Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 volgende »

TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 09:31:06
Quote Anchor link
@Chris, Jij plaatst die code waarvan je weet dat die een cookie aanmaakt. Het is jouw website dus ben jij verantwoordelijk
 
PHP hulp

PHP hulp

12/05/2024 06:10:52
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 09:37:59
Quote Anchor link
@Ozzie,

Hoe Google dat doet moeten ze zelf weten, misschien is het tijd voor dat miljarden bedrijf om een nieuwe methode te ontwikkelen waar cookies niet meer nodig zijn. Let wel dat cookies al lang bestaan, en dat helaas pas bij dit soort maatregelen (en wat extremers) naar nieuwe ontwikkelingen gekeken wordt. Die zijn dan ook nog een efficienter en makkelijker in de meeste gevallen omdat er nu veel meer mogelijk is als toen.

@TJVB,
En hier is dus een meningsverschil :D

Wij weten dat, echter niet iedereen die Google Analytics gebruikt is hiervan op de hoogte. Staat niet in de standaard beginners handleiding die Google heeft. Mijn website maakt die cookie niet aan, dat doet Google.

Dat is het zelfde wanneer je als auto dealer nieuwe auto's koopt en er vervolgens iets mis blijkt te zijn met een productie serie. Wie is dan verantwoordelijk de Dealer of de Fabrikant?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 09:41:16
Quote Anchor link
Chris NVT op 31/05/2012 09:37:59:
Dat is het zelfde wanneer je als auto dealer nieuwe auto's koopt en er vervolgens iets mis blijkt te zijn met een productie serie. Wie is dan verantwoordelijk de Dealer of de Fabrikant?

Leuk dat je dat voorbeeld aanhaalt, want daarmee snij je jezelf in de vingers. Als er iets "mis" is, ga je als klant verhaal halen bij de dealer en niet bij de fabrikant. Ten opzichte van de klant ligt de verantwoordelijkheid bij de dealer. Deze zal dus moeten zorgen dat alles in orde is.
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

31/05/2012 10:03:40
Quote Anchor link
Persoonlijk denk ik ook niet dat de vergelijking van de kapotte auto opgaat.

In Nederland is het zo geregeld dat binnen de wettelijk vastgestelde minimale garantie (op consumentengoederen in ieder geval 6 maanden) de verkoper verplicht is om de claim te behandelen, tenzij bewezen wordt dat het defect door toedoen van de consument is. Na die periode is het mogelijk je garantie te claimen bij de verkoper of fabrikant als een onderdeel minder lang meegaat dan je bij normaal gebruik mag verwachten. Leesvoer

Nog een stuk over de cookie wet.
Daarin ook niet 100% duidelijkheid over de cookies die Google Analytics plaatst. Maar je bent wel verantwoordelijk voor 'third party' cookies.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 10:12:58
Quote Anchor link
Elwin - Fratsloos op 31/05/2012 10:03:40:
Nog een stuk over de cookie wet.

Interessant artikel!

(wel frapant, als ik naar de homepage wil van die site krijg ik een wit scherm...)
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 10:51:38
Quote Anchor link
Ozzie, Elwin,

Ander voorbeeld, aangezien jullie het leuk vinden om op feiten te dwalen.
In nederland worden alle auto's gelimiteerd tot 250 km/h. Nu koop jij er een bij de dealer (nieuw merk maakt niet uit) en die is niet gelimiteerd.

Wie is er dan verantwoordelijk de Dealer of de Fabrikant?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 11:04:09
Quote Anchor link
We dwalen af, maar om je vraag te beantwoorden... zoals ik net al zei is ten opzichte van de klant de dealer in 1e instantie verantwoordelijk.


Andere vraag: je moet dus om toestemming vragen aan een bezoeker. Maar wat nu als je het volgende zou doen... een soort pop-up box met de volgende tekst:

Deze website gebruikt cookies om gebruikersgedrag op de website bij te houden.

En daar onder zet je dan een knop "Accepteren".

Alle links op de pagina disable je, dus niks is klikbaar. Het enige wat je kan doen om verder te gaan is op de "Accepteren" knop klikken. Als iemand niet wil verdergaan is het enige wat hij kan doen de browser sluiten of een andere url invoeren. Is dat een idee?
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 11:22:45
Quote Anchor link
@Ozzie,

Nee de dealer is niet 'verantwoordelijk' ten opzichte van de klant. Ook dan is het de fabrikant, de dealer is het aanpreekpunt voor de klant. Een groot verschil.

Endan nu je vraag.

