Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 10 11 12 13 14 15 16 volgende »

Wouter J

Wouter J

05/06/2012 15:24:45
Quote Anchor link
http://ddma.nl/ gebruikt het ook.

Merk op dat NU.nl een cookie beleid heeft, maar dat mag niet volgens de nederlandse regels, beetje vreemd...
Ook vreemd is dat rijksoverheid.nl nog niks heeft, zelfde geldt voor de sites van het CDA, VVD, PVDA, PVV en PVDD (andere niet bekeken).

Ook de 'cookie agenten', OPTA en CBP, hebben beide nog niks. Alsof je wordt bekeurd door een politieagent die zelf ook continue de fout in gaat...

@Chris, dat is een zin van Nu.nl. En tja, die hebben het wel vaker mis. Google Analytics mag NIET, hoe dom dat ook is...
Gewijzigd op 05/06/2012 15:25:45 door Wouter J
 
PHP hulp

PHP hulp

11/05/2024 14:39:30
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 15:27:06
Quote Anchor link
@Wouter,

Juist slaat compleet nergens op dat er vanaf nu een wet gehanteerd wordt die niet eens officieel beschreven staat vanuit een officiele outlet!

Ik pas mijn eigen site ook niet aan voordat het via een van de officiele kanalen te lezen is wat nu de exacte eisen en voorwaardes zijn.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 15:32:18
Quote Anchor link
Tja, dan gaat het dus om de vraag wanneer een cookie functioneel is. Jouw (Chris) uitleg ben ik het wel mee eens, maar het probleem is dat je die ook kunt toepassen voor trackingcookies die worden gebruikt door sites met advertenties. Door het plaatsen van "advertenties op maat" kunnen wij de bezoeker een advertentie voorschotelen die is afgestemd op zijn/haar behoeften en op die manier kunnen we de site gratis houden, zo zal de eigenaar van de site beredeneren. Ook "functioneel" dus. En die trackingcookies wil men nu juist tegengaan.
 
Wouter J

Wouter J

05/06/2012 15:32:38
Quote Anchor link
Chris, het staat in de Telecommunicatiewet artikel 11.3
 
Reshad F

Reshad F

05/06/2012 16:29:19
 
Joey Drieling

Joey Drieling

05/06/2012 17:20:18
Quote Anchor link
Het is gewoon simpele voor alle cookies moet je toesteming vraagen alleen uitgezonder voor login en winkelmandjes mogen ongevraagd geplaatst worden.
 
Bas  van de Steeg

Bas van de Steeg

05/06/2012 17:22:15
 
Wouter J

Wouter J

05/06/2012 17:22:44
Quote Anchor link
Joey, niet alleen login en winkelmandjes. Alles waarbij de gebruiker zelf een handeling voor ondergaat.

Als je dus een button maakt en als de user daarop klikt laat je cookies maken door Analytics dan mag dat. Enige punt is dat je een button alleen voor dat ene doel mag maken en dus zul je een zin moeten bedenken die aangeeft dat het voor analytics is en dat hun persoonlijke gegevens worden opgeslagen.
 
Koen Vlaswinkel

Koen Vlaswinkel

05/06/2012 17:23:12
 
Niels K

Niels K

05/06/2012 18:39:47
Quote Anchor link
Phoe wat een reacties :-)

Wouter J:
Hahah, dat dacht je zeker. Je hebt Google Analytics wat gelijk staat aan tonnen van cookies, 80% van alle resultaten kan niet zonder cookies bepaald worden.
En de tweet buttons heb je niet via de API gedaan, dus daar heb je geluk mee.
Tevens heb je nog Google Adwords die ook cookies gebruikt om een User Profile te maken.


Sorry, dat is mijn oude blog waar ik niet zoveel meer op doe. Mijn nieuwe blog maakt geen gebruik van Google Analytics, maar een eigen systeem. Waarom? Gewoon omdat het kan :-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 09:13:39
Quote Anchor link
Zo, the story continues. Ik ben nog wat "leuks" tegengekomen. Volgens dit artikel moet de eigenaar van de website kunnen bewijzen dat iemand een cookie heeft geaccepteerd. De schrijver van het artikel zegt hierover "Op zijn minst zou ik loggen vanaf welk IP adres en op welk moment er toestemming is gegeven, inclusief de inhoud van het cookie dat wordt geplaatst."

Er wordt dus gesteld dat je de tijdstippen en IP adressen moet vastleggen waarop iemand een cookie heeft geaccepteerd. Tevens wordt gesteld dat het bewijs 5 jaar bewaard moet worden omdat dat de termijn is waarbinnen de OPTA een boete kan opleggen.

Concluderend: behalve dat je de bezoeker dus om toestemming moet vragen, moet je ook het tijdstip waarop en het IP-adres waarvandaan hij/zij toestemming gegeven heeft opslaan. In de praktijk zal je dit opslaan gaan doen in een database, wat je een hoop extra schijfruimte kan gaan kosten.

Fijn die cookiewet!

Toevoeging op 06/06/2012 09:52:39:

Ook maar eens even de websites van de politieke partijen gecheckt:

Zowel PvdA, CDA, PVV en VVD maken gebruik van Google Analytics. D66 gebruikt Piwik Analytics. GroenLinks lijkt gebruik te maken van een oude versie van Google Analytics. De VVD maakt zelfs gebruik van een advertentienetwerk (DoubleClick). Geen van deze partijen vraagt om toestemming waarmee ze dus allemaal de cookiewet overtreden. Goed voorbeeld doet volgen zullen we maar zeggen.

De SP maakt overigens geen gebruik van trackingcookies en overtreedt de wet dus niet.
 
