[Test] Nieuw CMS systeem

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

Niels K

Niels K

04/06/2011 14:18:58
Quote Anchor link
Allereerst leuk dat je ons een CMS laat reviewen, er zijn een aantal punten waar ik het niet mee eens ben of die naar mijn mening beter kunnen.

Design / layout
Het spijt me zeer maar ik vind het er niet uit zien. Het geeft mij een naar gevoel en de eenvoud straalt er in negatieve zin van af. Als ik aan een eenvoudig CMS denk moet deze niet per se een eenvoudig design te hebben. Naarmate dat het CMS vol gestopt word met modules wordt het menu ook onoverzichtelijk.

Ik zou het opdelen in modules en sub-modules. Dus de CM module (pages in jouw geval) komt er dan zo uit te zien.

Content Management
- pagina overzicht
- pagina toevoegen / bewerken / verwijderen.
- etc (denk aan pagina versies, offline / online, content, images, koppeling van andere (sub)modules).

Dan kan je op de homepage de modules + sub modules weergeven. Allemaal grijze vlakjes bijvoorbeeld. Op elk vlakje een titel met de naam van de module met daaronder een lijstje met de sub modules. Van die sub modules maak je allemaal linkjes welke naar een bepaalde actie in de module verwijzen. (Of hoe je dit ook bedacht hebt). Een soort snel menu is dat, kost mensen dus nog minder tijd om iets in te regelen.

Door naar het overzicht van de pagina's. Dat vind ik er ook niet uit zien. Als klant wil je dat het er netjes ziet. De klant moet zichzelf thuis voelen. Nu is alles veel te rommelig. Wat je zou kunnen doen is een blak (grijs?) waarin je de titel van de module plaatst. (Pagina overzicht in dit geval dus). Daaronder kan je een balk plaatsen (iets lichter grijs) met daarin de algemene opties: Pagina toevoegen, pagina volgorde, etc.

Het weergeven van de pagina's kan je weer in een ander vlak plaatsen. Grijze border en background grijs?

Daarnaast mis ik icons. Plaatjes zeggen meer als 1000 woorden ;)
Nog een klein puntje: Ik heb wel eens horen zeggen dat wanneer opties aan het begin van de pagina worden weergegeven de klant het beter / sneller snapt.

Het wijzigen scherm ziet er al beter uit, maar je kan natuurlijk ook daar die balkjes voor de titels etc toevoegen. Daarnaast mis ik wat margin tussen de selectboxes onderaan de pagina? Buttons vallen het meest op wanneer ze rechts staan.. Overigens de selectbox staat een beetje lelijk vergeleken bij de andere formulier elementen.

Er zijn nog wel een aantal dingen die ik niet zo heel mooi vind maar goed ik heb al genoeg commentaar geleverd.

Programmeren
Kan je ons vertellen hoe je dit precies hebt aangepakt? Heb je het in OO gemaakt? Design patterns? Hoe laad / installeer jij de modules ? Kan je modules ook aan elkaar koppelen? Of wil je dit niet prijs geven?

Overig
Hoe lang heb je eigenlijk over dit systeem gedaan? Alles in je ééntje geprogrammeerd?

Over dat url puntje: Ik heb ooit zoiets wel eens gemaakt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<?php

function simplify($tekst) {
    $replacor = '-';
            
    // omzetten naar lower
    $tekst = strtolower($tekst);
            
    // Vervang speciale tekens door normale variant
    $tekst = htmlentities($tekst,ENT_QUOTES,'UTF-8');
    $tekst = preg_replace('/&([a-z]|ae)(uml|acute|grave|circ|tilde|cedil|ring|slash|lig);/','$1',$tekst);
    $tekst = preg_replace('/&sup([1-3]);/','$1',$tekst);
    $tekst = str_replace('&szlig;','ss',$tekst);
    $tekst = html_entity_decode($tekst,ENT_QUOTES,'UTF-8');
            
    // verwijder overige speciale tekens    
    $tekst = preg_replace('/[^a-z0-9-]/',$replacor,$tekst);
            
