OOP User classe

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.Net Ontwikkelaar

Dit ga je doen Het ontwerpen en ontwikkelen van software voor klanten; Het bijdragen van kennis en ervaring; Het integreren van van de software en afstemmen met klanten; Het functioneel testen van de ontwikkelde software. Hier ga je werken Voor onze relatie zijn wij momenteel op zoek naar een .Net Developer die wilt werken aan software die draait op machines wereldwijd. De organisatie produceert software voor applicaties die gebruikt worden in verschillende branches. De software wordt geleverd aan fabrikanten van verschillende robotica en machines. Als .Net ontwikkelaar ben je intern onderdeel van het team wat de applicatie omgevingen ontwikkeld en

Bekijk vacature »

Oracle APEX Ontwikkelaar (3.500-6.000 euro)

Bedrijfsomschrijving Ben jij een getalenteerde Oracle APEX ontwikkelaar met minimaal één jaar ervaring in het ontwikkelen van Oracle APEX-applicaties? Ben je gepassioneerd over het ontwikkelen van bedrijfskritische oplossingen en wil je werken bij een toonaangevend consultancybedrijf? Dan zijn wij op zoek naar jou! Deze organisatie beschikt over zowel inhouse als externe projecten, maar bovenal over een sterk team en netwerk van opdrachten waardoor jij jezelf verder kunt ontwikkelen. Het team bestaat uit een aantal junior en medior developers, maar vooral uit senioren. De business unit managers binnen het team zijn mensen die hun vak verstaan en zelf als Oracle APEX

Bekijk vacature »

Traineeship Java Developer

Functie Wat ga je doen als Java Developer? Jij start via ons bij deze opdrachtgever als Trainee Java ontwikkelaar, tijdens het traineeship ga je in 1 jaar van de basis naar professioneel Java ontwikkelaar. Je start samen met een groep trainees, volgt de aangeboden cursussen en gaat aan de slag bij één van onze opdrachtgevers. Na een aantal maanden volgt de volgende opdracht. Door de groei in jouw rol kom je op steeds complexere opdrachten terecht. Veel afwisseling dus. Collega’s met ervaring helpen je bij deze groei en samen met jouw coach ga je een persoonlijke leerplan opzetten om jou

Bekijk vacature »

Front-end React developer

Functie Het frontend team bestaat momenteel uit 4 dedicated front-enders en is hard aan het groeien! Ook werken er diverse designers waar je veel mee schakelt. Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren, jij bent hierin de schakel tussen de eindgebruiker en de slimme backend. Je werkt in het frontend team samen met de backend teams en product owners om te zorgen dat onze applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Ze werken o.a. met: React, Atomic design, Styled components, JavaScript / TypeScript, NPM, Webpack Blade templates, HTML, SCSS, Git flow. Eisen • HBO

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Heb jij affiniteit met ICT en een WO diploma in de pocket? Dan ben je hier aan het juiste adres. Voor een opdrachtgever in Amsterdam zijn wij op zoek naar kandidaten die (enige) ervaring hebben met Java, Javascript, C of C++. Je zal door middel van trainingen worden opgeleid tot een volwaardige Software Developer. Er wordt tijdens de training natuurlijk veel aandacht besteedt aan de vaktechnische aspecten, maar er gaat ook veel aandacht uit naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Bedrijfsprofiel Bij deze opdrachtgever in de omgeving van Amsterdam zoeken ze meerdere enthousiaste kandidaten die hun carrière willen starten met

Bekijk vacature »

Sportieve Junior C#.NET developer gezocht!

Bedrijfsomschrijving Wil jij werken aan webapplicaties bij de marktleider binnen de branche? Voor een klant in de buurt van Oosterhout ben ik op zoek naar een Fullstack .NET developer. Dit bedrijf bestaat bijna 10 jaar en is inmiddels uitgegroeid tot marktleider in Nederland en heeft tevens kantoren in meerdere landen in Europa. Dit bedrijf bouwt webapplicaties waarbij internationaal enkele honderdduizenden deelnemers, soms tegelijk, een beroep doen op de realtime data uit deze applicaties. Dit brengt erg veel technische uitdaging met zich mee. Ze ontwikkelen nieuwe applicaties maar ook bestaande applicaties worden uitgebreid en verbeterd. Hier kan jij een onderdeel van

Bekijk vacature »

Full Stack Software Developer C#.NET

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een gepassioneerde Full Stack C#.NET Software Developer. Als Software Developer ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere ontwikkelaars en engineers om de sensoren in machines uit te lezen en deze data om te zetten in management informatie voor jullie klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Testen en valideren van de ontwikkelde software. Actief deelnemen aan code reviews en bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de software. Je gaat aan

Bekijk vacature »

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »

Software Programmeur PHP - JAVA

Functie Voor een opdrachtgever in omgeving Zoetermeer zijn wij op zoek naar een ontwikkelaar ter versterking van het huidige developers team. Heb jij altijd al willen werken voor een bedrijf, dat veilige netwerkverbindingen levert, door middel van veilige oplossingen, die door middel van de nieuwste technologieën ontwikkelt zijn? Stop dan nu met zoeken! Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten

Bekijk vacature »

