Php7 platform overgezet

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

30/09/2018 23:54:40
Quote Anchor link
Google is je vriend. Mogelijk is het IP van je webserver veranderd (migratie? upgrade? stoelendans in serverpark?) of wellicht van je database?

Vraag is dus, kloppen de IP's van de database en je webserver nog wel? Misschien staan de GRANTs vanuit je database ook niet meer goed zodat je website geen contact meer kan maken met de (externe) database-server.

EDIT: ad "Google is je vriend" knip en plak MySQL errorcodes in Google.

@Ariën: hostname werkt alleen als je grants ook zo staan ingesteld?
Gewijzigd op 30/09/2018 23:56:00 door Thomas van den Heuvel
 
PHP hulp

PHP hulp

10/05/2024 22:15:32
 
Margot Schuitemaker

Margot Schuitemaker

30/09/2018 23:56:38
Quote Anchor link
ga ik doen, heel veel dank!!
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

30/09/2018 23:58:02
Quote Anchor link
Ik hoop dat ze niet met GRANT's heeft zitten spelen. Anders is het gewoon een issue bij de hosting.
 
Margot Schuitemaker

Margot Schuitemaker

01/10/2018 00:08:08
Quote Anchor link
nee, ik heb niet gespeeld met grants in mijn db :)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/10/2018 00:11:48
Quote Anchor link
Zou niet de eerste keer zijn dat een hostingpartij een onaagekondigde upgrade uitvoert. Voorheen werkte het wss wel, en nu niet meer, dan moet er toch haast wel iets in de opstelling veranderd zijn? Vraag is dus wat er is veranderd. Eerste stap is dan analyseren wat er aan de hand is.

Aan hostnames kleven volgens mij toch ook nadelen? Stel dat deze niet (meer) geresolved kunnen worden of dat er op een of andere een verkeerde associatie ergens hard coded staat, dan werkt een hostname ook niet.
Gewijzigd op 01/10/2018 00:14:39 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/10/2018 00:27:57
Quote Anchor link
Hostnames veranderen juist minder vaak dan een IP-adres. Een domein (nou ja, hostname) is juist bedoeld om IP-adressen te vergeten. Als we DNS nooit hadden gehad hadden we alle IP-adressen moeten intypen, zoals 217.196.36.11 voor Telegraaf en 172.217.19.206 voor Google.

En ja, een resolving bij de hosting kán verkeerd gaan, maar dat is dan een f*ck-up bij de hosting. Die moet zoiets gewoon goed op orde hebben.
Gewijzigd op 01/10/2018 00:31:37 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/10/2018 00:32:16
Quote Anchor link
- Ariën - op 01/10/2018 00:27:57:
En ja, een resolving bij de hosting kán verkeerd gaan, maar dat is dan een f*ck-up bij de hosting. Die moet zoiets gewoon goed op orde hebben.

Dit zou je dan ook als argument voor gebruikmaking van IP's kunnen gebruiken, omdat IP's ondubbelzinnig zijn. En dat gaat ook fout indien IP's van machines veranderen, in welk geval hostnames weer beter zouden zijn. Toch een beetje rock-paper-scissors niet? Needless to say, it's equally shit, vooral als een externe partij onaangekondigd wijzgingen aanbrengt.

Zolang je niet weet wat er is veranderd/aan de hand is is het in ieder geval zinloos om dingen aan te passen, omdat je dan niet weet of de verandering het gewenste effect heeft/je niet weet wat je aan het repareren bent.
Gewijzigd op 01/10/2018 00:35:02 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/10/2018 00:40:51
Quote Anchor link
Daarom is mijn advies om advies van je hosting te vragen waarom het niet werkt.
Misschien ligt er een servertje even in de knoop met zichzelf.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/10/2018 00:49:02
Quote Anchor link
Neemt niet weg dat je ondertussen wat fact checking kunt doen, al was het maar om zelf op te frissen hoe alles ook alweer in elkaar steekt, dan heb je ook een verhaal als je je hostingpartij uiteindelijk aan de lijn krijgt zodat je niet (weer) met een kluitje in het riet wordt gestuurd en dan weer een (mid)dag verder bent :s.