    // Verwijder dubbele replacors
    while(strpos($tekst,$replacor.$replacor) !== false){
        $tekst = str_replace($replacor.$replacor,$replacor,$tekst);
    }

            
    // Verwijder replacors aan begin en eind
    $tekst = trim($tekst,$replacor);
            
    return $tekst;
}


?>


Tot slot, ik kan af toe wat hard reageren maar vat dat niet persoonlijk op. Als je (weer) eens op msn komt zal ik je wat voorbeelden van mijn CMS laten zien.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Niels
Gewijzigd op 04/06/2011 14:19:27 door Niels K
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 19:30:17
 
Bram Boos

Bram Boos

04/06/2011 15:46:52
Quote Anchor link
De waarheid is hard Niels ;) haha

Het uiterlijk heb ik lang over na moeten denken omdat dat bij mij altijd een puntje is wat ik liever uitbesteed. Uiteindelijk heb ik het zo gemaakt dat ik alles eenvoudig aan kan passen.

Over het programmeren: Ik heb alles gewoon-gewoon gedaan, geen OOP, gewoon MySQL ipv MySQLi of PDO. De bedoeling wordt dat dit voor IEDEREEN aanpasbaar is en dus ook met mensen welke weinig verstand van PHP hebben.

Zowiezo heb ik tot nu toe nog maar 5-10 uren in het syteem gestoken dus qua efficientie maakt het niet veel uit.

Een template toevoegen is simpel, maak een mapje met de naam van de template aan in de /templates/ directory en plaats daarin de bestanden welke nodig zijn (geslicde site). Maak een bestandje aan genaamd template.php en plaats daarin de html. Dan hoef je alleen nog een paar PHP variabelen te kopieeren/plakken.

Voorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?php if($error['stop']){exit;} if(!$cms_start){exit;} ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

    <head>
        <link rel="stylesheet" href="templates/simple_xs/template.css" type="text/css" media="screen" charset="utf-8" />

        <title><?php echo $page['title'].' - '.$site['title']; ?></title>
            <meta name="keywords" content="<?php echo $page['meta_keywords']; ?>" />
            <meta name="description" content="<?php echo $page['meta_description']; ?>" />
            <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

    </head>

    <body>

<!-- Header -->
        <div id="header">

            <div id="logo">
                <h1><?php echo $site['title']; ?></h1>
                <h3 id="slogan"><?php echo $site['slogan']; ?></h3>
            </div>

            <div id="menu">
                    <?php echo $site['menu']; ?>
            </div>
        </div>
<!-- Page -->
        <div id="page">

            <div id="sidebar">
                <div class="block">
                    <h2>Categorieeen</h2>
                    <?php echo $site['submenu']; ?>
                </div>
                <div class="block">
                    <h2>Advertentie</h2>
                    <p>
                        <script type="text/javascript">
                        <!--
                        google_ad_client = "ca-pub-0402249744002982";
                        google_ad_slot = "2658010502";
                        google_ad_width = 234;
                        google_ad_height = 60;
                        //-->
                        </script>
                        <script type="text/javascript"
                        src="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">
                        </script>
                    </p>
                </div>
            </div>
            <div id="content">

                <h2 class="title"><?php echo $page['title']; ?></h2>

                    <?php echo $page['content']; ?>
                <p>
                    <?php echo $page['special']; ?>
                </p>
            </div>
        </div>

<!-- Footer -->
        <div id="footer">
            <p>
                <?php echo $site['footer']; ?>
            </p>
        </div>
    </body>
</html>


In het index.php bestandje wordt het systeem 'gestart' en dus ook alle nodige bestanden aangeroepen.

P.S. Bedankt voor de functie, scheelt weer wat denk/programmeerwerk.
Gewijzigd op 04/06/2011 15:48:01 door Bram Boos
 
Bram Boos

Bram Boos

09/06/2011 11:20:34
Quote Anchor link
Nou jongens na een paar dagen proggen heb ik de nieuwe versie online.

Nogmaals de links/inloggegevens:
Quote:
De links:
- http://nietmeerwerken.nl (de site zoals die eruit ziet)
- http://nietmeerwerken.nl/cp (de inlogpagina)

Gebruikersnaam: admin
Wachtwoord: hoi

Je mag hacken en alles proberen maar geen DDOS aanvallen aangezien ik het ook maar gewoon bij een externe partij host.


