Ontwerpen usermanagement

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior Front-end developer (React)

Functie Met een ontwikkelafdeling van ruim 20 collega’s is dit zo ongeveer de helft van alle medewerkers. De software(ontwikkeling) is dan ook de drijvende kracht binnen de organisatie. Ze werken aan het verbeteren dan de bestaande, maar zeker ook nieuwe producten. De software bestaat uit verschillende (React) webapplicaties, maar ook een mobile (React native) app. Hierdoor kom je met verschillende uitdagingen in aanraking en is Mobile kennis natuurlijk mooi meegenomen. De software wordt door vele duizenden professionals dagelijks gebruikt en bevatten grote hoeveelheden data. Aan het team de uitdaging om hierin de best mogelijke gebruiksvriendelijkheid neer te zetten door gebruik

Bekijk vacature »

Traineeship Front-end developer (WO, 0 tot 3 jaar

Functie Zoals beschreven ga je vanaf start aan de slag bij een passende opdrachtgever, hierbij kijken ze echt naar jouw wensen, kennis/ervaring maar ook de reisafstand. Momenteel hebben ze meerdere klanten waarbij ze groepen hebben opgezet wat maakt dat er diverse uitdagende kansen liggen. Naast het werken bij de opdrachtgever, en het volgen van de masterclasses, zul je regelmatig met de andere trainees in contact zijn. Niet alleen op professioneel vlak maar juist ook bij de borrels en kwartaaluitjes! Kortom; een jaar lang hard aan jezelf werken in combinatie met gezelligheid en plezier. Spreek dit jou aan? Dan komen we

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Wat ga je doen? Als developer ben jij samen met een gemotiveerd team van 10 collega’s verantwoordelijk voor het creëren van aangemeten software voor klanten. Je bent klantvriendelijk en oplossingsgericht ingesteld, omdat het essentieel is om de klanten zo goed mogelijk te helpen met hun uitdagingen. Het is mogelijk om vanuit huis je werkzaamheden uit te voeren, maar het is ook prettig als je in de omgeving van Tilburg woont om naar het kantoor te kunnen komen. Vind jij het leuk om jouw creatieve vaardigheden te benutten om complexe systemen te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Bedrijfsprofiel Voor wie

Bekijk vacature »

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Je maakt een vliegende start van je carrière, door meteen mee te bouwen aan de digitale aspecten van Coolblue. Wat doe je als Junior PHP Developer bij Coolblue? Als Junior PHP Developer ben je meteen vanaf de start onderdeel van een development team. Je kijkt veel mee met collega’s en volgt trainingen om te groeien als Junior Developer. Op dat moment komt je wil om steeds te blijven leren naar boven. Daarnaast pak je in de sprints ook je eigen stories op om Coolblue iedere dag een beetje beter te kunnen maken. Je sterk analytisch vermogen komt dan ook goed

Bekijk vacature »

C# .NET Developer IoT SQL Server

Samengevat: Wij ontwikkelen innovatieve oplossingen om apparaten en bezittingen op een eenvoudige en flexibele manier te beveiligen. Ben jij een C# .NET developer? Heb jij ervaring met C# en SQL server? Vaste baan: C# .NET Developer IoT HBO €3.200 - €4.500 Deze werkgever is gespecialiseerd in hoogwaardige GSM/GPRS alarm- en telemetrietechnologie. Met een eigen productlijn en klantspecifieke ontwikkelingen biedt deze werkgever oplossingen om op afstand te meten, melden, loggen en aansturen, ook op plaatsen zonder stroomvoorziening. Onze producten worden gekarakteriseerd door flexibiliteit in de configuratie, betrouwbaarheid en een extreem laag stroomverbruik. Zij werken voor MKB klanten. Deze werkgever heeft veel

Bekijk vacature »

Anaplan Developer

Dit ga je doen What are you going to do: Picking up Stories: Design planning had, how are we going to build it in Anaplan; Talking to the end user to build a forecasting model; Having contact with the data team about which data is needed; Being able to convert an Excel sheet into a 3, 4 or 5 dimensional modeling environment; Giving knowledge sessions about Anaplan; Solving incidents; Making instructional videos on how teams should read forecasts; Writing blogs about forecasting. Hier ga je werken We are looking for an Anaplan Builder to deliver end-to-end solutions within a big

