Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 16 volgende »

Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 12:23:15
Quote Anchor link
Reshadd,

Je mag een cookie opslaan die de keuze onthoudt, dit valt dan onder functionaliteit van de site en geen persoonsgegevens.
 
PHP hulp

PHP hulp

13/05/2024 16:42:55
 
Reshad F

Reshad F

31/05/2012 12:26:09
Quote Anchor link
ja maar hoe moet een instantie controleren of iemand geaccepteerd heeft ja of nee...


moeten ze cookies uit gaan lezen?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 12:29:08
Quote Anchor link
Chris NVT op 31/05/2012 12:17:46:
Wat is belangrijker omzet draaien (ik ga van bedrijven site's uit) of een correcte Google Analystics hebben?

Dat is nu dus precies het vervelende van het verhaal. Google Analytics gebruik je namelijk om je site te verbeteren en je omzet te vergroten. Het een kan niet zonder het ander en dat is meteen ook het dilemma.
 
Reshad F

Reshad F

31/05/2012 12:31:36
Quote Anchor link
ik vind dat opta lekkerr die hele regel ergens mag stoppen waar de zon nooit schijnt!

ik bedoel ze kunnen je toch niet zonder waarschuwing bij de eerste x controle al een boete geven ofwel dan?

dus gewoon gebruiken en als ze ermee komen, dan moeten we helaas wel andere omweggetjes bedenken.
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 12:43:53
Quote Anchor link
@Ozzie,

LOL wat? Site's en omzet van bedrijven liepen goed lang voordat Google Analystics bestond hoor, het kan wel degelijk zonder. Het is stukken makkelijker met Google, maarja zonder kan ook. Er zijn ook server-side tools die dit kunnen (uiteraard iets minder effectief als Google) zonder cookies.

@Reshadd,

Ze zullen gewoon kijken idd of er een melding op de site is, en wat de gevolgen zijn als je erop klikt (dus idd kijken naar cookies op de pc).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 12:49:15
Quote Anchor link
@Chris: de hele analytics-wereld is een wereld op zich. Ik snap jouw "LOL" ook niet. Het doorvoeren van site-optimalisaties op basis van analytics gegevens, kan resulteren in een hogere conversie. Vaak gaat het maar om tiende van procenten, maar op jaar-omzetten van miljoenen euro's kan dat zeeeer interessant zijn. Grote bedrijven hebben vaak meerdere mensen in dienst die hier dagelijks mee bezig zijn... dus ja, wel degelijk zijn analytics pakketten van groot belang.
 
- Mark -

- Mark -

31/05/2012 12:58:42
Quote Anchor link
:p dit onderwerp kwam gisteren toevallig ter sprake tijdens het avond eten. Niemand had ook maar enig idee wat cookie's waren. Zal wel weer lachten worden, mijn ouders zien over het algemeen nog niet eens het verschil tussen een pop up van een website of iets van windows zelf.
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 13:00:38
Quote Anchor link
Ozzie,

Een quote van je eerste reactie hierover.

"Het een kan niet zonder het ander en dat is meteen ook het dilemma." (hierop mijn LOL)

Sorry maar dit is onzin, nogmaals ja met Google is het wat makkelijker en uitgebreider. Maar het gaat zeker ook zonder Google, er zijn goede tools uit die al veel op server side kunnen bijhouden.

Site optimalisatie hoeft niet afhankelijk te zijn van Google Analystics, er zijn ook nog andere methodes om dit te realiseren.

P.S. Grote miljoenen bedrijven hebben een hele andere mentaliteit, ze zullen waarschijnlijk eerst dit hele verhaal compleet negeren, todat het op boetes uit zal lopen. 100% dat er dan gewoon een kort geding wordt aangespannen omdat het cookies van 3rde partijen zijn.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 13:00:45
Quote Anchor link
Ah ja, van die leuke pop-upjes...

"Gefelicteerd... u bent de 1000e winnaar! Klik hier om uw prijs van 1.000,- euro te innen!"

en je ouders trappen er zo in! :)
 
TJVB tvb

TJVB tvb

31/05/2012 14:56:01
Quote Anchor link
@Ozzie, de gehele handel in persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties is een wereld op zicht. Die informatie word veelal door middel van trackers opgebouwd. Dat er veel geld in om gaat betekent niet dat het daarom maar niet verboden moet worden. De wietpas kost de legale coffeshop ook veel klanten, maar dat betekent niet dat die pas niet door gaat.

