Probleempje met DB-rijen alfabetisch rangschikken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

09/04/2004 20:51:00
Quote Anchor link
Ik ben een beetje aan het rommelen met PHP en Mysql en nu heb ik een werkend database-je. Ik stuit nu op een probleem.

Ik heb nu een database-tabel waar ik informatie over films kan toevoegen (titel, regisseur, jaartal enz.). Als de tabel word weergegeven, zorg ik ervoor dat hij ze op alfabetische volgorde vd titel rangschikt (SELECT * FROM dvdlijst ORDER BY titel ASC), dit werkt prima, maar nu wil ik er voor zorgen dat als je op het linkje van bv regisseur klikt, dat de tabel dan op alfabetische volgorde vd regisseur word gerangschikt (SELECT * FROM dvdlijst ORDER BY regisseur ASC), ik moet dus een mysql-query binnen een link zetten. Dit lukt dus niet, ik heb nu staan:

<a href="lijsttest.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
<? $result=mysql_query($query2);
   $num=mysql_numrows($result); ?>
"
class="standaard">Regisseur</a></font></span></td>

maar nu rangschikt hij ze direct (bij het openenen vd pagina) op regisseur, zonder dat ik op het linkje heb geklikt. Weet iemand hoe ik dit moet neerzetten, ik kom er niet uit.
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 04:36:09
 
PHP erik

PHP erik

09/04/2004 21:07:00
Quote Anchor link
Ten eerste moet je even goed begrijpen dat PHP serverside wordt gedraaid. Daardoor kan je niet, zoals javascript, eerst output hebben en dan na een actie van de bezoeker een PHP script draaien zonder dat de pagina opnieuw laadt

Ten tweede: de oplossing :::

Je HTML:

<a href="
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>
?order=regisseur" class="standaard">Regisseur</a></font></span></td>


Als je nu de link klikt, ga je naar dezelfde pagina, alleen komt er achter de bestandsnaam ook '?order=regisseur' te staan.

Je PHP script ziet er als volgt uit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?php

if (isset($_GET['order'])
{


if ($_GET['order'] == "regisseur")
{

 // de querie wordt: SELECT * FROM dvdlijst ORDER BY regisseur ASC
}

elseif ($_GET['order'] == "jaartal")
{

// de querie wordt: SELECT * FROM dvdlijst ORDER BY jaartal ASC
}

else
{
// de querie wordt: SELECT * FROM dvdlijst ORDER BY titel ASC
}

}


else
{
// de querie wordt: SELECT * FROM dvdlijst ORDER BY titel ASC
}

?>


Het kan op meer manieren, maar dit is dus een manier :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.