Bekijk vacature »

React developer Inhouse cloudplatform

Functie De functie: Als front-end developer kom je te werken naast 2 andere front-end/React developers, waaronder één senior. Een hele mooie kans dus om in korte tijd veel nieuwe kennis en ervaring op te doen. Ze hebben momenteel veel werk hierin en daarom willen ze het team graag uitbreiden. Het is van belang dat je, zeker gezien het vele thuiswerken, in ieder geval al een aantal projecten hebt gedaan in React. Taken waar je aan kunt denken zijn het ontwikkelen van client-applicaties o.b.v. HTML5, React en andere open standaarden. Ook ben je nauw betrokken bij het implementeren van designs o.b.v.

Bekijk vacature »

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

Traineeship Java Developer

Functie Wat ga je doen als Java Developer? Jij start via ons bij deze opdrachtgever als Trainee Java ontwikkelaar, tijdens het traineeship ga je in 1 jaar van de basis naar professioneel Java ontwikkelaar. Je start samen met een groep trainees, volgt de aangeboden cursussen en gaat aan de slag bij één van onze opdrachtgevers. Na een aantal maanden volgt de volgende opdracht. Door de groei in jouw rol kom je op steeds complexere opdrachten terecht. Veel afwisseling dus. Collega’s met ervaring helpen je bij deze groei en samen met jouw coach ga je een persoonlijke leerplan opzetten om jou

Bekijk vacature »

Junior Front end developer

Functie Jij als developer gaat ons helpen onze producten verder te ontwikkelen en in te zetten in de markt. Op dit moment bestaat ons SaaS product uit 3 componenten die zowel los als in een pakket gekocht kunnen worden. Het gaat hier om een online kaartapplicatie, een workflow tool en een monitoring tool. Momenteel zijn wij 3 jaar geleden gestart met de ontwikkeling. De tech-stack waarmee we werken is voornamelijk Javascript, Vue.js en Python. Daarnaast gebruiken wij FaundaDB als database en werken we veel met GIS applicaties. De uitdaging die we momenteel hebben is dat we momenteel een intern team

Bekijk vacature »

Software ontwikkelaar

Ben jij graag bezig met verschillende projecten? Vind jij beleving van klanten én medewerkers ook belangrijk? Wij zijn vanwege de doorontwikkeling van het applicatielandschap van onze opdrachtgever op zoek naar een fulltime software ontwikkelaar. Omschrijving Jij en jouw collega’s zijn verantwoordelijk voor de continuïteit en waarborging van het applicatielandschap. Om de processen vloeiend te laten verlopen is software ontwikkeling daarom van essentieel belang. Onze opdrachtgever doet dit voornamelijk zelf, met door hun eigen ontwikkelde applicaties. Dit betekent dat jij: functionele eisen vertaalt naar gebruiksvriendelijke software; tijdens SCRUM sessies advies geeft over het te bouwen ontwerp; nieuwe software ontwikkelt en het

Bekijk vacature »

PHP back-end developer gezocht!

Functie Werk je liever zonder druk en keiharde deadlines maar met de focus op kwaliteit? Dan kom je hier op de juiste plek terecht! In Het team bestaat momenteel uit 12 developers, hiernaast werken er collega’s van front-end, UX maar ook marketing/sales en support. In iedere sprint ontwikkel je samen functionaliteiten met als uitdaging om de klanten de beste gebruikerservaring te bieden. Ze bieden een werkplek waar je jezelf kunt blijven ontwikkelen, en mee te werken aan zowel bestaande als nieuwe mogelijkheden. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar een papiertje) • Je denkt graag mee over

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Functie Als Senior .NET ontwikkelaar ga jij aan de slag in ons Research & development team. Ons team bestaat uit 17 collega’s! Wij zijn momenteel druk bezig met het opzetten van een geheel nieuwe architectuur voor een nieuw product. Hierbij maken wij o.a. gebruik van VS2022 en .NET 6.0. Jouw functie is dan ook voornamelijk backend georiënteerd bij ons. Aangezien wij meetapparatuur ontwikkelen voor de chemische industrie is het ook erg belangrijk om kwalitatief hoogwaardige software te ontwikkelen voor de besturing hiervan. Verder ben jij verantwoordelijk voor het designen, implementeren en testen van nieuwe features. Ook zorg jij voor toekomstbestendige

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 4 5 volgende »

Write Down

Write Down

27/06/2012 19:52:42
Quote Anchor link
Hi

Ik zit er aan te denken om nog eens wat in PHP te gaan doen. Als basis wil ik eerst en vooral een degelijk 'usermangement system' opzetten. Dit in een object gericht concept.