Je kunt de referer gewoon via php (of welke servertaal dan ook) ophalen. Browser instellingen kun je met javascript ook lezen. Dus als het voor je eigen website gaat is het geen probleem.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 15:05:11
Quote Anchor link
"Ozzie, de gehele handel in persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties is een wereld op zicht. Die informatie word veelal door middel van trackers opgebouwd. Dat er veel geld in om gaat betekent niet dat het daarom maar niet verboden moet worden."

Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt. Ik heb het niet over de advertentiemarkt. Ik heb het over analytics pakketten waarmee je je eigen website kunt personaliseren. Zoals ik in dit topic al veel eerder zei vind ik het persoonlijk irritant als ik op site A iets opzoek over een product en vervolgens op site B, C en X daar ineens een advertentie over te zien krijg. Daar zit ik niet op te wachten en ik vind het dan ook een goede zaak dat je voor dit soort cookies toestemming moet geven.

Toevoeging op 31/05/2012 15:06:38:

TJVB tvb op 31/05/2012 14:56:01:
Je kunt de referer gewoon via php (of welke servertaal dan ook) ophalen. Browser instellingen kun je met javascript ook lezen. Dus als het voor je eigen website gaat is het geen probleem.

Maar je kunt niet zien of een bezoeker een terugkerende bezoeker is... en daarnaast, Google Analytics plaatst een cookie... dat kan ik niet tegengaan. Hoe moet ik dan aan mijn analytics gegevens komen?
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 15:08:15
Quote Anchor link
Ozzie,

Het kan ook allemaal met PHP, JS nogmaals je hebt het over optimalisatie van een website. Google is 'handig' niet noodzakelijk om een site goed te optimaliseren.

Toevoeging op 31/05/2012 15:09:08:

Dat kun je wel zien, sla het op in een file of db, klaar.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 15:09:32
Quote Anchor link
Ja, maar wat is je punt nu precies?

Toevoeging op 31/05/2012 15:10:09:

Chris NVT op 31/05/2012 15:08:15:

Toevoeging op 31/05/2012 15:09:08:

Dat kun je wel zien, sla het op in een file of db, klaar.

mag dat dan wel? als het al zou mogen waarom doet google analytics dat dan niet?
Gewijzigd op 31/05/2012 15:10:44 door Ozzie PHP
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 15:12:04
Quote Anchor link
Dat mag zeker, je ziet dan alleen wat er op 'jou' site gebeurd, en niet wat de gebuiker doet op de andere sites (wat cookies dus wel kunnen bijhouden).

Toevoeging op 31/05/2012 15:13:11:

Google houdt jou gehele surf gedrag bij door die cookies, vandaar dat je dus aanbiedingen van site A op site B t/m Z ook krijgt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 15:22:50
Quote Anchor link
"Dat mag zeker, je ziet dan alleen wat er op 'jou' site gebeurd, en niet wat de gebuiker doet op de andere sites (wat cookies dus wel kunnen bijhouden)."

Dit klopt niet, want je kan alleen cookies uitlezen van jouw eigen website. Je kan geen cookies van andere websites uitlezen.

"Google houdt jou gehele surf gedrag bij door die cookies, vandaar dat je dus aanbiedingen van site A op site B t/m Z ook krijgt."

Ja, maar dan heb je het over Adwords en niet over Google Analytics.
 
Reshad F

Reshad F

31/05/2012 15:24:40
Quote Anchor link
handigste zou zijn dat als iemand op google.nl zit en ze dan een popup krijgen eenmalig: als u op het internet (wereldwijd dus) surft dan gaat u akkoord met cookies bla bla ba .. en na max een week heeft bijna de hele wereld of geaccepteerd of niet en zo niet dan gaan ze maar weer ouderwets brieven schrijven en postduiven sturen want een cookie is gewoon iets van dit moment. het is niet alsof ze bijhouden wat het wachtwoord van iemand is of wat het bankrekening nummer is.

vooral google analytics kijkt alleen naar een ip adres. dus diegene kan of Jantje zijn of Pietje.

maar dit bovenste verhaal achterwege. stel er zijn meerdere mensen in een huishouden.

vader gaat naar www.website.nl en accepteert cookie, vervolgens gaat mama naar www.website.nl en ze krijgt geen melding of ze cookie accepteert of niet omdat ip zelfde is. achteraf blijkt dat mama helemaal niet akkoord ging met cookies accepteren wat nu?

ik vind het maar een regel die nergens op slaat je kan het vergelijken met je mag autorijden maar je mag geen benzine gebruiken ....
 