Ik kan mij zo voorstellen dat de helpdesk op zondagnacht redelijk verlaten is.
Gewijzigd op 01/10/2018 00:49:30 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/10/2018 00:55:38
Quote Anchor link
Even los van het feit dat het het over Wordpress gaat:
https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/200443831-WordPress-installeren
(iemand een fatsoenlijk helpdesk-pagina daar die direct alleen de verbinding met mysql behandelt?)

Hier lees ik dat de hostname voor de database inderdaad: db.DOMEINNAAM.NL is.

Als dat niet werkt, en er is niet aan de GRANT's gesloopt (al zou een hosting dit niet zomaar via phpMyAdmin moeten toestaan, safety first), dan ligt de bal bij de hosting.
Gewijzigd op 01/10/2018 00:56:08 door - Ariën -
 
Jan R

Jan R

01/10/2018 07:20:34
Quote Anchor link
off-topic
- Ariën - op 01/10/2018 00:27:57:
Hostnames veranderen juist minder vaak dan een IP-adres. Een domein (nou ja, hostname) is juist bedoeld om IP-adressen te vergeten. Als we DNS nooit hadden gehad hadden we alle IP-adressen moeten intypen, zoals 217.196.36.11 voor Telegraaf en 172.217.19.206 voor Google.


Stel je dan voor dat je deze van ip6 moet onthouden:)
google: 2a00:1450:400e:808::200e
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/10/2018 14:33:07
Quote Anchor link
Ja grote kans dat het aan de hosting ligt inderdaad, maar dan is het nog steeds zaak dat je precies nagaat wat er is gebeurd/veranderd. Dat kan dus vervolgens ook inhouden dat gebruikers aanpassingen moeten doorvoeren omdat je hostingpartij iets veranderd heeft.

Het constateren dat zij op een of andere manier nalatig zijn geweest repareert niet ineens automagisch de problemen die nu optreden.
 
Margot Schuitemaker

Margot Schuitemaker

01/10/2018 15:39:52
Quote Anchor link
Dag mannen,

Idd heeft Mijndomein onze hostname gewijzigd zonder dat ik op de hoogte ben gesteld. Mijn man zijn website werkt weer!

Ik heb een hele boze brief naar [email protected] gemaild. Dat het geen stijl is om geen antwoord te geven om mijn diverse hulpvragen en dat diverse super aardige mensen van phphulp 4 lange avonden hebben meegedacht over het probleem.

Het ging goed met het aanpassen van mijn php-scripts en checkte dat telkens met mijn website tot er ineens mijn website eruit lag. Ik vond het wel heel abrubt gaan en dacht in 1ste instantie dat het aan mijndomein lag, maar ja, het kon natuurlijk even goed aan mij liggen.

Heel veel dank weer, Margot

Toevoeging op 01/10/2018 15:40:51:

Ik volg jullie adviezen graag op :)
 
Margot Schuitemaker

Margot Schuitemaker

03/10/2018 14:30:14
Quote Anchor link
Beste Thomas,

Jij had het er in een eerdere alinea over dat ik de mengvorm van <? naar <?php (echo) . . moest wijzigen.
Daar ben ik mee bezig, dat gaat goed totdat ik bij het checken van de wijzigingen in het script zag dat het in de <input type-regel wellicht niet goed gaat.

Het php-statement in die regel is namelijk niet rood gekleurd. Dat staat in het backup script ook niet rood gekleurd. Klopt dat?