Omdat hierbij zowel het databaseontwerp als het implementeren van de code zelf belangrijk zijn, zou ik deze graag beiden bespreken.

De database zou ik als volgt willen inrichten:
Afbeelding

Misschien kort even het schema toelichten:
In de database wordt over elke gebruiker wat basisgegevens bijgehouden. Er kunnen eventueel een aantal opmerkingen gemaakt worden over een gebruiker. (bv. zijn specifieke functie op de website). Verder is er verplicht een koppeling met de permissies tabel. Uiteraard, behoord een 'permissie-entry' altijd aan 1 specifieke gebruiker. (kleine opmerking hieronder) Verder worden alle belangrijke zaken die een gebruiker uitvoert gelogd. Tot slot is er nog een tabel met sessies in (Ik ben van plan een eigen session handler te programmeren die via de database werkt.) Elke sessie verwijst naar 1 gebruiker.

[opmerking permissies]
Ik overweeg dit nog wat aan te passen, namelijk een toevoeging: groups. Elke gebruiker krijgt dan een group en een group krijgt op zijn beurt een aantal permissies.

In PHP zou ik dan volgende klassen bekomen:
Session, User, Log, Note. Wat deze doen, lijkt mij vanzelfsprekend. Indien dat niet het geval zou zijn, wil ik dit gerust even toelichten.

Graag jullie mening over dit 'model'!
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 15:02:40
 
Wouter J

Wouter J

27/06/2012 23:04:13
Quote Anchor link
Over databases heb ik geen verstand, over de OO kant wel.

Probeer wat meer te programmeren/denken naar een interface*. De objecten die je nu hebt zijn allemaal objecten via programmeren naar een implementatie. Dat is niet verstandig.
Zo heb je nu bijv. de Session implementatie, maar wil je straks liever een File implementatie van het opslaan van de gebruiker of een cookie implementatie. Het is dus beter om deze terug te leiden naar 1 interface: Storage. Deze bevat de basis, vervolgens heb je de SessionStorage klasse die voor de implementatie zorgt.

Ditzelfde moet je doen voor bijv. de Log klasse. Nu heb je een database log, straks een logfile, vervolgens een email log. Daarom moet je 1 interface Log hebben die voor de basis zorgt en verschillende subklassen die voor de implementatie zorgen. Een leuk voorbeeld van log kun je hier vinden: Een logging class in OO - Jelmer.

Tevens zal ik eens kijken naar het STRATEGY pattern. Hiermee regel je wat de gebruiker mag en kan. Even snel wat gemaakt in plain text (hoort natuurlijk in een UML diagram)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
             +---------------------+                +-------------------------+
             |    <<interface>>    |                |          User           |
             |  RemoveUserStrategy |                +-------------------------+
             +---------------------+                | ...                     |
             | removeUser()        |--------------> | removeUserStrategy      |
             +---------------------+                +-------------------------+
                  ^           ^                     | ...                     |
                 /             \                    | addRemoveUserStrategy() |
                /               \                   +-------------------------+
+------------------+        +----------------+
| CannotRemoveUser |        | CanRemoveUser  |
+------------------+        +----------------+
| removeUser() {   |        | removeUser() { |
|     // exception |        |  // removeUser |
| }                |        | }              |
+------------------+        +----------------+


Kort gezegd heb je de klassen op object niveau door, alleen moet je nu nog gaan nadenken over de objecten op implementatie (of eigenlijk juist niet op implementatie) niveau. Je moet nu gaan nadenken over de structuur van je applicatie en hoe je die zo flexibel mogelijk maakt.

* Met interface doel ik hier niet per se op een interface zoals we die in PHP kennen. Maar ik bedoel een superklasse, het kan dus ook een abstracte klasse zijn.
Gewijzigd op 28/06/2012 07:47:57 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

28/06/2012 15:03:54
Quote Anchor link
Dat is inderdaad wel een leuke denkwijze. Inderdaad een beetje kijken wanneer het interessant is gebruik te maken van een interface / abstracte klasse / beide.

