Ontwerpen usermanagement

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Oracle BI Developer Automotive Internationaal

Bedrijfsomschrijving Deze organisatie is internationaal actief binnen de zakelijke dienstverlening en heeft de kwaliteit van de IT afdeling hoog in het vaandel staan. Al vanaf de oprichting, meer dan 20 jaar geleden, heeft de IT afdeling alle systemen in eigen beheer en worden de eigen applicaties inhouse ontwikkeld in onder andere Oracle, Java en OutSystems. Deze applicaties worden in meer dan 15 Europese landen gebruikt en de volledige ontwikkeling hiervan vindt plaats in het hoofdkantoor gevestigd in regio Utrecht. Vanuit hier worden 15 landen (ruim 1500 gebruikers) voorzien van server based computing. Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik

Bekijk vacature »

.NET Core developer innovatieve projecten

Bedrijfsomschrijving Deze verzekeraar heeft alles wat je als .NET developer van een moderne verzekeraar mag verwachten. Naast fantastisch mooie arbeidsvoorwaarden zijn ze continu bezig met kwalitatief goede software te bouwen en dat doen ze met nieuwe en relevante technieken. De concurrentie is groot dus die moeten ze ook voorblijven. Je komt te werken binnen een professionele IT afdeling waar alles piekfijn is geregeld maar waar je wel eigen inbreng hebt en ook uitstekend kunt sparren met andere developers van hoog niveau. Functieomschrijving Als .NET developer kom je te werken in een Agile omgeving en krijg je een aantal .NET developers,

Bekijk vacature »

Senior fullstack .NET developer

Wil jij samen met gemotiveerde en slimme collega’s bouwen aan ons geavanceerde landschap in Azure? En vind je het ook nog eens leuk om jouw kennis te delen met junior- en medior devs? Dan heb je wellicht interesse in de positie van: Senior fullstack .NET developer voor ons kantoor in Alkmaar Over de positie: Bij SnelStart werken we in een AGILE-structuur om de productie meer focus en impact te geven. Met je collega’s kom je tot de beste resultaten door onderlinge discussie, goede refinement sessies, reviews en écht teamwork. Je hebt de vrijheid om de dingen te doen zoals jij

Bekijk vacature »

BI Ontwikkelaar

Ben jij gek op het verzamelen en analyseren van informatie? En wil je met deze passie graag zorgorganisaties meer inzicht verschaffen? Lees dan snel verder. Jouw baan Als BI ontwikkelaar Datawarehouse help je zorgorganisaties bij het inzichtelijk maken en grafisch presenteren van hun data. De ene dag werk je aan rapportages en kubussen, een dag later spreek je af met je collega’s om je in een ingewikkeld zorgproces te verdiepen. Je verwerkt informatiewensen samen met onze ontwikkelaars in de software. Afwisselend en uitdagend, want je werkt aan meerdere projecten tegelijk. Wat voor projecten? Dat stemmen we zoveel mogelijk af op

Bekijk vacature »

.NET Developer / Azure

Bedrijfsomschrijving Deze organisatie is gevestigd in het hart van Brabant en wordt gezien als de één van de beste .NET development organisaties in de provincie. Dagelijks werk je hier met ruim 40 enthousiaste .NET Developers, verdeeld over 9 Scrum teams, aan zeer complexe backend systemen. De backend systemen staan in het teken van high-intensity en high-availabilitiy en zijn opgebouwd met onder andere: - C#; - ASP.NET MVC / ASP.NET Core; - Microservices Architectuur; - Azure; - WCF. De teams bestaan uit 3-5 ontwikkelaars, 1 of 2 vaste (technisch)testers, 1 informatie analist en een Product Owner. Je zal niet alleen schakelen

Bekijk vacature »

Front-end Developer WPF

Heb jij kennis en ervaring met WPF en C#? Ben je technisch en heb je goed gevoel voor design? Wil jij met jouw kennis de zorg verbeteren? Dan zijn wij op zoek naar jou! Jouw baan Als Front-end Developer bij Zorgplatform ga je werken aan de interface voor zorgprofessionals. Zorgplatform is een platform waarmee medische gegevens op een veilige manier uitgewisseld worden met andere instanties binnen de zorgsector. Zorgplatform ondersteunt onder andere het verwijzen van patiënten, het overdragen van patiënten en de gezamenlijke behandeling (shared care). Dit is hét nieuwe werken in de zorg. Met jouw oog voor design ga

Bekijk vacature »