Junior Outsystems developer

Functie Als junior Outsystems developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van 23 software engineers. Ons team werkt agile en termen als Continuous Integration en Continuous Delivery zijn bij ons dagelijkse koek. Wij werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel onze klanten een totaal oplossing aan te bieden. Als junior Outsystems developer krijg jij bij ons de kans om jezelf te ontwikkelen naar een volwaardige ervaren en gecertificeerde Outsystems developer. Jij een team met ervaren mensen (10+ ervaring) om je heen. Zo heb jij niet het gevoel dat jij meteen in het diepe wordt gegooid en uiteraard

Bekijk vacature »

Full Stack C#.NET developer

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een gepassioneerde Full Stack C#.NET Software Developer. Als Software Developer ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere ontwikkelaars en engineers om de sensoren in machines uit te lezen en deze data om te zetten in management informatie voor jullie klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Testen en valideren van de ontwikkelde software. Actief deelnemen aan code reviews en bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de software. Je gaat aan

Bekijk vacature »

Senior PHP Developer

Als Senior PHP Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn en coach je andere developers op de hard en soft skills. Wat doe je als Senior PHP Developer bij Coolblue? Als PHP Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Hoewel je een PHP Developer bent, sta je open om C# of Typescript in te zetten of te leren. Ook PHP Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om

Bekijk vacature »

PHP developer - Digital Agency

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

C#.NET developer

Functie Het development team bestaat momenteel uit vijf backend C#/.NET ontwikkelaars. Op dit moment zit één ontwikkelaar dedicated op de mobiele applicatie. Als team werk je samen aan het zelf ontwikkelde software platform. Dit bestaat uit zowel apps als websites. Om het systeem door meer dan honderdduizenden gebruikers wordt gebruikt is het bijna vanzelfsprekend dat de kwaliteit van het product hoog moet liggen. Het systeem bestaat uit drie projecten. Je werkt dus aan deze drie projecten waarbij de focus op z’n tijd verschuift. De technieken die worden toegepast zijn o.a. .NET Core, Xamarin, C# en MVC. Je zal dus met

Bekijk vacature »

Senior Airport Developer ( System engineer)

De functie Nice to know (you) De nieuwe A-pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Als deze af is ligt er 4000 vierkante meter zonnepanelen op het dak. En de toiletten? Die spoelen door met regenwater. we gaan ervoor: het creëren van de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld. een toekomstbestendig en duurzaam Schiphol. Daar werken we elke dag hard aan in team Development & Sustainability. Jij bent regisseur, expert én aanjager van de ontwikkeling van Schiphol. Connecting your world Hoe maak je de ambities en doelstellingen van Schiphol concreet in een project? De waarde voor Schiphol naar eisen die

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Niels K

Niels K

28/12/2010 15:09:51
Quote Anchor link
Wat noem jij herkennen?

Het volgende voorbeeld werkt dus gewoon als jij dit herkennen noemt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php

class TestController extends BaseController
{
    public function preDispatch( )
    {

        // Shizzle
        parent::preDispatch( );
    }

    
    public function testAction( )
    {

        // Model aanroepen
        $tbl_test = new Table_Test( );
        
        // Het kan via methoden
        $this->view->test = $tbl_test->getTest( );
        
        // OF
        $this->view->test = $tbl_test->select( )->where( 'test = ?', 'test' )->order('RAND');
    }
}
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 07:36:18
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/12/2010 15:15:09
Quote Anchor link
Ah oke, ja ik doe het zelf op een wat andere manier... maar dat model path moet je dan wel bij je include paden instellen neem ik aan?
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 15:18:09
Quote Anchor link
Hoe doe jij het precies dan? Ja inderdaad moet dat in je include path staan, dan moet in de bootstrap regelen of in je config.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/12/2010 15:24:20
Quote Anchor link
Ik gebruik die table niet (models op dit moment ook niet wegens tijdgebrek :))
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 15:26:10
Quote Anchor link
'Table' is niet per definitie de regel van goed MVC, het is gewoon een implementatie van het Zend Framework.

Quote:
(models op dit moment ook niet wegens tijdgebrek :))

Ahum, gauw aanpassen, het scheelt je juist tijd ;) Jij maakt dus gebruik van het VC pattern? ;)
Gewijzigd op 28/12/2010 15:26:39 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/12/2010 15:44:59
Quote Anchor link
hehe... jij snapt 'm ;)
 
The Ultimate

The Ultimate

28/12/2010 15:59:19
Quote Anchor link
@Kees:
Allereerst bedankt voor het advies om niet meer met de oude MySQL extensies te werken.

Daarnaast bedankt voor jouw geduld en begrip. Het is voor iemand die altijd Top-Down heeft gewerkt en onlangs pas op OOP is overgestapt hele lastige materie, juist omdat het zo abstract is. De eerste stap is gemaakt: het OOP-denken. Nu nog het MVC gebeuren. Ik lees er wel een hoop over maar ik denk dat ik het pas echt goed begrijp als ik zelf een kleine MVC toepassing in elkaar heb gestoken.

Wat betreft jouw uitleg: duidelijk, voor elke var een get en set aanmaken.