Bedankt, hiermee kan ik zeker wat. Misschien nog een toevoeging, is het interessant om de 'log' klasse te gaan verwerven met een Exception klasse? Dan kan een exception bv. een bepaalde log-methode worden meegegeven.
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 12:09:51
Quote Anchor link
Nee, misschien wel zo maken dat de ExceptionHandler klasse een HEEFT_EEN relatie heeft met de Log klasse. Dat je in de ExceptionHandler kan doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
class ExceptionHandler
{
    protected $log; // log klasse

    // ...


    public function handle(\Exception $exception)
    {

        $message = sprintf('%s(%i) [%d] %s',
                           $exception->getFile(),
                           $exception->getLine(),
                           date('c'),
                           $exception->getMessage()
                          );

        $log->log($message, $exception->getCode());
    }
}

?>


Hierbij vang je dus een exception op. Vervolgens laat je die afhandelen door de ExceptionHandler. De code van de Exception is vervolgens het niveau van de log, zoals je in dat voorbeeldje van Jelmer kan zien.

En je moet eigenlijk altijd naar een interface/abstracte klasse programmeren, dat is het meest flexibel. Als je ook nog methods hebt die in elke subklasse gelijk zijn (of zouden zijn, altijd verder denken dan wat je nu hebt) dan maak je geen interface maar een abstracte klasse.
 
Write Down

Write Down

29/06/2012 15:19:50
Quote Anchor link
In dit geval moet je nog $log dan toch ergens meegeven in een constructor?
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 15:28:35
Quote Anchor link
Ja, mooi via DI. Nog mooier zou het zijn als je een service container zou werken. Dan heb je iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?php
$container
= new Container();

$container->set('log.class', 'FileLog');
$container->set('log.config', array('logs/exceptions.log'));
$container->set('log', function($c) {
    $reflection = new \ReflectionClass($c->get('log.class'));

    if (!$reflection->isSubclassOf('Log')) {
        throw new InvalidArgumentException('log.class does not implement the Log interface');
    }


    return $reflection->newInstanceArgs($c->get('log.config'));
});


$container->set('exceptionHandler.class', 'ExceptionHandler');
$container->set('exceptionHandler.config', array($container->get('log')));
$container->set('exceptionHandler', function($c) {
    $reflection = new \ReflectionClass($c->get('log.class'));

    if (!$reflection->isSubclassOf('Handler')) {
        throw new InvalidArgumentException('exceptionHandler.class does not implement the Handler interface');
    }


    return $reflection->newInstanceArgs($c->get('exceptionHandler.config'));
});


$exceptionHandler = $container->get('exceptionHandler');

try {
    $foo = new Foo();

    $foo->setBar('12'); // gooit met exceptions
} catch (\Exception $e) {
    $exceptionHandler->handle($e);
}

?>
Gewijzigd op 29/06/2012 16:56:15 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

29/06/2012 16:45:48
Quote Anchor link
Bedankt wouter!

Alleen, wat is precies de bedoeling van 'reflection'? Overigens, wat is het voordeel van zo'n container?
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 16:52:14
Quote Anchor link
Het voordeel van zo'n container is dat je alle taken gescheiden houdt. Als je nu bijv. de exceptions niet wilt loggen, maar in de DB wilt zetten dan hoef je alleen op regel 4 'FileLog' te veranderen in 'DbLog'. Dan zal de rest gewoon doorwerken.
Of als je de locatie van het bestand wilt veranderen hoef je alleen regel 5 te veranderen.

Zo maak je je code beter aanpasbaar.

De ReflectionClass is een ingebouwde PHP klasse. Deze zorgt ervoor dat je klassen kunt aanmaken. In dit geval gebruik ik hem omdat je argumenten wilt meegeven aan de constructor (welk bestand, welke logger). Daarom maak ik een ReflectionClass aan met als argument de naam van de klasse (al eerder gedefinieerd) en vervolgens gebruik ik newInstanceArgs, welke de klasse aanmaakt met de argumenten die je opgeeft (in dit geval de array die ook al eerder is aangemaakt).

