Aantal toegevoegde medicijnen weergeven
Hallo allemaal,
Momenteel gebruik ik onderstaande code om de aantal toegevoegde medicijnen per maand weer te geven om vervolgens te kijken wat het verschil is met de afgelopen maand.
Echter, nu ik kijk naar de output vind ik het niet logisch wat ik vraag en wat het oplevert.
Zoals jullie het kunnen zien, tel ik het aantal IDs op, maar bij het invoeren van een medicijn heb ik een ook quantity inputfield. En volgens mij moet ik niet het aantal IDs optellen, maar ik moet kijken naar de waarde van quantity inputfield van alle medicijnen van een maand om te kijken hoeveel medicijnen per maand zijn toegevoegd?
Wat vinden jullie van dit gedachte?
Momenteel gebruik ik onderstaande code om de aantal toegevoegde medicijnen per maand weer te geven om vervolgens te kijken wat het verschil is met de afgelopen maand.
Echter, nu ik kijk naar de output vind ik het niet logisch wat ik vraag en wat het oplevert.
Zoals jullie het kunnen zien, tel ik het aantal IDs op, maar bij het invoeren van een medicijn heb ik een ook quantity inputfield. En volgens mij moet ik niet het aantal IDs optellen, maar ik moet kijken naar de waarde van quantity inputfield van alle medicijnen van een maand om te kijken hoeveel medicijnen per maand zijn toegevoegd?
Wat vinden jullie van dit gedachte?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$queryjan = "SELECT COUNT(id) from medicines where medicineregistration between '2017-01-01' AND '2017-01-31' AND userid= '{$_SESSION['user_id']}'";
$resultjan = mysqli_query($dbc,$queryjan);
$rowjan = mysqli_fetch_array($resultjan);
$totaljan = $rowjan[0];
$jandiff = $totaldec - $totaljan;
$decdiff = $totaljan - $totaldec;
?>
$queryjan = "SELECT COUNT(id) from medicines where medicineregistration between '2017-01-01' AND '2017-01-31' AND userid= '{$_SESSION['user_id']}'";
$resultjan = mysqli_query($dbc,$queryjan);
$rowjan = mysqli_fetch_array($resultjan);
$totaljan = $rowjan[0];
$jandiff = $totaldec - $totaljan;
$decdiff = $totaljan - $totaldec;
?>
>> Wat vinden jullie van dit gedachte?
Het lijkt me dat je die vraag niet aan ons, maar aan je opdrachtgever moet stellen. Dit is een inhoudelijke vraag en geen technische vraag. Degene voor wie het systeem is bedoeld, is de enige die daar antwoord op kan geven lijkt mij.
Het lijkt me dat je die vraag niet aan ons, maar aan je opdrachtgever moet stellen. Dit is een inhoudelijke vraag en geen technische vraag. Degene voor wie het systeem is bedoeld, is de enige die daar antwoord op kan geven lijkt mij.
Ozzie PHP op 23/06/2017 15:20:28:
>> Wat vinden jullie van dit gedachte?
Daar heb je helemaal gelijk in, maar als je puur vanuit een logische kant bekijkt, dan heb ik wel gelijk, toch?
BTW, ik ben de opdrachtgever, eigenaar en etc :-)
er is een verschil tussen "optellen" en "tellen".
Oftewel: "sommeren" en "tellen".
In het Engels "sum" en "count"
count(id) telt alle records waarvoor id niet gelijk is aan null.
sum(aantal) telt de waarden in de kolom Aantal bij elkaar op.
Volgens mij maakt het tellen van medicijnen vooral zichtbaar dat je geen duidelijke definitie van medicijnen hebt.
Hoe tel je paracetamol?
Hoe tel je paracetamol?
>> BTW, ik ben de opdrachtgever, eigenaar en etc :-)
Dan ben jij dus ook degene die het beste die vraag kan beantwoorden ;-)
Je moet dus voor jezelf nagaan WAT je wil weten, en WAAROM je dat eigenlijk wil weten. Als het goed is, komt daar dan vanzelf het antwoord op jouw vraag uit.
Je moet dus voor jezelf nagaan WAT je wil weten, en WAAROM je dat eigenlijk wil weten. Als het goed is, komt daar dan vanzelf het antwoord op jouw vraag uit.
Ivo P op 23/06/2017 16:24:48:
er is een verschil tussen "optellen" en "tellen".
Daar heb je gelijk in.
Ik heb daarom de query aangepast naar sum(quantity) en naar mij idee geeft dat een beter beeld.
Toevoeging op 23/06/2017 22:04:31:
Ward van der Put op 23/06/2017 19:54:59:
Volgens mij maakt het tellen van medicijnen vooral zichtbaar dat je geen duidelijke definitie van medicijnen hebt.
Hoe tel je paracetamol?
Hoe tel je paracetamol?
Per pakket natuurlijk en niet per tablet.
Je koopt toch bij een drogist toch ook een pakket paracetamol en niet een aantal tabletten?
Toevoeging op 23/06/2017 22:08:44:
Ozzie PHP op 23/06/2017 21:22:56:
>> BTW, ik ben de opdrachtgever, eigenaar en etc :-)
Eigenlijk is het heel simpel van wat ik wil; per maand wil ik weergeven hoeveel medicijnen zijn toegevoegd. Niet meer en niet minder! ;-)
>> Niet meer en niet minder! ;-)
Dus je bent eruit? :-)
Dus je bent eruit? :-)