Als bezoekers 'verplicht' zijn om het te accepteren? Ja dan lijkt me dat een van de betere opties, gewoon een div met width 100% height 100% en z-index 1000 zou dan voldoende moeten zijn.

Maar hoe wordt nu gecontroleerd of gebruikers wel op accept klikken? Wat voor instantie, bedrijf, etc gaat dit ook daadwerkelijk controleren? Wat zijn de eisen richting de ontwikkelaars?

Natuurlijk moet hier aan een minimum voldaan worden, anders plaats je gewoon op 5pt een melding met met accept button ergens in je footer of header. Dan laat je de gebruiker gewoon lekker surfen, en dat hij niet accepteerd, tja wij zijn ontwikkelaars geen politie agenten toch.

Het lijkt me logisch dat met de invoering van deze wet ook een standaard komt waaraan de melding moet voldoen. Dus idd block de hele site totdat er geaccepteerd is, of meld het op je site. Grote verschillen :D
 
Joakim Broden

Joakim Broden

31/05/2012 11:30:05
Quote Anchor link
Vraagje tussendoor, vaak staat er in een privacybeleid:

Cookies
Op deze internetsite gebruiken we (mogelijk) cookies. Een cookie is een klein bestand dat verstuurd wordt door een webserver en dat zich op de vaste schijf van uw computer installeert. Dit bestand houdt de sporen bij van de bezochte internetsite en bevat een aantal gegevens over dit bezoek.


Dan informeer je de mensen dat je cookies gebruikt, als je onder de privacybeleid iets zet in de trend van: Met het bezoeken van deze website gaat u akkoord met de bovenstaande privacybeleid.

Is dit niet voldoende of moeten ze echt persee op ok klikken? Via deze methode geven ze toch ook toestemming?
Gewijzigd op 31/05/2012 11:30:43 door Joakim Broden
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 11:32:31
Quote Anchor link
"Nee de dealer is niet 'verantwoordelijk' ten opzichte van de klant. Ook dan is het de fabrikant, de dealer is het aanpreekpunt voor de klant. Een groot verschil."

Ik denk dat je ernaast zit. De klant koopt de auto bij de dealer. Die dealer moet zorgen dat de klant het juiste product krijgt. Uiteindelijk zal de dealer wel aankloppen bij de fabrikant, maar de verantwoordelijkheid ten opzichte van de klant ligt bij de dealer.

Anyhow... hoe denken anderen daar over? Een pop-up / overlay die je MOET accepteren omdat anders de site niet werkt?
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 11:36:51
Quote Anchor link
@Ozzie,

De fabrikant regelt de oplossing, niet de dealer. Vrij simpel.

Uberhaupt de rest van m'n reply gelezen?
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 11:38:03
Quote Anchor link
Dat is net als met de garantie termijnen van Apple. Die waren te kort voor Nederland, maar dat was een probleem voor de verkopers omdat die verantwoordelijk zijn voor het nakomen van de Nederlandse wetgeving. Zo ben jij als website houder ook verantwoordelijk voor de cookies van Google want jij levert dat.
Dat vaak de fabrikant de garantie regelt is fijn voor de leverancier, maar dat is een regeling tussen de fabrikant en leverancier.

Het verplichten om te accepteren en anders geen toegang geven tot je website is een optie. Je bent niet verplicht om mensen toegang te geven.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 11:39:56
Quote Anchor link
Hertog Jan op 31/05/2012 11:30:05:
Vraagje tussendoor, vaak staat er in een privacybeleid:

Cookies
Op deze internetsite gebruiken we (mogelijk) cookies. Een cookie is een klein bestand dat verstuurd wordt door een webserver en dat zich op de vaste schijf van uw computer installeert. Dit bestand houdt de sporen bij van de bezochte internetsite en bevat een aantal gegevens over dit bezoek.


Dan informeer je de mensen dat je cookies gebruikt, als je onder de privacybeleid iets zet in de trend van: Met het bezoeken van deze website gaat u akkoord met de bovenstaande privacybeleid.

Is dit niet voldoende of moeten ze echt persee op ok klikken? Via deze methode geven ze toch ook toestemming?

Nee, dit is niet (meer) voldoende.

Chris NVT op 31/05/2012 11:36:51:
@Ozzie,

De fabrikant regelt de oplossing, niet de dealer. Vrij simpel.

Uberhaupt de rest van m'n reply gelezen?