Dag, Margot
Gewijzigd op 03/10/2018 14:39:23 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/10/2018 14:40:21
Quote Anchor link
Misschien ligt het aan je editor? Werkt het script verder wel?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/10/2018 15:01:21
Quote Anchor link
Even ter verduidelijking, PHP heeft een verkorte schrijfwijze van tags die alleen werkt wanneer de instelling short_open_tag op true staat. Deze heeft twee smaken:
#1 een normale (korte) openingstag
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
// ...
?>

#2 een korte tag, gevolgd door een =-teken
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?= $something; ?>

Het aan- of afwezig zijn van dit =-teken verandert de werking aanzienlijk.

Het equivalent van #1 zonder korte tags is:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
// ...
?>


Het equivalent van #2 zonder korte tag is:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo $something; ?>

Je zou dus alleen een echo moeten toevoegen in de gevallen waarin een =-teken aanwezig was, en anders niet.

Ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat je:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
// ...
?>

Zou moeten omzetten naar:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo ...;
?>

Kijk dus even naar het origineel (je hebt hopelijk een backup gemaakt?) en loop even na wat alles zou moeten zijn.

Editors geven niet altijd de juiste kleurtjes weer, dit wil niet altijd zeggen dat iets fout is. Maar als het verdere verloop na zo'n twijfelachtige regel ook niet klopt dan is er waarschijnlijk iets niet helemaal in orde.
 
Margot Schuitemaker

Margot Schuitemaker

03/10/2018 15:02:36
Quote Anchor link
Ja, volgens mij wel. Het deed het altijd wel, ben nu bezig met wijzigen vandaar dat ik het ineens zag. Ik gebruik editor dreamweaver cs3

Ik zag dit op de site van w3schools "In HTML, the <input> tag has no end tag"

Voorbeeld w3chools <input type="text" name="name" value="
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo $name;?>
">

Browsers support yes bij input

Note: The <input> element is empty, it contains attributes only.

Tip: Use the <label> element to define labels for <input> elements.

Zou ik onderstaand statement moeten wijzigen?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
&#224; <?php echo maakeuros($prijs);?><br>
<strong>Voorradig: <?php echo $voorraad;?></strong>
<input type="hidden" name="artikel<?php echo $i;?>" value="<?php echo $art_id;?>" id="artikel<?php echo $i;?>"</INPUT>
<input type="hidden" name="prijslijst<?php echo $i;?>" value="<?php echo $prijs;?>" id="prijslijst<?php echo $i;?>"</INPUT>
<input type="hidden" name="voorraad<?php echo $i;?>" value="<?php echo $voorraad;?>" id="voorraad<?php echo $i;?>"</INPUT>
<input type="hidden" name="algeladen" value="1" id="algeladen"</INPUT></td>
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/10/2018 15:07:00
Quote Anchor link
Kijk eens goed:
er staat

"

in plaats van

">

Die sluitingshaak ( > ) is de sluitingshaak van het PHP-blok, niet van de input-tag.

En </input> of <input .../> (self closing tag) lijkt mij niet nodig, tenzij je terug wilt naar strict HTML :p.

Bij twijfel: haal het door de validator.
Gewijzigd op 03/10/2018 15:13:07 door Thomas van den Heuvel
 
Margot Schuitemaker

Margot Schuitemaker

03/10/2018 15:13:23
Quote Anchor link
Ik heb </input verwijderd en alleen > laten staan en het php-statement is rood gekleurd in het script :)

Toevoeging op 03/10/2018 15:24:56:

Ja, dank je !

Toevoeging op 03/10/2018 15:35:11:

Thomas, wat mij ook opvalt is dit:
1 quote en 2 quote-jes bij input in mijn scripts?
voorbeelden:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<td><input name='inlogpassword' type='password' size='25' maxlength=45 value='<?php echo $inlogpassword;?>'></input></td></tr></table>

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<form method="post" name="inlogform" action="<?php echo $paginanaam;?>?<?=$doorgeven;?>">
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/10/2018 15:42:28
Quote Anchor link
Ik gebruik altijd de dubbele quotes in HTML, en als dit in een echo staat gebruik ik daarvoor een string met enkele-quote echo.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.