@Niels:
Bedankt voor het duidelijke MVC overzicht. Dit was ik natuurlijk al wel een aantal keren tegengekomen en het verhaal Model View Controller en het voordeel daarvan is mij meer dan duidelijk. Het probleem (voor velen denk ik) is dat het zo 'abstract' is aangezien de pagina pas in het laatste stadium (view) vorm krijgt.

Is het een idee om het Zend Framework te downloaden en daarmee aan de slag te gaan of denk je dan dat ik door de bomen het bos niet meer zie? Het is volgens mij haast onmogelijk om een klein, werkend MVC scriptje te maken....klopt dat?
Gewijzigd op 28/12/2010 15:59:57 door The Ultimate
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 16:14:30
Quote Anchor link
Quote:
Allereerst bedankt voor het advies om niet meer met de oude MySQL extensies te werken.

Tja, op zich kan je dit nog makkelijk een jaar of 2 volhouden zonder dat je er problemen mee krijgt. Maar niet te min raad ik je ook gewoon PDO aan.

Quote:
Is het een idee om het Zend Framework te downloaden en daarmee aan de slag te gaan of denk je dan dat ik door de bomen het bos niet meer zie? Het is volgens mij haast onmogelijk om een klein, werkend MVC scriptje te maken....klopt dat?

Wat noem jij klein? Een blog? Nee, dat is gewoon prima in MVC te doen. Geef anders wat voorbeelden van OO wat je om wilt zetten in MVC, dan hoop ik je daarbij te helpen.
 
Kees Schepers

kees Schepers

28/12/2010 16:41:19
Quote Anchor link
Je kunt in principe alles in MVC zetten. Hoe klein het ook is. Voor echt kleine applicaties vind ik het overbodig maar om ermee te leren werken is het goed te doen. Het 'installeren' van een basis Zend Framework MVC site is echt simpel. Hier zijn ook heel veel tutorials over trouwens.

Object georiënteerd programmeren heeft trouwens niets te maken met MVC, andersom wel. Je hoeft dus niet perse iets in het MVC model te bouwen wil je object georiënteerd programmeren. Object georiënteerd programmeren is een denkwijze / programmeer stijl. Je moet object georiënteerd "denken" om het te begrijpen. Zelfde als met Engels, je kunt pas goed Engels spreken en verstaan als je er ook in "denkt" (tijdens mijn stage in Kenia begon ik na een half jaar zelfs in het Engels te dromen haha).

Maar goed je moet ook wat geduld hebben met het leren ervan. Op een gegeven moment ga je het grote voordeel ervan in zien. Advies van mijn kant is gewoon er blijven spelen ermee, en niet in te grote stappen.

Succes!
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 16:42:46
Quote Anchor link
Waarom volgens jouw 'zachtjes aan'? Je kan er veel voordeel mee doen als je het snapt. Dus waarom niet even die moeite nemen om het te leren?
Gewijzigd op 28/12/2010 16:42:59 door Niels K
 
Kees Schepers

kees Schepers

28/12/2010 16:50:30
Quote Anchor link
Ik redeneer het vanuit mijn eigen ervaring. De ene pikt het sneller op als de ander. Maar tuurlijk kun je er voordeel mee doen als je het snapt. Als je het snapt inderdaad. OOP en MVC leer je niet zomaar in een paar uur, althans voor de meeste dan denk ik. Als je net bezig bent met OOP en dan meteen alles in MVC gaat bouwen dan maak je in mijn ogen te grote stappen waardoor je de basis van deze dingen aan je ontgaat. Maar goed ligt ook aan je achtergrond en ervaring.
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 16:51:52
Quote Anchor link
Daar heb je dan gelijk in. Maar ik dacht dat het min of meer onderschatte :)
Maar eerst OO en daarna MVC dat is waar je helemaal gelijk in hebt.

Maar goed, zoals ik daarnet al zei ik zal straks wat commentaar over de klasse plaatsen, ben nu op het werk, daar kan ik geen hele verhalen gaan typen.
Gewijzigd op 28/12/2010 16:55:58 door Niels K
 
The Ultimate

The Ultimate

28/12/2010 17:04:51
Quote Anchor link
Ben nu een uitgebreide tut aan het volgen op YouTube. Een of andere Rus (integral30) legt het stap-voor-stap uit. Hij begint zelfs in tutorial step 4 met een user login systeem.

Het grote voordeel van het gebruik van ZF is dat als je het eenmaal onder de knie hebt, je natuurlijk niet verder meer hoeft te zoeken. Aangezien ik nog nooit enige scripting heb gevolgd op school (studeer namelijk rechten en ben dus geen programmer) duurt het allemaal wat langer en heb je soms bij de simpelste zaken nog vragen.

@Niels: Ik ben bezig met een geheel nieuwe webapplicatie. Ik heb de applicatie op een locale server (usbwebserver) in Top-Down style (overigens niet OOP) gemaakt. Nu wilde ik de applicatie opnieuw maar dan OOP opzetten voordat ik de website live gooi. Maar als ik dan beter meteen maar de extra stap kan zetten door ZF te gebruiken/leren dan moet ik dat misschien maar doen. Kost wel wat meer tijd, maar dan hoef ik de komende tijd niet meer aan te sleutelen.
 