Junior C# Developer

Bedrijfsomschrijving Onze klant is een innovatieve financiële organisatie in regio Den Haag die momenteel op zoek is naar een junior C# developer. Je zal naast je dagelijkse werkzaamheden meewerken in hele mooie projecten. In zo'n project wordt bijvoorbeeld een oude applicatie vanaf de grond af aan opnieuw gebouwd. De focus ligt hierbij op back-end development, echter zal je soms ook front-end taken op moeten pakken. De organisatie heeft een open cultuur met korte lijnen. Grote hoeveelheden data zijn kenmerkend voor het applicatie landschap, waardoor Business Intelligence een belangrijke rol in de organisatie speelt. Daarnaast zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid termen die

Bekijk vacature »

SAP FS-PM Developer DevOps

Bedrijfsomschrijving For our client in Rotterdam, we are looking for a SAP developer with experience in FS-PM (Financial Services – Policy Management). Within the Pensions department, you get to work in one of ten SAP teams. This department is responsible for all of the pension administration services, including general and client-related processes. Increasing customer satisfaction is one of the most important goals of the organization. Together with your team, you ensure that the pension administration service runs as smoothly and as automated as possible. Functieomschrijving Are you a SAP developer with experience in an Insurance company? Do you have experience

Bekijk vacature »

.NET ontwikkelaar / Azure

Bedrijfsomschrijving Als onderdeel van een grote IT-dienstverlener is deze organisatie nu gegroeid tot een organisatie van bijna 30 man groot. Iedereen binnen deze organisatie houdt zich bezig met het ontwikkelen, beheren, onderhouden van bedrijfskritische applicaties. De organisatie ontwikkelt applicaties voor o.a. diverse grote zorgverzekeraars, maar ook de wat kleinere lokale bedrijven worden door deze organisatie ondersteund. In tegenstelling tot de moederorganisatie, werken de medewerkers bij deze organisatie gemiddeld drie tot vier dagen in de week gewoon op het eigen kantoor in Utrecht. Samen met een vast team ben je dus verantwoordelijk voor verschillende projecten die je veelal op één en

Bekijk vacature »

.NET Developer Zorg-ICT

Wil jij met ChipSoft impact maken in de zorg met jouw technische kennis als Software Developer? En lijkt het jou uitdagend om innovatieve software te ontwikkelen met de laatste Microsoft-tools en technieken? Wat doe jij als Software Developer? Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen, ondersteunen en onderhouden van jouw eigen module. Dit gaat om complexe ICT-producten die feilloos moeten functioneren binnen de complexe omgeving van een zorgorganisatie. Je werkt zelfstandig of in teamverband. ChipSoft maakt gebruik van een zelf ontwikkeld multi-tier framework. Tijdens een interne opleiding brengen wij je snel bij hoe je binnen deze architectuur je ontwikkelkunsten kunt

Bekijk vacature »

Backend Python Django developer voor modern bureau

Bedrijfsomschrijving Voor een jong en succesvol internetbureau ben ik op zoek naar Backend Python developer met minimaal 5 jaar ervaring. Ben jij geen Python developer maar een ervaren PHP developer? Dan krijg je hier de mogelijkheid om jezelf om te scholen! Op het moderne en mooie kantoor kijk je uit op een van de grachtjes van Alkmaar waar jij bezig bent met diverse werkzaamheden. Ze bouwen onder andere websites, apps, maatwerk software die bedrijfsprocessen verbeteren en daarnaast bieden ze ook ondersteuning in deze producten, van design, vindbaarheid en veiligheid. Ze hebben in die korte tijd een hele toffe klantenkring opgebouwd

Bekijk vacature »

Full Stack .NET Developer voor zakelijke vergelijk

Dutch is mandatory for this position. Als Full Stack C#.NET Developer zorg jij ervoor dat het vergelijkingsplatform over de nieuwste functionaliteiten beschikt. Deze applicatie ondersteunt assurantiekantoren in het inzichtelijk maken en vergelijken van verschillende verzekeringsproducenten. Denk hierbij aan de meest actuele gegevens over premies en voorwaarden. Dit doen zij volledig onafhankelijk. Als Developer ben je bedreven in het samenvoegen van verschillende web services en databasen. Samen met jouw collega’s ben je verantwoordelijk voor het volledige ontwikkeltraject. Je schakelt makkelijk met verschillende afdelingen over bestaande en nieuw te ontwikkelen functionaliteiten. Naast het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten, zal je ook de bestaande

Bekijk vacature »