Wat is er veranderd:
- Icons gebruikt
- Pagina volgorde
- SEO url
- Vertaalbestanden (Nederlands/Engels)
- Preview knop in editor
- Wachtwoord vergeten

Wat moet er nog:
- Engels vertaalbestand afmaken
- .htaccess aan/uitzetten
Gewijzigd op 09/06/2011 11:22:22 door Bram Boos
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/06/2011 13:27:16
Quote Anchor link
Een refresh nadat je een pagina verwijderd hebt zou wel makkelijk zijn.
 
Bram Boos

Bram Boos

09/06/2011 14:06:58
Quote Anchor link
- Aar - op 09/06/2011 13:27:16:
Een refresh nadat je een pagina verwijderd hebt zou wel makkelijk zijn.


Veranderd, verder kan het getal niet onder de 0 en boven de 50 komen van de sorteer functie.
 
Chris -

Chris -

09/06/2011 15:20:25
Quote Anchor link
Heb het op dit moment wat drukker (goh, hoe zou dat opeens komen? haha!) maar als ik wat tijd over heb, zal ik ook eens naar het CMS kijken :-)
 
Bram Boos

Bram Boos

09/06/2011 16:21:55
Quote Anchor link
@Chris; Haha is goed, die TV reclame werkt toch best wel goed ;)

Ondertussen werkt het .htacces gedeelte ook en zijn de URL's zoekmachine vriendelijk. En de contact form werkt ook. De email wordt gestuurd naar het emailadres wat opgegeven is bij settings...
 
The Force

The Force

09/06/2011 16:24:42
Quote Anchor link
Hier mijn feedback:

HTML
- De hoofdpagina: http://validator.w3.org/check?uri=http://nietmeerwerken.nl/&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0
- Pagina overzicht: 121 Errors, 144 warning(s)
- Settings pagina: 24 Errors, 1 warning(s)
- Maak je HTML valid!

Design
Je design is veel te 'simpel'. Het kleurgebruik is te eentonig en te grauw. Kies een tweede kleur uit die je bij de klanten/ je systeem vindt passen. Op zich zijn grijstinten mooi als je hele lichte gradients gebruikt. Dit kan je met CSS3 bereiken. Door het gebruik van kleine effecten kan je niet alleen de website mooier maken, maar ook intuitiever. De knoppen kan je een kleine (3px) afronding geven om ze meer op knoppen te laten lijken. Aan de bovenkant kan je een 1px wit randje toevoegen (net zoals bijvoorbeeld hieronder de reageerknop). Hierdoor lijkt het ook meer op een '3d' knop.

Uitlijning. De uitlijning is erg belangrijk voor de overzichtelijkheid. De uitlijning bestaat uit twee onderdelen: de plaats en de margin. Trek eens om alle (!) elementen horizontale en verticale lijnen. Je zult zien dat je vrij veel lijnen hebt. Kijk eens naar de login pagina. 'Login' staat iets verder naar links dan 'Control Panel'. De login knop staat weer wat verder naar rechts. De inputvelden zijn ook overigens overbodig lang en hebben ook weer een aparte rechter verticale lijn. De loginknop op de loginpagina vind ik persoonlijk overbodig. Normaal gezien heb je het 'wachtwoord vergeten' naast de login knop staan. Mensen zullen dus eerst hier zoeken als ze hun wachtwoord zijn vergeten. Door je aan deze defacto standaard te houden vergroot je dus de gebruikersvriendelijkheid. Ik heb ergens gelezen dat je het beste de loginknop kan uitlijnen met de inputvelden, maar ik kan het nu niet vinden.

De margin is ook erg belangrijk. Allerlei elementen staan op verschillende afstanden van elkaar. Zorg dat elementen minimaal 20px van elkaar af staan. De titel van alle pagina's staat bijvoorbeeld veel te hoog. Als je weer naar de loginpagina kijkt vind je dan ook niet dat het net lijkt alsof de website verticaal in elkaar gedrukt is?