Moe BE

Moe BE

28/12/2010 18:36:32
Quote Anchor link
Ieder zijn mening natuurlijk, maar volgens mij kan je beter beginnen met een iets minder uitgebreid framework als het zend framework. Ik stel voor te starten met Kohana of CodeIgniter.
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 18:46:07
Quote Anchor link
Zoals ik vanmiddag zei zal ik nog wat commentaar plaatse op het script zelf, i.p.v van alleen maar te discussiëren over MVC en frameworks.

Een paar dingen die beter kunnen op welke ik mis, volgorde klopt niet ik schrijf gewoon op wat ik op dat moment denk.

- De benaming van je klasses en wat ze doen is niet geheel correct ( kom ik zo op terug )
- het script moet altijd openstaan voor uitbreiding, daarom kan je het beste al je variabelen protected maken.
- Ik zie allemaal underscores voor je variabelen staan, waarvoor is dat? Coding style? Ik vind dat altijd zo lelijk staan maar goed..
- over je constructor: Je kan het beste je variabelen een beteren benaming geven, $id zegt niet zoveel, kan het database id wezen, emial id, user id.
- Je kan ook voor de database een dependency afdwingen, dan krijg je dus dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
    public function __construct( $userId, Database $db ) {}
?>

- Verder is het niet gebruikelijk om in de constructor bepaalde queries of actie uit te voeren, daarvoor kan je gewoon het beste een andere methode voor realiseren.
- Je while is een beetje vaag? Waarom gebruik je $this->_db(fetchAssoc) ? Kan je het beste gewoon in dit veranderen $this->_db->fetchAssoc( $result );
- Ik mis PHPdoc

Goed meer heeft je klasse niet, en dat is juist het grootste probleem, de aanpak van je user klasse kan veel beter. Hier onder een voorbeeldje hoe ik een authentificatie aanpak. De klasses moet je zelf even realiseren, is gelijk een goede oefening voor je, het is overigens met het Zend_Framework gemaakt, maar dat maakt niet uit.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$authInstance
= Zend_Auth::getInstance( );

// Controleren of er al een identity bestaat
if( !$authInstance->hasIdentity( ) ) {
    // Redirecten naar login ( controller )
}    
?>


Mijn login controller ziet er dan zo uit.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
<?php

/**
 * LoginController, controller welke verantwoordelijk is voor authenticeren van een klant
 *
 * @category    GestioneCMS
 * @package        Controllers
 * @subpackage    LoginController
 * @see            BaseController
 *
 * @author        Niels kieviet <[email protected]>
 * @version        $Revision v1.00$
 * @copyright    Copyright (c) 2010, Niels Kieviet
 */

class LoginController extends BaseController  
{
    /**
     * Action methode welke verantwoordelijk is voor het opvangen van een request
     * wat is gedaan vanuit het login form. Aan de hand van de gegevens trachten tot het
     * autenticeren van de opgegeven credentials
     *
     * @access    Public
     * @return    Void
     */

    public function indexAction( )
    {

        if( !Zend_Auth::getInstance( )->hasIdentity( ) ) {    
            $this->_helper->layout->setLayout( 'login' );
            $errors = array( );
            if( $this->getRequest( )->isPost( ) ) {
                if( !Zend_Validate::is( $this->getRequest( )->getParam( 'customer' ), 'NotEmpty' ) ) {
                    $errors['customer'] = true;
                }

                if( !Zend_Validate::is( $this->getRequest( )->getParam( 'username' ), 'NotEmpty' ) ) {
                    $errors['username'] = true;
                }

                if( !Zend_Validate::is( $this->getRequest( )->getParam( 'password' ), 'NotEmpty' ) ) {
                    $errors['password'] = true;
                }

                if( count( $errors ) != 0 ) {
                    $this->view->errors = $errors;
                }

                else {
                    $customer = $this->getRequest( )->getParam( 'customer' );
                    $username = $this->getRequest( )->getParam( 'username' );
                    $password = $this->getRequest( )->getParam( 'password' );
                    if( $this->process( $customer, $username, $password ) ) {
                        $this->_redirect( 'index' );
                    }
                }
            }
        }
    }

    
    /**
     * Methode voor het controleren, authenticeren van de opgegeven credentials
     *
     * @param    String    $client
     * @param    String    $username
     * @param    String    $password
     * @access    Protected
     * @return    Void
     */

    protected function process( $customer, $username, $password )
    {

        $authAdapter = $this->getAuthAdapter( );
        $authAdapter->setCustomer( $customer );
        $authAdapter->setIdentity( $username );
        $authAdapter->setCredential( $password );
        $authAdapter->_authenticateCreateSelect( );
        $auth = Zend_Auth::getInstance( );
        $result = $auth->authenticate( $authAdapter );
        if( $result->isValid( ) ) {
            $customer = $authAdapter->getResultRowObject( );
            $auth->getStorage( )->write( $customer );
            return true;
        }

        return false;
    }

    
    /**
     * Methode tot het verkrijgen en retourneren van de authenticatie adapter
     *
     * @access    Protected
     * @return    Adapter
     */

    protected function getAuthAdapter( )
    {

        $dbAdapter = Zend_Db_Table::getDefaultAdapter( );
        $authAdapter = new Adapter_Auth_Adapter( $dbAdapter );
        $authAdapter->setTableName( 'auth_user' )
                    ->
setIdentityColumn( 'username' )
                    ->
setCredentialColumn( 'password' );
                    //->setCredentialTreatment( 'SHA1');
        return $authAdapter;
    }
}


?>

Het is misschien even een lastig stukje om hierbij de juiste klasses te realiseren maar als je dat éénmaal doorhebt moet OO geen probleem meer opleveren. Ik zie net dat jelmer je al een opzet heeft gegeven. Aan de hand daarvan moet dit ook te doen zijn.