Edit:
Ik heb de code even bewerkt, waardoor je ook meteen het voordeel ziet van werken met interfaces. De reflectionclass gebruik ik nu ook om te controleren of ze wel een subklasse zijn van de Log of Handler interfaces.
Gewijzigd op 29/06/2012 16:57:02 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

29/06/2012 17:18:50
Quote Anchor link
Bedankt voor de verhelderende uitleg! Echter maak ik hierbij (misschien onterecht) wat kanttekeningen. Als ik het principe min of meer begrijp, is dit erg gericht op de flexibiliteit van een applicatie evenals de herbruikbaarheid van (delen) van de applicatie.

Ik begrijp dat het handig is dat je simpelweg door op lijn 4 wat aan te passen dat dit erg eenvoudig werkt. Langs de andere kant, het is weer extra code, extra objecten, ... (extra werkruimte, opslag) Weegt deze flexibiliteit op den duur nog op tegen de performantie? Daar heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels bij. Verder bedenk ik dan ook, als je dit toepast, dan dien je eigenlijk al een hele denkpiste af te leggen eer je werkelijk doet wat je wilt doen. Dan vraag ik me af, is het niet eenvoudiger om simpel DI te gebruiken (m.a.w. via contructoren/setters doorgeven wat nodig is)?

Ik denk eerlijk gezegd dat je dit niet -hoeft- te gebruiken, maar dat het wel kan. Komt het eigenlijk er niet op neer dat je voor jezelf een bepaald niveau van flexibiliteit vastlegt, en hier naar streeft?
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 18:36:27
Quote Anchor link
Quote:
Weegt deze flexibiliteit op den duur nog op tegen de performantie?

Nee. Dat is echt micro-optimalisatie, als je kijkt naar websites die gemaakt zijn met een framework dan zijn er zo'n 100 objecten nodig voor een pagina aanroep. Dit is dus echt geen verschil.

Quote:
Verder bedenk ik dan ook, als je dit toepast, dan dien je eigenlijk al een hele denkpiste af te leggen eer je werkelijk doet wat je wilt doen. Dan vraag ik me af, is het niet eenvoudiger om simpel DI te gebruiken (m.a.w. via contructoren/setters doorgeven wat nodig is)?

En dat is nou net het verschil tussen Flat scripten en OO scripten. In OO moet je voordat je begint met scripten eerst alles al hebben uitgedacht. Pas als je alles hebt uitgedacht en hebt uitgetekend in UML diagrammen begin je met de code en je zult zien dat je dan maar heel kort of te programmeren, omdat je alles al hebt uitgedacht.
Bij Flat PHP begin je gewoon ergens en zie je wel waar het schip strand. En dat is dus niet de manier hoe programmeren werkt, volgens OO mensen.

Quote:
Ik denk eerlijk gezegd dat je dit niet -hoeft- te gebruiken, maar dat het wel kan. Komt het eigenlijk er niet op neer dat je voor jezelf een bepaald niveau van flexibiliteit vastlegt, en hier naar streeft?

OO is eigenlijk alleen maar kijken tot welk level je wilt. Wil je gaan tot een BlogPost klasse, of ga je ook een extra Author klasse erbij maken? Dat zijn vragen die je je zelf moet stellen.
Maar ik heb geleerd uit ervaring dat je beter teveel klassen kan hebben dan te weinig. Hoe beter je alles opsplitst hoe flexibeler het wordt en dat is nou net OO. OO is niet zo zeer het denken in objecten, OO is het flexibel maken van je code.
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 11:53:31
Quote Anchor link
Ik heb (eindelijk) de tijd gevonden om dit topic nog eens geheel door te lezen.

Eerst en vooral ben ik het geheel eens met je reactie Wouter. Waar ik met mijn vorige post op doelde heb jij in jouw post kort en kracht gezegd: "OO is eigenlijk alleen maar kijken tot welk level je wilt."

De 'strategy pattern' begrijp ik geheel. Zonder de term te kennen heb ik dit in het verleden al toegepast. Niet in PHP maar in Java, maar goed dat maakt niets uit. Alleen ik zie niet in waarvoor jij dit zou gebruiken i.v.m. de gebruikerspermissies.

