkt een beetje op Ini, maar is veeeeel krachtiger. Xml is dan weer heel krachtig, maar is weer wat moeilijker in gebruik.

Een voorbeeldje van een Yaml syntax:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Yaml
====
framework:
    dbal:
        user: root
        password: ~
        db: foobar
    security:
        secret_key: dae8q97ghquwie6t67
    modules:
        - Application
        - Guestbook

Xml
===
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<framework:config>
    <framework:dbal>
        user="root"
        password=""
        db="foobar"
    />

<framework:security
        secret-key="dae8q97ghquwie6t67"
    />

<framework:module>Application</framework:module>
    <framework:module>Guestbook</framework:module>
</framework:config>

Php
===
return array(
    'framework' => array(
        'dbal' => array(
            'user'     => 'root',
            'password' => null,
            'db'       => 'foobar',
        ),
        'security' => array(
            'secret_key' => 'dae8q97ghquwie6t67',
        ),
        'modules' => array('Application', 'Guestbook'),
    ),
);

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 16:22:51
Quote Anchor link
Ah... thanks Wouter. Da's weer zoals altijd een erg heldere uitleg!

Ziet er goed uit.

Waarmee kan ik zo'n yaml file uitlezen. Wat is de makkelijkste 'reader' daarvoor?

Jurgen B

Jurgen B

12/01/2013 17:08:28
Quote Anchor link
Ini kan je ook arrays in opslaan, maar er zijn inderdaad betere opties :)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 17:19:07
Quote Anchor link
Ja, maar volgens mij kan je in een ini bestand geen multi-dimensionale array opslaan, en zo te zien in yaml wel. Dat is wel een groot voordeel.

Alleen wil ik dan nog graag een goede, makkelijke reader weten.

Reshad F

Reshad F

12/01/2013 17:31:54
Quote Anchor link
Gewoon met een yaml_parse_file(); natuurlijk :) het is hetzelfde als ini file alleen dan met yaml

http://php.net/manual/en/function.yaml-parse.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 17:47:15
Quote Anchor link
Ah oke, dank je. Ik zie dat dat nog niet geinstalleerd is op mijn server. Heb je een idee hoe ik dat moet installeren (via Putty)?

Koen Vlaswinkel

Koen Vlaswinkel

12/01/2013 18:31:49
Quote Anchor link
Volgensmij staat er wel een uitleg bij: http://php.net/manual/en/book.yaml.php

- Raoul -

- Raoul -

12/01/2013 18:37:39
Quote Anchor link
Je hoeft niet persée die php extension te gebruiken, maar de yaml component van symfony werkt ook gewoon.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 18:37:57
Quote Anchor link
Helaas snap ik dat (nog) niet zo goed hoe dat werkt. Ik hoop dat er iemand is die even kan zeggen wat ik moet intypen in Putty.

Toevoeging op 12/01/2013 18:41:12:

@Raoul... ik gebruik geen Symfony.

Die Reshad aanraadde lijkt me wel handig omdat je dan een aparte functie kunt gebruiken. Maar ik weet dus alleen niet hoe ik het moet installeren via Putty.

- Raoul -

- Raoul -

12/01/2013 18:42:24
Quote Anchor link
@Ozzie: Dus? Ook al gebruik je geen Symfony, je kan ook gewoon losse components van Symfony via Composer binnenhalen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 18:44:30
Quote Anchor link
Oké, maar zoals ik zei lijkt me de plugin die Reshad aanraadde handig, dan krijg ik een aparte functie.

Wouter J

Wouter J

12/01/2013 20:03:27
Quote Anchor link
Ozzie, die plugin is maar bij heel weinig servers geïnstalleerd. Het lijkt me beter om gewoon iets als de parser van Symfony of de parser van Zend te gebruiken. Dat zijn gewoon een paar klassen die je hoeft te downloaden en te gebruiken, je hoeft dan echt niet het hele framework te gebruiken. Dat is namelijk juist de kracht van Symfony, het zijn allemaal losse dingen die overal te gebruiken zijn.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 20:20:40
Quote Anchor link
Wouter, ik snap het... maar aangezien ik nu een VPS heb, zou ik die plugin gewoon moeten kunnen installeren en dan is die functie als het ware een "native" php functie. Alleen ik moet nog ff uitvogelen hoe ik 'm moet installeren. Daar ben ik nog niet zo in thuis helaas.

- Raoul -

- Raoul -

12/01/2013 20:32:04
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 12/01/2013 20:20:40:
Wouter, ik snap het... maar aangezien ik nu een VPS heb, zou ik die plugin gewoon moeten kunnen installeren en dan is die functie als het ware een "native" php functie. Alleen ik moet nog ff uitvogelen hoe ik 'm moet installeren. Daar ben ik nog niet zo in thuis helaas.

Ja, en als je dan gaat wisselen van server of je staat tijdelijk op een shared hosting?

Wouter J

Wouter J

12/01/2013 20:32:28
Quote Anchor link
Naja, doe jij maar veel moeite om 'een PHP achtige functie' te installeren op een host waardoor je meteen je framework onbruikbaar maakt voor andere servers...

Je kan dan beter die van bijv. Zend installeren. Die kijkt namelijk eerst of de extensie beschikbaar is en anders moet je een fallback parser (zoals die van Symfony) inladen.
Gewijzigd op 12/01/2013 20:33:29 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2013 20:37:10
Quote Anchor link
Het framework is voor m'n eigen sites bedoeld en draait op m'n eigen VPS. Ik zal wel kijken wat ik doe.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.