Goed, we gaan verder met de database, zoals ik net zei kan je beter een dependency aanmaken, nogmaals zo dus:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
public function __construct( $userId, Database $db ) {}
?>

Om dit te laten werken moet je even weten hoe je de huidige database klasse moet veranderen. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt in gewoon mysql zodat je het goed kunt begrijpen.

Als je gaat beginnen met het maken van een klasse moet je eerst goed bedenken wat deze doet, schrijf dit in het begin ook gewoon op. Later zal dit allemaal vanzelf gaan.

Goed, database handler. Wie / Wat / Waar / Hoe / omschrijving dus even voor jou hieronder uitgewerkt:

Een database is een applicatie waarin alle data van een applicatie op een gestructureerde
manier opgeslagen kan worden. Data wordt opgeslagen in de vorm van tabellen die relaties
met elkaar hebben. De data kan gemanipuleerd worden doormiddel van zogeheten SQL queries.

Het resultaat van een query komt terug in de vorm van een resultset. Dit zijn de resultaten
in een intern formaat. Deze kunnen omgezet worden in voor PHP leesbare formaten.

Er zijn diverse databases in omloop. De meest gebruikte voor PHP is MySQL, maar er zijn ook
MSSQL, PostgreSQL en nog vele anderen.

Goed, als we de zelfstandige naam worden even enkelvoud maken en ze eruit plukken krijg je deze lijst:

- Database
- Applicatie
- Data
- Manier
- Tabel
- Relatie
- SQL query
- Resultaat
- Resultset
- Formaat
- PHP
- MySQL
- MSSQL
- PostgreSQL

Er staan nu een aantal woorden tussen die we niet nodig hebben bij het modelleren van de database, of er staan een aantal dubbele tussen, zo hebben we het woord 'applicatie' wat enkel verwijst naar de definitie van Database. Deze klasse dient geen enkel doel in onze applicatie.

Dan hebben we Manier; de manier waarop data opgeslagen wordt. Dit is niet iets voor onze applicatie, want wij willen alleen een laag op de database bouwen, dus niet de database zelf implementeren. De manier waarop de data opgeslagen wordt is dus niet van belang voor ons. Voor Formaat geldt precies hetzelfde.

PHP is de taal waarin we de code gaan implementeren daar is dus geen klasse voor nodig. Ook deze kunnen we uit ons lijstje strepen. Je houd dus de volgende lijst over:

- Database
- Data
- Tabel
- Relatie
- SQL query
- Resultaat
- Resultset
- MySQL
- MSSQL
- PostgreSQL

Ook in dit lijstje valt echter nog te strepen. Zo is resultaat en resultset ongeveer hetzelfde, beide representeren het resultaat van een query. We kunnen de klasse Resultaat dus wegstrepen. Dan hebben we nog een aantal klasse die we beter in een ander formaat dan een klasse kunnen representeren.

Zo hebben we data, maar dat is handiger om dat gewoon in een array neer te zetten, of bij het resultset de gebruiker zelf te laten kiezen welk formaat hij / zij de data in wil. Deze kan dus ook weg uit de lijst. Een beetje hetzelfde geldt voor SQL query. Dit kan gewoon in een string representatie.

Wat je vaak ziet tegenwoordig is dat er een hele bibliotheek omheen gebouwd wordt waarmee je doormiddel van code SQL queries kan samenstellen. Het nadeel hiervan is dat dit ontzettend ingewikkeld wordt; SQL is een complexe taal en dat het ook nog eens traag wordt terwijl gewoon de string representatie net zo flexibel is en een stuk eenvoudiger. We zullen dan ook gewoon gebruik maken van SQL queries. Deze klasse kan uit de lijst weggestreept worden.

Dan hebben we nog twee klassen die met de inhoud van de database te maken hebben. Dit is tabel en relatie. Dit is iets dat de database intern bij houdt, maar onze applicatie hoeft zich hier niet van bewust te zijn, deze kan gewoon toe met het uitvoeren van queries en de data die daar uit komt.

Ons lijstje wordt een stuk kleiner en komt er als volgt uit te zien:

- Database
- Resultset
- MySQL
- MSSQL
- PostgreSQL

Nu we een mooi compact lijstje over hebben , kunnen we gaan bedenken welke attributen er bij elke klasse horen.

De Database heeft in PHP code meestal een connectie handler, deze zal dus ergens in de database bijgehouden moeten worden. Dat is ook direct het enige dat PHP nodig heeft om queries uit te voeren op de database. Dat is dus het enige attribuut. Voor MySQL, MSSQL en PostgreSQL geldt precies hetzelfde. Deze gebruiken allemaal hun eigen functies, maar al deze functies maken gebruik van deze connectie handler.