Misschien heeft er iemand wat aan, ik bekeek het artikel 'Strategy Design Pattern' en een filmpje in een of andere tutorialreeks: 'Strategy Pattern'

Misschien moet ik voor de zekerheid even kort toelichten welke 'mogelijkheden' ik zeker en vast wil gaan inbouwen. In eerste instantie wil ik een onderscheid kunnen maken tussen: bezoeker, 'geregistreerde zonder rechten', 'geregistreerde met rechten' Hiermee wil ik simpelweg bereiken, sommige pagina's kunnen door iedereen bekeken/gebruikt worden, anderen door ingelogde gebruikers en dan is er nog de admin sectie.

Als je er even mijn ERD bijhaalt en daar Groups aan toevoegt is dit makkelijk te verkrijgen. In de 'permissions table' een veld met die refereert naar de 'group table'. group 1 is bv. 'geregistreerde zonder rechten' en groep twee is logischerwijs 'geregistreerde met rechten'. Later zou ik dan willen uitbreiden met meer specifieke rechten, bv. een gebruiker mag een (andere) gebruiker verwijderen, bewerken, toevoegen, ... Dit zowel op 'group' niveau als op één specifieke gebruiker.

Ik zie echter niet in hoe ik dit op jouw manier / een andere efficiënte manier dit perfect kan bekomen. Op database niveau is dit geen enkel probleem:

Een gebruiker moet een record hebben in 'permissions' en optioneel is er een link naar een 'group'.

Ik hoop dat mijn vraag min of meer duidelijk is. Ik wil alvast iedereen bedanken, en in het bijzonder natuurlijk Wouter :-).
Gewijzigd op 03/07/2012 11:58:26 door Write Down
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 13:48:16
Quote Anchor link
Hmm, aangezien de code wat groter werd dan verwacht heb ik het even gezipt, kijk er maar in en zoek eerst zelf wat op als je iets niet begrijpt en vraag het daarna anders hier. En het is nog niet getest, dus er kunnen fouten in zitten. Soms bestaan sommige dingen ook niet, dit is slechts de basis zodat jij het kunt begrijpen.

http://phphulp.wouterj.nl/usermanagement.zip
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 14:13:02
Quote Anchor link
Wouter, bedankt! Inderdaad een duidelijk voorbeeld. Ik moet wel nog even uitzoeken hoe dat met die namespaces zit, nooit eerder gebruikt. Maar goed, dat lukt vast en zeker wel.

Toch nog een paar vragen. Een gebruiker logt in, wat is de beste manier om dan te bepalen wat voor een gebruiker hij is? Want met jouw voorbeeld, maak je dus voor een admin een ander object aan dan voor een user. Ik denk ook als deze vraag beantwoord is, dat mijn 2de vraag beantwoord zal zijn: wat is het nut van Guest, aangezien die toch geen rechten heeft.
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 14:18:38
Quote Anchor link
Je logt de gebruiker in via een Authentication klasse of via de UserMapper. Deze zal dan uit de DB de gegevens halen van de user en deze in de User klasse zetten. Uit de DB haal je op wat de rechten zijn van een user.
Je zou dan gewoon alleen een User klasse kunnen hebben. Doormiddel van de set...Strategy kun je dan alle rechten instellen aan de hand van de data uit de DB.

En een Guest. Tja, soms moet je verplicht zijn om ergens in gelogd te zijn maar wil je je niet registreren, dan is er soms een Guest optie. Dan zit je in het Guest object, deze Guest heeft vaak een naam (Guest124) en zal dus ook een eigen object krijgen die bijv. deze naam vast houdt.

Namespaces zijn niet heel moeilijk. Misschien dat mijn uitleg hier wel helpt: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/oop-gedachtengang/85017/5/#609868 (al vind ik het een moeilijk uit te leggen onderwerp)
Gewijzigd op 03/07/2012 14:20:59 door Wouter J
 
Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 14:23:28
Quote Anchor link
euh, even inbreken.... wat wil je bereiken met de Permissions tabel?
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 14:30:29
Quote Anchor link
Één User class lijkt me inderdaad handiger. Zeker omdat ik in de toekomst toe dit erg flexibel wil hebben. De beheerder van de applicatie moet de mogelijkheid hebben zelf te kiezen welke soort gebruikers er zijn. Neem nu als voorbeeld PHPhulp, dan kan je (bijvoorbeeld) volgende groepen onderscheiden: lid, moderator, redacteur, beheerder, ... . Neem je daarentegen bv. een portfolio dan zouden er bijvoorbeeld slechts twee groepen kunnen bestaan: klant en 'ik'. (In beide voorbeelden ga ik er vanuit dat een bezoeker [guest] geen rechten heeft.)