Als je deze punten verbeterd dan is je huidige ontwerp meer in balans, maar ik raad je nog steeds aan om een designer in te huren.

Overig
- Template en SEO bij settings.php: waarom is er standaard niks geselecteerd? Het lijkt nu alsof je standaard geen template hebt.
- Een witte tabel is wellicht simpel ('Pagina' pagina) maar is niet het meest eenvoudig leesbaar. Als je de rijen duidelijker maakt (bijvoorbeeld om de rij een lichtgrijze achtergrond) kan iemand eenvoudiger iets in de meest linker kolom bekijken en vervolgens helemaal rechts op edit klikken.
- 'Onderdeel van ...'?
- Labels bij login zijn dikgedrukt en bij wachtwoord vergeten niet.
- Tekst in de knoppen rechtsboven staat niet in het midden.
- Labels staan vrij ver weg van de input.
 
Niels K

Niels K

09/06/2011 16:47:15
Quote Anchor link
Ik vind het niet leuk om te zeggen maar het geeft mij nog steeds een onprofessioneel gevoel. Wanneer je het design een beetje aanpast aan de hand van de punten die ik en 'de force' gegeven hebben ziet het er al veel beter uit (mits je onze punten goed toepast, maar dat begrijp je wel)
 
Bram Boos

Bram Boos

09/06/2011 16:51:07
Quote Anchor link
Heel erg bedankt voor je reactie.

De CMS hoeft ook niet valid te zijn op de hoofdpagina aangezien de klant zelf een template maakt/inbouwd. Verder is het moeilijk om het CP valid te krijgen aangezien die alleen maar over de URL's zit te zeuren. En het is tijdverspilling om je controlpanel zoekmachine vriendelijk te maken terwijl Google daar niet eens toegang tot heeft.

Het design laat ik zeker uitbesteden maar op dit moment is het budget gewoon helemaal op.

De rest van je punten ga ik zeker wat aan doen en het meeste van de punten welke jij noemt zijn tijdens het proggen uitgesteld en vergeten.

Quote:
- 'Onderdeel van ...'?

Dit komt omdat de klant zelf zijn eigen bedrijfsnaam, footer en alles kan instellen. Zie onderstaand voorbeeld:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
//Vul hier de database gegevens in
$db = array (
    'host' => 'localhost',
    'user' => 'root',
    'pass' => '*******',
    'dbname' => 'cms'
);

//Vul hier de gegevens in van uw bedrijf welke bovenaan het controlpanel komt te staan.
$cp = array (
    'bedrijfsnaam' => 'BramBoos Media',
    'email' => '********',
    'text' => 'Welkom in het control panel. Hier kunt u alles wat u in het echte leven niet kunt.',
    'footer' => 'Onderdeel van.....',
    'language' => 'nl'
);

//Plaats de map met de template in de map templates en voeg de naam van de map hieronder toe.
$layout = array('nature','simple_xs','grunge');
?>
 
Arjan -

Arjan -

09/06/2011 16:53:44
Quote Anchor link
Quote:
Dit komt omdat de klant zelf zijn eigen bedrijfsnaam, footer en alles kan instellen. Zie onderstaand voorbeeld:


Is het niet mooier dat de klant deze gegevens via het cms kan wijzigen / toevoegen? Een CMS geven en vervolgens verwachten dat de klant even de scripting induikt lijkt mij niet echt klantvriendelijk.
 
Bram Boos

Bram Boos

09/06/2011 17:07:38
Quote Anchor link
Arjan - op 09/06/2011 16:53:44:
Quote:
Dit komt omdat de klant zelf zijn eigen bedrijfsnaam, footer en alles kan instellen. Zie onderstaand voorbeeld:


Is het niet mooier dat de klant deze gegevens via het cms kan wijzigen / toevoegen? Een CMS geven en vervolgens verwachten dat de klant even de scripting induikt lijkt mij niet echt klantvriendelijk.


Nee, het systeem is zo ontworpen dat de klant een website maakt voor zijn klant en hiermee komt het professioneler over.