Voor het resultset hebben we een vergelijkbare handler nodig. Als je een query uitvoert op de database krijg je altijd een result handler terug waarop je vervolgens een aantal functies uitvoert om de data eruit te krijgen. Wat alleen wel handig is om te onthouden is dat deze functies ook weer specifiek zijn voor elk database type. We hebben dus eigenlijk voor elke database type een Resultset klasse nodig.


Als we deze attributen en klassen toevoegen krijgen we de volgende lijst:

Database
- connectie
Resultset
- resultaat
MySQL
-connectie

En zo bijvoorbeeld ook voor de volgende database types
MSSQL
- connectie
PostgreSQL
- connectie
MySQLResult
- resultaat
MSSQLResult
- resultaat
PostgreSQLResult
- resultaat

We kunnen nu gaan bedenken welke methoden elke klasse zou moeten hebben, maar voordat we gaan doen zal je misschien al opgevallen zijn dat een aantal klassen sterk op elkaar lijken wat betreft ontwerp. Als je voor jezelf al wat methoden bedacht hebt, zal je zien dat voor deze klassen ook de methoden hetzelfde blijven. Alleen de implementatie van de methoden verschilt. Hier is waar overerving komt kijken in de OOP wereld.

Overerving doe je op het moment dat je kan zeggen: Klas1 is een Klas2. In dit geval gaat dat op voor MySQL, MSSQL en PostgreSQL. Dit zijn allemaal databases, dus zullen ze ook allemaal erven uit Database. Het zelfde geldt ook voor MySQLResult, MSSQLResult en PostgreSQLResult met Resultset. Dit zijn allemaal resultsets van de betreffende databases. Alleen de functies die gebruikt worden om de database aan te spreken verschillen.

Het volgende wat op valt is dat we voor Database en Resultset eigenlijk helemaal geen implementatie kunnen geven voor de verschillende methoden. Alle implementatie is immers database specifiek. Toch willen we deze overkoepelende klasse hebben, zodat we later ergens af kunnen dwingen dat er een Database verwacht wordt zonder aan te geven welke Database we eigenlijk afdwingen. Voor deze specifieke gevallen is in PHP de Interface in het leven geroepen. Database en Resultset zijn beide interfaces en hebben dus alleen methoden en geen attributen.


Voor consistentie is het ook handig om de klasse Resultset even te hernoemen. De andere resultaat klassen heten allemaal DatabasenaamKlasse. Dit kunnen we voor Resultset dus ook doen en deze DatabaseResult noemen.

Nu zijn we zo ver om methoden te bedenken. Aangezien we geen database specifieke methoden nodig hebben, hoeven we alleen methoden te bedenken voor beide interfaces.

De database klasse was voornamelijk bedoelt voor het bijhouden van de verbinding en het uitvoeren van queries. Hier hebben we dus een methode maak_verbinding() bij nodig en een methode query() om een query uit te voeren. Het resultaat van de methode query is vervolgens een DatabaseResult waarmee de data uit het resultaat gehaald kan worden.

De interface DatabaseResult heeft dan ook de methoden fetch_assoc(); haal data in de vorm van een array uit de database, aantal_regels(); het aantal regels dat het resultaat bevat en eventueel een methode om direct alle resultaten in een array te krijgen: fetch_alles().

De bedachte methoden komen geen van allen uit de beschrijving, maar zijn gewoon de meest gebruikte functies met databases. Het bedenken van deze methoden komt voornamelijk neer op ervaring hebben met database.

We krijgen nu de volgende klassen en interfaces:

Database
- maak_verbinding()
- query()
DatabaseResult
- fetch_assoc()
- fetch_alles()
- aantal_regels()
MySQL
- connectie
MySQLResult
- resultaat

Nu we dit allemaal weten is het tijd voor het schrijven van de klasses. Ik heb expres phpdoc eruit gelaten om het voor jouw overzichtelijk te houden.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?php
interface Database
{
    public function maak_verbinding($host, $gebruikersnaam, $wachtwoord, $naam);
    public function query($query);
}

  
interface DatabaResult
{
    public function fetch_assoc();
    public function fetch_alles();
    public function aantal_regels();
}

  
class MySQL implements Database
{
    private $connectie;
  
    public function maak_verbinding($host, $gebruikersnaam, $wachtwoord, $naam)
    {
    }

  
    public function query($query)
    {
    }
}

  
class MSSQL implements Database
{
    private $connectie;
  
    public function maak_verbinding($host, $gebruikersnaam, $wachtwoord, $naam)
    {
    }

  
    public function query($query)
    {
    }
}

  
class PostgreSQL implements Database
{
    private $connectie
  
    public function maak_verbinding($host, $gebruikersnaam, $wachtwoord, $naam)
    {
    }

  
    public function query($query)
    {
    }
}

  
class MySQLResult implements DatabaseResult
{
    private $resultaat;
  
    public function fetch_assoc()
    {
    }

  
    public function fetch_alles()
    {
    }

  
    public function aantal_regels()
    {
    }
}

  
class MSSQLResult implements DatabaseResult
{
    private $resultaat;
  