Chris PHP

Chris PHP

31/05/2012 15:26:29
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 31/05/2012 15:22:50:
"Dat mag zeker, je ziet dan alleen wat er op 'jou' site gebeurd, en niet wat de gebuiker doet op de andere sites (wat cookies dus wel kunnen bijhouden)."

Dit klopt niet, want je kan alleen cookies uitlezen van jouw eigen website. Je kan geen cookies van andere websites uitlezen.

"Google houdt jou gehele surf gedrag bij door die cookies, vandaar dat je dus aanbiedingen van site A op site B t/m Z ook krijgt."

Ja, maar dan heb je het over Adwords en niet over Google Analytics.



Ozzie,

Ik zeg ook niet dat ik andere cookies kan uitlezen, maar jou cookie kan wel zien wat je op andere sites doet. Denk eens aan het "Facebook offline tracking cookie" Die wist precies waar je geweest was, terwijl je uitgelogd was en niet eens op hun site zat.

Cookies hebben meer mogelijkheden dan dat je denkt, daarom komt er ook deze privacy wet.


Toevoeging op 31/05/2012 15:27:55:

@Rashedd,

Moeten pappie en mammie maar allebei een eigen windows account gebruiken ;) dan heb je de cookies los van elkaar.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2012 15:31:36
Quote Anchor link
@Chris: ik was in de veronderstelling dat een cookie alleen geset en gelezen kan worden vanaf het eigen domein. Wat jij zegt, als dat klopt, is nieuw en allesbehalve wenselijk.

Hoe weet een site dan toch waar ik interesse in heb? Omdat al die sites zijn aangesloten bij dezelfde aanbieder van advertenties, bijv. Google. Op je eigen website wordt dan een advertentie-frame van Google geplaatst waardoor het domein dus altijd Google is en er dus een cookie kan worden geset en uitgelezen. Honderduidzenden websites hebben dus allemaal zo'n advertentie-frame van Google (of een andere aanbieder van advertenties) op hun website staan en op die manier wordt je "gevolgd".
 
Reshad F

Reshad F

31/05/2012 15:36:54
Quote Anchor link
@chris ik neem aan dat je ongeacht welke computer/windowsaccount je hebt je toch dezelfde externe ip adres hebt. dus is het resultaat volgens mij hetzelfde.

deze wet is niet compleet en ik denk ook niet dat het ooit compleet gaat worden ik ben het met ozzie in alle fronten eens om eerlijk te zijn cookies horen er nou eenmaal bij. en mocht het toch verboden worden dan vinden mensen er altijd omweggetjes voor zonder de gebruiker steeds lastig te vallen en toch koekjes te gebruiken.

stel, en ik citeer wat jij ergens gezegd hebt; 'ik clear mijn cache automatisch als mijn browser afsluit' moet jij nu elke keer opnieuw iets accepteren?
 
- Mark -

- Mark -

31/05/2012 15:41:07
Quote Anchor link
Ik denk niet dat ik het leuk ga vinden als iedereen de voorkeuren van wel of niet accepteren van cookies in een cookie gaat opslaan. Mijn browser staat zo ingesteld dat cookie's na het afsluiten van de browser worden weg gegooid en 3rd party cookie's worden helemaal niet geaccepteerd. Dus ik ga elke keer die @#$@#$ popup krijgen op deze manier.

Het is toch technisch helemaal niet uitvoerbaar om deze voorkeur per persoon op te slaan of wel? Aan een ip adres heb je ook niets, ook niet in combinatie met browser keuze en dergelijke want je kunt nog niet zien wie er achter zit.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 16 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.