(Sr.)Fullstack Developer C#on cloud for next gener

For an international, financially stable organization, specialized in creating and streaming video broadcasts, we are looking for a (Sr.) Fullstack C# Developer. The platform hosts millions of (live) broadcasts a year and is exponentially growing. As a Fullstack Developer you will be responsible for the full SDLC of the Front End and Back End (20/80) analyzing new requirements, design, development, testing and deployment (CI&CD) and maintenance within a (Scrum) team of 5 other developers. To qualify you have: Min. 8 years of Fullstack C# experience Min 2 years Experience with Angular (or a javascript framework) Experience with Cloud, AWS is

Bekijk vacature »

.NET Core Developer

Voor een gaaf project van een klant van ons ben ik op zoek naar een .NET Core developer! Het betreft een organisatie die één van de grootste is binnen de branche. Je gaat samen met je team werken aan een grote webapplicatie van deze klant met maandelijks miljoenen gebruikers. Technieken: - .NET Core - Kubernetes, Docker - Microservices - Azure - Agile/scrum omgeving Algemene informatie: Locatie: remote Uren: in overleg Start: zsm (in overleg) Contract: 6 maanden (grote kans op verlenging) Bij interesse kom ik graag met je in contact! Groeten, Jeffrey

Bekijk vacature »

Software Solution Architect - Overheid

Software Solution Architect - Overheid Functiebeschrijving: Kom jij ons team helpen bij het ontwerpen en ontwikkelen van moderne, heldere en realiseerbare architecturen voor grote, complexe omgevingen bij onze klanten binnen de Nederlandse overheid? Meer weten? Bel of Whatsapp met Aad van Kempen via 06 10040513! Wat ga je doen? In jouw rol als Software Solution Architect breng je de Nederlandse overheid via CGI naar het nieuwe digitale tijdperk met de beste ICT-infrastructuur. Hoe? Als aanspreekpunt, adviseur en hoeder voor de inrichting van het IT-landschap. Je realiseert efficiënt de IT-toepassingen, operationeel en strategisch. Waarom? Alleen het beste is goed genoeg. Daarom

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »

Wouter J

Wouter J

03/07/2012 15:33:26
Quote Anchor link
Ja, en dan die klassen Serializable (PHP core interface) laten implementeren. (mijn voorkeur gaat uit naar dit i.p.v. de magic methods __sleep en __wakeup te gebruiken)
Gewijzigd op 03/07/2012 15:35:18 door Wouter J

PHP hulp

PHP hulp

16/01/2021 06:10:09

Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 15:47:47
Quote Anchor link
Write Down op 03/07/2012 15:25:19:
Daar ben ik het niet mee eens. Waarom zou je het niet splitsen? Dit verhoogt naar mijn mening de flexibiliteit. Stel morgen maak ik een applicatie die maar een paar permissie instellingen kent. Overmorgen maak ik een totaal andere applicatie met meer complexe permissies. De 'functie' gebruiker is in beide applicaties hetzelfde, de permissies niet.

als ik een nieuwe applicatie schrijf, gebruik ik een nieuwe database. verder hoeft een database niet flexibel te zijn. een goede database is niet heel flexibel. normaliseren tot de max, en met queries de gegevens uitlezen, en ook meteen bewerken. lees ook eens deze tutorial. is bovengenoemde relatie een veel op veel, of veel op 1 relatie? nee, een 1 op 1. in mijn opzicht is het dan juist fout om die in een aparte tabel te zetten.

wanneer je zo gaat indelen om makkelijk uit te kunnen lezen, ben je fout bezig. databases zijn niet leuk, en zijn niet makkelijk. is dat wel het geval, moet je je achter je oren gaan krabben. de tabellen zijn maar het halve werk, de queries de andere helft. dat wordt vaak onderschat.

Write Down

Write Down

03/07/2012 15:57:42
Quote Anchor link
Ik heb zelf al een aantal boeken doorgenomen betreffende dit topic Jeroen. Vaak worden 1 op 1 relaties inderdaad weggefilterd. Maar dat wil niet zeggen dat het noodzakelijk is... Dit kan je in meerdere boeken terugvinden. Dit gedeelte van normalisatie kan je vaak zelf beslissen. Indien het zinnig is om een extra tabel te gebruiken, dan mag je dit doen.

In dit geval, beschouw jij dit als onzinnig. Ik vind dit echter wel zinnig. Hierover kunnen we natuurlijk uren discussiëren. Ik ben er vrij zeker van dat ik jouw mening niet zal kan veranderen, en eerlijk gezegd, jij de mijne ook niet :-). En dat is goed zo!

Moest ik nou overgaan naar een model met verschillende groepen (en dus bijhorende permissies), hoe zou jouw model er dan uitzien? (Want dit ben ik eigenlijk wel van plan.)