    public function fetch_assoc()
    {
    }

  
    public function fetch_alles()
    {
    }

  
    public function aantal_regels()
    {
    }
}

  
class PostgreSQLResult implements DatabaseResult
{
    private $resultaat;
  
    public function fetch_assoc()
    {
    }

  
    public function fetch_alles()
    {
    }

  
    public function aantal_regels()
    {
    }
}

?>


En ook de MySQLResult klasse

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?php
class MySQLResult implements DatabaseResult
{
    private $resultaat;
  
    public function __construct($resultaat)
    {

        $this->resultaat = $resultaat;
    }

  
    public function fetch_assoc()
    {

        return mysql_fetch_assoc($this->resultaat);
    }

  
    public function fetch_alles()
    {

        $resultaat = array();
        while($regel = $this->fetch_assoc())
        {

            $resultaat[] = $regel;
        }

  
        return $resultaat;
    }

  
    public function aantal_regels()
    {

        return mysql_num_rows($this->resultaat);
    }
}

?>


Nu we de resultaat klasse hebben, kunnen we ook de MySQL klasse implementeren

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<?php
class MySQL implements Database
{
    private $connectie;
  
    public function maak_verbinding($host, $gebruikersnaam, $wachtwoord, $naam)
    {

        if(!($this->connectie = mysql_connect($host, $gebruikersnaam, $wachtwoord)))
            throw new DatabaseException('Kon geen verbinding maken');
  
        if(!mysql_select_db($naam, $this->connectie))
            throw new DatabaseException(mysql_error());
    }

  
    public function query($query)
    {

        $resultaat = mysql_query($query, $this->connectie);
  
        if(!$resultaat)
            throw new DatabaseException(mysql_error());
  
        return new MySQLResult($resultaat);
    }
}

?>


Nu kan je dus de database gebruiken zoals ik een aantal regels hierboven verteld heb :) Snap je het nog een beetje?

Quote:
Maar als ik dan beter meteen maar de extra stap kan zetten door ZF te gebruiken/leren dan moet ik dat misschien maar doen. Kost wel wat meer tijd, maar dan hoef ik de komende tijd niet meer aan te sleutelen.

Dat raad ik je zeker aan ja.

Zoals ik vanmiddag heb verteld zal ik nog even ingaan op het 'dependency injection', maar ik denk dat het verstandiger is dat we dat in een nieuw topic doen?


Edit:

@Moe BE
Waarom? Ik vind juist dat zend framework helemaal niet uitgebreid is en makkelijk om te begrijpen. Verder vind ik codeigniter niet echt goed gecodeerd maar goed dat is mijn mening maar :) Dan zou ik je nog eerder symfony2 aanraden, dikke shizzle met hun dependency injection container :D


Oh, aan het eind van de rit nog even het volgende:

- Je hebt het in je startpost alleen maar over functies,, maar het zijn methoden.
- Je hoeft niet perse .class in elke klasse bestand te zetten, zeker als je volledig je applicatie in OO bouwt is dat vanzelf spreken, en bij het volgen van de MVC structuur ook niet. Dan noem je een bestand gewoon bv: TestController.php
Gewijzigd op 28/12/2010 19:12:45 door Niels K
 
The Ultimate

The Ultimate

28/12/2010 20:07:22
Quote Anchor link
Holy! Dat is pas een uitleg! Wow... wordt er zelfs een beetje stil van.

Ik zal zo goed als mogelijk reageren op jouw bijzondere post.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- het script moet altijd openstaan voor uitbreiding, daarom kan je het beste al je variabelen protected maken.
Ok. Staat genoteerd. Was me aangeleerd bij OOP aangezien je dan gedwongen bent de waardes uit de classe zelf te gebruiken.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- Ik zie allemaal underscores voor je variabelen staan, waarvoor is dat? Coding style? Ik vind dat altijd zo lelijk staan maar goed..
Klopt. Ook een overblijfsel van mijn OOP-leergang. Daarbij heb ik mijzelf aangeleerd om een underscore te gebruiken voor private variables.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- over je constructor: Je kan het beste je variabelen een beteren benaming geven, $id zegt niet zoveel, kan het database id wezen, emial id, user id.
Ok, duidelijk.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- Je kan ook voor de database een dependency afdwingen, dan krijg je dus dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
    public function __construct( $userId, Database $db ) {}
?>
Dependency? Is dat waarom het woord ‘Database’ daar tussen de arguments staat?

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- Verder is het niet gebruikelijk om in de constructor bepaalde queries of actie uit te voeren, daarvoor kan je gewoon het beste een andere methode voor realiseren.
Ok. Dat was inderdaad ook een van mijn vragen en iets wat veel mensen mij aanraadden maar waar ik altijd mijn twijfels over heb gehad.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- Je while is een beetje vaag? Waarom gebruik je $this->_db(fetchAssoc) ? Kan je het beste gewoon in dit veranderen $this->_db->fetchAssoc( $result );
Ok. Thanks.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- Ik mis PHPdoc
Klopt. Was net begonnen aan de class. Nog geen tijd gehad voor documentatie. Doe ik normaal gesproken wel.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
Goed meer heeft je klasse niet, en dat is juist het grootste probleem, de aanpak van je user klasse kan veel beter. Hier onder een voorbeeldje hoe ik een authentificatie aanpak. De klasses moet je zelf even realiseren, is gelijk een goede oefening voor je, het is overigens met het Zend_Framework gemaakt, maar dat maakt niet uit.
Ok. Zal vanavond/morgen proberen om een OOP authenticatie te maken op basis van jouw voorbeeld. Heb zojuist toevallig ook een uitgebreide tut over Zend_Authentication gekeken dus dat komt goed van pas.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
Goed, we gaan verder met de database, zoals ik net zei kan je beter een dependency aanmaken, nogmaals zo dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
public function __construct( $userId, Database $db ) {}
?>