De enige vraag die mij dan rest...
Vroeger hield ik bv. de username, hash, ... bij (sessie) en keek ik op elke pagina na of de ingelogde recht heeft om de huidige pagina te bekijken. Indien ja: gebruiker kan alles doen wat er op die pagina mogelijk is. Indien nee: gebruiker krijgt melding dat hij onbevoegd is.

Aangezien de gegevens nu in een user object terecht komen, hoe geef je dit object dan door? Alles in een sessie gaan stoppen? (lijkt me niet dé oplossing) Of ga je op elke pagina na a.d.h.v. user_id is deze gebruiker gerechtigd (authenticatie)? Ja: maak user object; nee: niet gemachtigd (opnieuw inloggen / melding).

Toevoeging op 03/07/2012 14:32:21:

Jeroen vd op 03/07/2012 14:23:28:
euh, even inbreken.... wat wil je bereiken met de Permissions tabel?

Bijhouden wat een gebruiker / groep al dan niet mag?
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 14:33:33
Quote Anchor link
Je moet het security model aanhouden:
Afbeelding
Eerst heb je de Authentication, je kijkt wie deze gebruiker is, of hij is ingelogd ect. Vervolgens doe je de Authorization die kijkt welke rechten je nodig hebt en welke rechten de Authentication heeft opgeleverd.
Gewijzigd op 03/07/2012 14:33:44 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 14:44:37
Quote Anchor link
Wouter, het model begrijp ik. Maar ik zie niet direct in hoe je dan de implementatie gaat verwezenlijken? Wat ge je dan bijhouden in je sessie?

In mijn vroegere applicaties liet ik inderdaad inloggen en keek ik op de beveiligde pagina: is de gebruiker wel nog dezelfde (IP veranderd, geprutst met parameters, ...)

Ga je in dit geval bij de 'authorization' nagaan wat ik hierboven beschrijf en telkens opnieuw de permissies opnieuw uit de database halen, user-object maken (set...Strategy), ...? Om daarna dan te bepalen: aha, dit mag dit niet?
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 14:51:40
Quote Anchor link
Je zou ook het User object kunnen serializen en dan in een session plaatsen bij Authentication kijken of de session bestaat, deze vervolgens unserializen en dan bij Authorization kijken of je de rechten hebt.
 
Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 14:57:30
Quote Anchor link
Quote:
Bijhouden wat een gebruiker / groep al dan niet mag?

waarom in een aparte tabel? het lijkt mij dat een gebruiker maar 1 soort van controle heeft, hij kan geen admin en gast tegelijk zijn. zet in je usertabel een paar kolommen bij met de permisions, dit is namelijk uniek voor elke gebruiker, en nutteloos om daar dan een aparte tabel voor aan te maken (zie het als een wachtwoord - die zet je toch ook niet in een aparte tabel?)
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 15:25:19
Quote Anchor link
@Jeroen

Daar ben ik het niet mee eens. Waarom zou je het niet splitsen? Dit verhoogt naar mijn mening de flexibiliteit. Stel morgen maak ik een applicatie die maar een paar permissie instellingen kent. Overmorgen maak ik een totaal andere applicatie met meer complexe permissies. De 'functie' gebruiker is in beide applicaties hetzelfde, de permissies niet.

Verder is er dan ook nog het indelen van groepen, dit is makkelijker met een aparte tabel voor permissies. Overigens heb je vaak de permissies niet nodig, gewoon zuiver gebruikersnaam en dergelijke. Dan is je query sneller afgehandeld, aangezien er minder werk is. Langs de andere kant, als je permissies nodig hebt, heb je een extra tabel nodig. Echter is het zo dat als je op de juiste wijze JOINS gebruikt dit erg efficiënt werkt.

@Wouter
Lijkt me een goed plan. Volgens mij is het dan het handigste om in de User class een serialize en deserialize functie te voorzien? Of eventueel eerst in een interface stoppen, zodanig dat andere objecten op dezelfde manier geserialiseerd kunnen worden.
 

Pagina: 1 2 3 4 5 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.