Ga je dan een tabel maken met groepen en daarin de permissies stoppen? Ga je ondanks die groep nog steeds alles bij een gebruiker bijhouden?
Gewijzigd op 03/07/2012 15:58:09 door Write Down

Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 16:03:16
Quote Anchor link
nee, hierin vind ik echt dat ik gelijk heb, en zo te zien kan ik jou niet overtuigen... (heel slechte reactie zou nu zijn om te zeggen dat je boek niet moet vertrouwen ;))

hoe bedoel je precies met groepen? dat een persoon tot een bepaalde groep hoort? dan heb je toch precies hetzelfde als nu.

of bedoel je dat een persoon tot meerdere groepen kan horen? dan veranderd het verhaal. de relatie veranderd dan namelijk van een 1 op 1 naar een 1 op veel. en ja, dan heb je een nieuwe tabel nodig ja. dan zou je gelijk hebben.

Write Down

Write Down

03/07/2012 16:10:17
Quote Anchor link
Ik doel erop dat elke gebruiker maximaal tot 1 groep kan behoren. (dus optioneel, maximaal 1) Dus dan pas je volgens jou niets aan.

Wat doe je in de volgende situatie: een billing applicatie. Je vraag aan een incasso bureau jou te helpen. Ga je dan enkel voor dat bureau een aparte groep gaan maken? Zou ik persoonlijk niet doen, want was is dan het nut van een groep? (Als ik me niet vergis noemt dit in de vakliteratuur totale disjunctie. Je behoort ofwel tot een groep ofwel heb je specifieke permissies. )

Toevoeging op 03/07/2012 16:11:44:

Wel toegegeven, dit staat -niet- zo beschreven in mijn startbericht. Dus het ERD klopt dan ook niet geheel meer.

Wouter J

Wouter J

03/07/2012 16:15:21
Quote Anchor link
Ik vind het op deze manier ook wel een beetje onzinnig. Een zinnigere methode zou ik vinden dat je permission groupen maakt, wat een groep wel/niet mag, en die dan in een aparte tabel zet. Dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
+-------------------------------+
|        PermissionGroups       |
+----+-------+------------+-----+
| id | name  | removeUser | ... |
| 1  | admin | 1          | ... |
| 2  | guest | 0          | ... |

+---------------------+
|        Users        |
+----+-----+----------+
| id | ... | group_id |
+----+-----+----------+
| 1  | ... | 1        |
| 2  | ... | 2        |
| 3  | ... | 1        |
+----+-----+----------+

Hierbij heeft User2 dus de rechten van een Guest (geen) en hebben User1 en User3 de rechten van een admin. Wat deze rechten precies zijn haal je dan uit de PermissionGroups tabel.

Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 16:19:27
Quote Anchor link
is ook netjes. vergeet niet dat wanneer een gebruiker niet in een groep zit, dit ook een groep is (namelijk, zonder iets)
Gewijzigd op 03/07/2012 16:20:18 door Jeroen VD

Write Down

Write Down

03/07/2012 18:44:16
Quote Anchor link
Ik kan me wel in dit model vinden, maar wat doe je dan als je zeer specifieke rechten aan één gebruiker wenst te geven?

Ik zeg nu maar wat, ik start een site op met wat mensen. Alleen, ik wil mezelf toegang geven tot een privé p* collectie (oké, absurd voorbeeld...), dan moet ik dus een extra groep aanmaken? Toch ook niet ideaal?

Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 18:49:46
Quote Anchor link
uhm.... ja, dan is denk ik een extra groep aanmaken toch beter... als we aannemen dat elke gebruiker ooit misschien tot die groep toebehoort, is het weer een grote groep.

Wouter J

Wouter J

03/07/2012 19:47:18
Quote Anchor link
Ja, dan zul je een groep moeten maken. En nee dat is niet niet ideaal, straks is er nog iemand met deze super-admin rechten en die kan dan ook mooi in de groep. Het heeft weer wat weg van de regel 'programmeren naar een superobject' altijd een basis hebben waar een User bijhoort is handig.

Jeroen, die groep zonder iets heet in mijn voorbeeldje 'guests'.

Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 19:58:08
Quote Anchor link
ow, niet zodaning gelezen.

maar ja, extra duidelijk zo he?

Write Down

Write Down

03/07/2012 21:05:17
Quote Anchor link
@Wouter

Daarom ook dat ik dacht, een tabel met de gebruikers, een tabel met de groepen en een tabel met de permissies.