Voorbeeld; Jan maakt websites voor klanten en heeft een CMS nodig voor een klant van hem, hij koopt een licentie bij mij en maakt een template. Hij stelt het CMS systeem in voor de klant en upload het systeem naar de klant zijn host of host het zelf. En voila, de klant van de klant heeft een werkend systeem zonder weet van het gekochte systeem.

EDIT: ik heb toch besloten een designer in te huren op kosten van mijn vader (hij kan echt wel even 50 euro missen). Ik heb al gemaild met mijn vaste designer en wacht zijn reactie af.
Gewijzigd op 09/06/2011 17:16:11 door Bram Boos
 
The Force

The Force

09/06/2011 17:41:28
Quote Anchor link
O jee, Yet Another CMS ;). On topic: nog een puntje. Het sorteren van pagina's is niet gebruikersvriendelijk. Het werkt ten eerste erg traag. Ten tweede werkte het niet zoals ik in eerste instantie dacht dat het zou werken. Ik verwachte dat je met een pijl naar onder de rij één rij naar onder zou sturen. Wil je het systeem zo blijven gebruiken dan zou ik de pijlen vervangen door een "+" en een "-" symbool. De min aan de linkerkant van het getal, de plus rechts ervan! Maak het nog beter door een 'sla op' knop te laten verschijnen op het moment dat je op een van de sorteerknoppen hebt gedrukt. Je kan dan blijven sorteren zonder bij elke klik te hoeven wachten. Ofgebruik een timer van bijvoorbeeld 1 seconde voor de ajax request. Als iemand langer dan die periode niet heeft geklikt dan doe je de AJAX update.

Algemene tip: verdiep je eens in usabilitytesten!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/06/2011 17:44:41
Quote Anchor link
The Force op 09/06/2011 17:41:28:
O jee, Yet Another CMS ;)

Hehe... toch grappig... blijkbaar op de een of andere manier toch aanlokkelijk om je eigen cms te maken :)
 
Joakim Broden

Joakim Broden

09/06/2011 18:01:49
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 09/06/2011 17:44:41:
The Force op 09/06/2011 17:41:28:
O jee, Yet Another CMS ;)

Hehe... toch grappig... blijkbaar op de een of andere manier toch aanlokkelijk om je eigen cms te maken :)


Ik heb ook een eigen systeem om verschillende redenen

1 ) Jij kent het systeem helemaal uit je kop en weet dus alles makkelijk te vinden
2 ) Bij de meeste open source CMS komt zo veel troep bij wat je vaak niet nodig hebt
3 ) Het is makkelijker om het voor de klant op maat te maken
4 ) Word lang niet zo snel gehackt omdat code niet openbaar is
5 ) Je zit niet vast aan bepaalde licenties
6 ) Vind het professioneler over komen richting de klant
 
Jelmer -

Jelmer -

09/06/2011 18:03:07
Quote Anchor link
UTF8 gaat nog steeds niet helemaal goed. Wat jammer is, want als het wel goed werkt zijn er zulke leuke truucjes mee uit te halen :P
 
Bram Boos

Bram Boos

09/06/2011 21:55:48
Quote Anchor link
Nee, een CMS maken was voor mij niet aanlokkelijk, integendeel zelfs. Ik heb lang moeten nadenken voordat ik aan de slag ging. De reden voor het maken van dit CMS waren de vragen hoe je 'dit' en 'dat' moest doen in Drupal of Wordpress. Soms was ik langer bezig met mensen wegwijs maken dan met het opzetten van de website.

De gemiddelde programmeur denkt alleen aan zichzelf maar niet aan mensen die (nog) niet zo goed zijn met de computer. Verder vind ik (zoals Oetzie al zei) het professioneler overkomen als jouw bedrijfsnaam erboven staat ipv een ander bekend open-source systeem. En omdat het gewoon traditioneel gescript is is het ook makkelijk aanpasbaar voor de beginnende PHP'er. Ook ik heb niet altijd de tijd om hele classes door te spitten naar dat 'ene' stukje code.

@Jelmer;
Wat gaat er niet goed dan? Ik zie zelf geen problemen...
 