Wouter J

Wouter J

06/06/2012 10:40:40
Quote Anchor link
Quote:
De SP maakt overigens geen gebruik van trackingcookies en overtreedt de wet dus niet.

De SP doet dit dus wel:


Cookies & equivalents used
Afbeelding
NameDomainPages (out of 10)Purpose
mobifym.sp.nl10This cookie isn't recognised and probably performs a custom function for this website.
YouTubewww.youtube.com2Used to track visitors
Features for sharing videos via YouTube, and remembering what videos you've seen.
Twitterapi.twitter.com1Used to track visitors
Features for sharing via Twitter, and viewing tweets by other people.
Bgeo.yahoo.com1This cookie isn't recognised and probably performs a custom function for this website.
BXwww.flickr.com1This cookie isn't recognised and probably performs a custom function for this website.


(resultaten naar test met sitebeam EU law test)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 10:57:28
Quote Anchor link
Ah oke, bijzonder. Ik kreeg met de Ghostery plugin alleen Mobify te zien (althans op de homepage).

Toevoeging op 06/06/2012 10:57:51:

Overigens, wat vind je van het verhaal van de bewijslast?
 
Wouter J

Wouter J

06/06/2012 11:18:05
Quote Anchor link
@ozzie, je hebt waarschijnlijk alleen op de homepagina gekeken? Die twitter en youtube cookies werden aangemaakt op een andere pagina.

ICTrecht heeft trouwens ook een cookie plugin in gebruik (nog 1tje erbij). Zij gebruiken Cookie control, één van de 3 grote cookie plugins.

Het bewijsmateriaal vind ik een beetje vreemd. Natuurlijk je moet het bewijzen, maar als je een screenshot/screencast maakt van hoe het werkt, de procedure en wat er in de code gebeurd, moet het goed zijn.
Het opslaan in een DB of bestand dat een IP adres toestemming heeft gegeven vind ik niet echt heel handig. Waarom zou je moeten weten wie toestemming geeft en wanneer? Je moet bewijzen dat je alleen cookies gebruikt als de gebruiker toestemming geeft.

Ook zou ik een log file maken, mocht ik het doen, en geen database.

Overigens hoeven we nu nog zeker niet bang te zijn. OPTA en CBP hebben te weinig mensen om heel het internet te bekeuren. Ze zullen voorlopig alleen afgaan op grote site's of site's waarvan ze veel meldingen binnenkrijgen.
Gewijzigd op 06/06/2012 11:18:43 door Wouter J
 
Erwin H

Erwin H

06/06/2012 11:23:30
Quote Anchor link
Ik neig ook naar wat Wouter zegt over de bewijslast. Mits je een duidelijke procedure hebt en aannemelijk kan maken dat die werkt. Aan de andere kant, de bewijslast is wel een beetje moeilijk hier. Normaal gesproken moet worden bewezen dat iemand de wet heeft overtreden. In dit geval betekent dat twee dingen:
1) er moet een cookie zijn geinstalleerd
2) er is geen toestemming voor gegeven
Punt 1 is duidelijk. Staat er een cookie, dan heb je het bewijs. Punt 2 is echter heel onduidelijk. Als website kan je zeggen 'we hebben die procedure, dus als de cookie er staat dan moet de persoon het hebben geaccepteerd'. Maar als dan die persoon zegt 'maar dat heb ik niet', dan vraag ik me af wie wat moet bewijzen. Ik neig te zeggen dat er moet worden bewezen dat de website verkeerd heeft gehandeld. Andersom zou namelijk omgekeerde bewijslast zijn en dat kennen we normaal gesproken niet in Nederland. Maar ja... hoe zal het echt gaan, mocht het zover komen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 11:29:01
Quote Anchor link
Wouter, ik had idd alleen even vlug de homepages gecheckt.

Bewijslast schijn je volgens de schrijver toch te moeten hebben, want je moet kunnen bewijzen dat op het moment van het plaatsen van de cookie om toestemming is gevraagd. Anders zou je namelijk achteraf snel nog even een scriptje op je site kunnen zetten. Dus vandaar dat je het ip-adres en tijdstip van acceptatie moet loggen (aldus de schrijver).
Gewijzigd op 06/06/2012 11:29:27 door Ozzie PHP
 
Erwin H

Erwin H

06/06/2012 11:36:01
Quote Anchor link
Het zou kunnen, ik ben daar zeker geen expert in. Het enige wat ik er raar aan vind als het zo is, is dat het dan omgekeerde bewijslast is. In Nederland is het normaal gesproken zo dat een de aanklager moet bewijzen dat je iets fout hebt gedaan. Jij hoeft niet te bewijzen dat je het goed hebt gedaan. In dit geval is het dan wel dat jij moet bewijzen dat je het goed hebt gedaan.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 11:48:51
Quote Anchor link
@Erwin: de auteur schrijft hetvolgende:

"De cookiewet bepaalt dat het plaatsen van cookies alleen nog mag met toestemming (behalve bij enkele functionele cookies). Mocht daar discussie over komen, dan moet de site bewijzen dat die toestemming is gegeven."

De bewijslast ligt dus bij de eigenaar van de site, zo wordt hier gezegd.
 
Erwin H

Erwin H

06/06/2012 11:51:11
Quote Anchor link
Ok, dat is wel een essentiele verheldering inderdaad.
 
Kees Schepers

kees Schepers

06/06/2012 13:03:14
Quote Anchor link
Ik zelf ben er nog niet zo mee bezig maar hier bij de Telegraaf zijn er druk mee bezig. Bijvoorbeeld op www.telegraaf.nl wordt je al gewaarschuwd voor de cookies die op je PC opgeslagen wordt maar bij veel sites moeten ze het nog fixen.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 10 11 12 13 14 15 16 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.