Wat altijd zeker is: een groep is verbonden aan een permissie record.
Een gebruiker daarentegen is OF met een groep verbonden OF met een permissie record. Nooit beide. (althans niet rechtstreeks) Volgens mij blijft dit dan toch de handigste manier?

Ook als je bijvoorbeeld nog verder gaat, je kent aan een gebruiker een groep toe, maar wilt bijvoorbeeld nog 1 extra permissie. Dan heeft een gebruiker dus zowel een groep record als een permissie record.

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

03/07/2012 21:56:51
Quote Anchor link
Misschien moet je dan nog verder gaan, een tabel voor de gebruikers, wen tabel voor de groepen, een (koppeltabel) voor de combinatie groepen/gebruikers en een tabel voor de permissies voor een groep dan wel een gebruiker. Op die manier ben je aardig flexibel.

Write Down

Write Down

03/07/2012 23:20:48
Quote Anchor link
Bedoel je dan zoiets:
http://www.imgdumper.nl/uploads5/4ff361d1cd866/4ff361d1cad72-erd_%281%29.png

Dus elke gebruiker kan meerdere groepen hebben OF één permissie(record). En elke groep bevat één permissie(record).

Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 23:40:03
Quote Anchor link
Ik vind hem nog steeds fout. Wat is in jouw ogen het verschil tussen een permissie en een groep? Heeft een groep niet permissies?

Write Down

Write Down

03/07/2012 23:43:50
Quote Anchor link
Jeroen, ben het eens hoor. Maar vroeg me af wat Ger bedoelt. Vandaar dat ik even een schets maakte. Wat zou dan volgens jou de ideale oplossing zijn?

Toevoeging op 04/07/2012 12:28:08:

Ik laat heel even het SQL gedeelte voor wat het is. Als iemand zich geroepen voelt om te reageren: graag!

Ik heb deze voormiddag al wat UML's zitten te tekenen en zou nu werkelijk willen starten met het programmeren. Alleen, na het herlezen van een post van Wouter zat ik even te denken. Ik kwam uit op SessionHandlerInterface. Die ga ik sowieso momenteel nog niet gebruiken. Ik wil mijn applicatie liefst werkend vanaf 5.3. (dit is bij mijn weten nu zo'n beetje de standaard) Uiteraard zou ik deze interface zelf kunnen implementeren.

Ik denk echter dat dat niet de bedoeling van Wouter was. Wat ikzelf nu van plan ben is in de 'Storage' klasse een aantal basis methoden zou gaan schrijven. Bijvoorbeeld om kunnen te schrijven naar een bestand en opslaan in de database. Ik zou dus SessionStorage laten extenden van Storage en e.v.t. de SessionHandlerInterface implementeren. Graag jullie meningen!

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

04/07/2012 12:53:04
Quote Anchor link
Wat ik bedoelde is dat je niet noodzakelijk hierarchies hoeft te denken bij het toekennen van rechten. Ik beschouw een groep als een object met daarin een x aantal userobjects. Maar een user kan ook tot meerdere groepen behoren, vandaar de koppeltabel.
Ik denk bij het toekennen van rechten ook altijd OO.

Write Down

Write Down

04/07/2012 13:15:54
Quote Anchor link
Begrijp ik Ger. Maar hoe ziet je model er dan uit? Zoals het laatste ERD dat ik online gooide?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

04/07/2012 14:23:44
Quote Anchor link
tabel users:
- user_id (PK)
- user_name
- .....

tabel groups:
- group_id(PK)
- group_name

tabel user_in_group
- user_id(PK)
- group_id(PK)

tabel permissions
- perm_id
- perm_name

tabel object_permissions
- object_id(PK)
- user_or_group_id(PK)
- perm_id(PK)

tabel containers
- object_id
- object_name

Die laatste tabel is bedoeld om rechten te kunnen toekennen op bv de users en groups tabellen.
Dit lijkt misschien een beetje overkill, maar met dit systeem kun je dus over je hele website gericht rechten uitdelen, niet alleen puur in gebruikers gedeelte zelf.

Erwin H

Erwin H

04/07/2012 14:39:54
Quote Anchor link
Als ik nog een duit in het zakje mag doen.... ik zou echt niet permissies instellen op group OF user niveau. Ofwel het een, ofwel het ander, met een voorkeur voor groepen.

Doe je het beide dan maak je je queries alleen maar nodeloos moeilijk en het levert je geen extra flexibiliteit op. Je kan namelijk altijd al een groep aanmaken voor 1 persoon. En in werkelijkheid kan ik me niet voorstellen dat je buiten een paar specifieke gevallen om (eigenaar, bepaalde VIP user) de rechten wil toekennen aan maar 1 persoon.

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.