Dat klopt niet wat je zegt. Maar goed we laten het erbij.
Ja, de rest heb ik gelezen. Ik neem aan dat je het duidelijk zichtbaar moet plaatsen, maar daar zullen wellicht nog richtlijnen voor komen.
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 11:49:19
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 31/05/2012 11:39:56:
Ik neem aan


Aannames is geen wetgeving, dus daar ga je al de mist in. Zolang er niet beschreven staat wat de eisen zijn voor dit soort meldingen, kunnen ze ook niets doen als het er in 5pt in de footer staat. Het staat er en de klant moet accepteren ja of nee.

Je kunt ook gewoon besluiten om de site standaard cookieloos te draaien totdat mensen toestemmen. Dan maar geen Google Analystics, dan is de site op zijn minst nog bereikbaar voor de doelgroep waar hij uiteindelijk voor bedoeld is.

Anders heb je welleens kans dat je klanten gaat verliezen, mensen houden niet van dit soort ultimatums. Laatst was er een Dj hier met een site review en een Facebook like me pop up, je moest of 30 sec wachten of liken. Iedereen gaf aan die site te verlaten als zoiets tevoorschijn kwam (en terecht).

Dus dat doen mensen ook als ze op jou site komen, het boeit hun niet of jij nu Google Analystics of wat dan ook wilt gebruiken, die willen gewoon de informatie van je producten, diensten, etc.

Bij nader inzien lijkt het me dus ook niet slim om de gehele site af te schermen maar gewoon cookieloos draaien totdat de bezoeker akkoord geeft.
Gewijzigd op 31/05/2012 11:50:19 door Chris PHP
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 12:01:46
Quote Anchor link
Chris NVT op 31/05/2012 11:49:19:
Aannames is geen wetgeving, dus daar ga je al de mist in. Zolang er niet beschreven staat wat de eisen zijn voor dit soort meldingen, kunnen ze ook niets doen als het er in 5pt in de footer staat. Het staat er en de klant moet accepteren ja of nee.
...


Je hebt explicite toestemming nodig, de manier waarop je dat doet staat niet beschreven. Maar iemand moet het dus actief toestaan (zoals via een knop)
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 12:05:19
Quote Anchor link
@TJVB,

Dus dan kun je de site standaard cookieloos draaien en met toestemming de cookies inschakelen. Mij lijkt dit de beste methode, omdat je site bereikbaar blijft, willen mensen geen cookies accepteren.

Maar wie of wat gaat dit nu daadwerkelijk controleren? Wie gaat er kijken of websites hieraan voldoen, en wat zijn de gevolgen? Een waarschuwing? Een boete? De site uit de lucht?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 12:09:15
Quote Anchor link
@Chris: cookieloos draaien totdat iemand toestemming geeft zou ook kunnen, maar... als je dus Google Analytics draait betekent dit dat je cijfers totaal onbetrouwbaar worden. Niemand zal "uit zichzelf" op "cookies accepteren" klikken, je zal mensen een keuze moeten voorleggen.

Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om (gedeeltelijk) cookieloos te draaien, maar dat is je eigen keuze. Als je dan Google Analytics draait worden je gegevens sowieso waardeloos.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 12:09:40
Quote Anchor link
OPTA moet dit gaan controleren en die is gemachtigd om boetes uit te delen. (Geloof max €450 000 maar dat weet ik niet zeker)

Cookieloos draaien moet kunnen werken.
En naast analytics/piwik/... kun je gewoon de server logs gebruiken voor je statistieken
Gewijzigd op 31/05/2012 12:13:00 door TJVB tvb
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 12:17:46
Quote Anchor link
@Ozzie,

Wat is belangrijker omzet draaien (ik ga van bedrijven site's uit) of een correcte Google Analystics hebben? Dit is een keuze die straks gemaakt zal moeten worden, en uiteraard leggen wij die beslissing bij de klant neer. Althans ik ga dit wel doen als ze voor een Analystics pakket gaan.

Dan mogen hun besluiten hoe de melding gaat komen.

Je kunt natuurlijk de functionaliteit van de site omlaag brengen zonder cookies, waardoor mensen gaan besluiten om het misschien toch maar aan te zetten.
 
Reshad F

Reshad F

31/05/2012 12:20:58
Quote Anchor link
maar hoe controleren ze dan of iemand toestemming gegeven heeft of niet ;)

stel: website is statisch geen gebruik van DB enkel ini files

ik neem aan dat je die ip adres ergens moet opslaan en dit moet kunnen aantonen als er gecontroleerd wordt?

maar wat als je google analytics gebruikt zonder dat je een database wilt/hebt hoe sla je die info op hoe wordt dit gecontroleerd?
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.