Om dit te laten werken moet je even weten hoe je de huidige database klasse moet veranderen. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt in gewoon mysql zodat je het goed kunt begrijpen.
Yup, zeer tof van je. Duidelijke uitleg.
Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
Nu kan je dus de database gebruiken zoals ik een aantal regels hierboven verteld heb :) Snap je het nog een beetje?
Het duizelt me een beetje, maar ik geloof dat ik je redelijk kan volgen ;-)[/quote]

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
Zoals ik vanmiddag heb verteld zal ik nog even ingaan op het 'dependency injection', maar ik denk dat het verstandiger is dat we dat in een nieuw topic doen?
Ben daar eerlijk gezegd wel benieuwd naar. Zal er eens op googelen.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
Oh, aan het eind van de rit nog even het volgende:
- Je hebt het in je startpost alleen maar over functies,, maar het zijn methoden.
Ja, het noemen van de juiste benaming (methods,arguments,etc.) blijft een probleem.

Niels Kieviet op 28/12/2010 18:46:07:
- Je hoeft niet perse .class in elke klasse bestand te zetten, zeker als je volledig je applicatie in OO bouwt is dat vanzelf spreken, en bij het volgen van de MVC structuur ook niet. Dan noem je een bestand gewoon bv: TestController.php
Ik zag het inderdaad al in de ZF tutorial. Ik doe dat op dit moment wel aangezien ik het netjes vind staan. In OOP zal ik het waarschijnlijk zo blijven doen. Wanneer ik gebruik ga maken van ZF gaat dit er uiteraard direct aan.

Ok. Morgen zet ik – als het goed gaat – mijn authentication classe online op basis van het ZF voorbeeld dat jij mij gaf.
 
Mike Smit

Mike Smit

28/12/2010 20:10:02
Quote Anchor link
Ja ik hoef ook niet vaak een half uur te scrollen. :)
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 20:24:57
Quote Anchor link
Quote:
Holy! Dat is pas een uitleg! Wow... wordt er zelfs een beetje stil van

Haha, dankjewel daar doen we het voor ;)

Quote:
Dependency? Is dat waarom het woord ‘Database’ daar tussen de arguments staat?

Ja, het houd gewoon in dat er een database klasse wordt verwacht die voldoet aan de interface.

Quote:
Ok. Dat was inderdaad ook een van mijn vragen en iets wat veel mensen mij aanraadden maar waar ik altijd mijn twijfels over heb gehad.

Dan weet je dat nu ook weer :)

Quote:
Ok. Zal vanavond/morgen proberen om een OOP authenticatie te maken op basis van jouw voorbeeld. Heb zojuist toevallig ook een uitgebreide tut over Zend_Authentication gekeken dus dat komt goed van pas.

Prima, prima we wachten rustig af :-)

Quote:
Yup, zeer tof van je. Duidelijke uitleg.

Geen probleem, het geeft ook voldoening om mensen te helpen.

Quote:
Het duizelt me een beetje, maar ik geloof dat ik je redelijk kan volgen

Dat is mooi, want dat is echt de basis van OO. en als je nog vragen hebt, stel ze gerust, dan zal ik zover mijn kennis het toelaat ze beantwoorden.

Quote:
Ben daar eerlijk gezegd wel benieuwd naar. Zal er eens op googelen.

Wil daar wel een stuk over schrijven, maar dat wordt dan denk ik een nieuw topic? Of zeg jij doe maar in deze?

Quote:
Ja, het noemen van de juiste benaming (methods,arguments,etc.) blijft een probleem.

Dat blijft een stukje ervaring, je leert het vanzelf.

Quote:
Ok. Morgen zet ik – als het goed gaat – mijn authentication classe online op basis van het ZF voorbeeld dat jij mij gaf.

Prima ;)

Wat overigens ook een mooi topic voor het ontwerpen van een applicatie in OO is het volgende: klik.

@Mike
Goede reacties van lezers stimuleren mij om lange antwoorden / uitleggingen te schrijven.
 
Mike Smit

Mike Smit

28/12/2010 20:27:43
Quote Anchor link
De topic starter verwacht en hoopt dat er enkel inhoudelijk word gereageerd op zijn topic. Maar inderdaad soms is het ook wel eens belangrijk om te laten weten dat iemand trots mag zijn op zijn of haar werk en in jouw geval een reactie. :)
Gewijzigd op 28/12/2010 20:28:16 door Mike Smit
 
Niels K

Niels K

28/12/2010 20:34:09
Quote Anchor link
Oh maar ik bedoelde het niet negatief hoor ;-) En volgens mij heeft hij al genoeg stof tot nadenken, zeker als dependency injection er nog eens bij komt.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.