Jelmer -

Jelmer -

09/06/2011 23:02:39
Quote Anchor link
Als ik een pagina maak met als titel "Café" krijg ik dit: Afbeelding

Ik denk dat je ergens een stap geen rekening houdt met UTF-8. Je HTML zit goed, daar staat het wel in zie ik. Gebruik je misschien htmlentities zonder dat derde argument?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
htmlentities($text, ENT_COMPAT, 'utf-8')


Of is je database-verbinding in een andere character encoding?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
mysql_query("SET NAMES utf8")


Getest in Chrome (dev channel, versie 13.nogwat inmiddels denk ik) onder OS X.
 
The Force

The Force

10/06/2011 04:49:27
Quote Anchor link
Bram Boos op 09/06/2011 21:55:48:
Nee, een CMS maken was voor mij niet aanlokkelijk, integendeel zelfs. Ik heb lang moeten nadenken voordat ik aan de slag ging. De reden voor het maken van dit CMS waren de vragen hoe je 'dit' en 'dat' moest doen in Drupal of Wordpress. Soms was ik langer bezig met mensen wegwijs maken dan met het opzetten van de website.


Gelukkig bestaan er al oplossingen voor je probleem: http://webdesignledger.com/tools/10-simple-and-light-weight-cms-solutions en http://designm.ag/resources/simple-cms/. Maar het blijft aanlokkelijk om zelf iets te maken. Helemaal als je een klant hebt die voor de gehele ontwikkeling wil betalen. Zelf heb ik ook (mede daarom) een CMS gemaakt die nog een stuk simpeler werkt dan jouw CMS voor twee klanten. Wat ik wil zeggen is dat je naar zowel de voor- als nadelen moet kijken. Ik zie hier iedereen enkel praten over wat de voordelen zijn. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

@Oetzie:
1) Jij bent de enige die het systeem zo kent. De website is dus niet erg overdraagbaar voor de klant. Daarnaast vind ik het een niet erg goed argument. Een beetje programmeur zou er geen moeite mee moeten hebben een voor hem nieuw systeem onder de knie te krijgen.
2) Dan kies je er een zonder die troep ;). Je bent niet enkel gebonden aan Joomla, Drupal of WordPress toch?
3) Hoezo? Daarnaast: de meeste open-source CMS systemen komen met veel modules. Als je klant opeens file management wil dan kan je die module gewoon installeren en eventueel aanpassen op hun specifieke wensen.
4) Er van uitgaande dat je expert ben op het gebied van beveiliging. Het voordeel van open-source CMS is dat er 1000-en ogen naar de code kijken en dat eventuele problemen snel worden verholpen.
5) De licenties die gebruikt worden door de meeste projecten zijn vrij genoeg om alles mee te kunnen doen wat je wilt.
6) Ja, als je het goed doet.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

10/06/2011 08:47:21
Quote Anchor link
@The Force,

1 ) De code is wat ik helemaal ken ja, maar daar heeft iemand anders ook niks mee nodig. Maar het CMS dat ik wil is speciaal in gericht voor de klant en dus veel makkelijker in gebruik. En het klopt een programmeur heeft er geen moeite mee, maar een klant wel. De helft van mijn klanten zijn alfabetisch als het aankomt op de computer en dus gaan ze niet 1 2 3 leren hoe een CMS werkt. Door deze ervaring heb ik mijn CMS aan gepast zodat die erg gebruiksvriendelijk is.
2 ) Toch komt er heel veel onnodige troep mee.
3 ) Ja maar vaak zijn de modules niet altijd naar wens bij de klant, als je dan weer de hele code moet doorspitten...
4 ) Dus je bent altijd afhankelijk van anderen. Het nadeel van een open-source CMS is dat het populair is en veel meer hackers aan trekt. Kijk maar naar Windows en Mac. Windows heeft veel virussen en bugs, dit komt omdat er 1000-en ogen opgericht zijn. Mac heeft nog niet veel virussen en bugs, over paar jaar is dit wel anders want dan is Mac net zo groot als Windows en zit Mac vol met virussen en bugs.

Maar hier valt veel over te discussiëren en het is ook een kwestie van smaak van wat de programmeur wil. Zelf werk ik liever met eigen gemaakte projecten en niet open-source dingen.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.