Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 11 12 13 14 15 16 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 13:06:03
Quote Anchor link
Waar zie je dat op telegraaf?
 
PHP hulp

PHP hulp

09/05/2024 19:27:26
 
Gerhard l

gerhard l

06/06/2012 13:14:30
Quote Anchor link
heeelemaal bovenaan
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 13:18:28
Quote Anchor link
Ah ja, nu zie ik het... toen ik de site net bezocht kwam die balk helemaal niet tevoorschijn :-s
 
Kees Schepers

kees Schepers

06/06/2012 14:52:01
Quote Anchor link
Haha sneaky! Ik heb die balk niet gemaakt hoor :) Ik zit op Speurdersssss.nl!
 
Lex van der poel

lex van der poel

06/06/2012 15:00:42
Quote Anchor link
ik zou gewoon een mysql database gebruiken en een tabel maken die heet session
en daar zou ik alle gegevens van de bezoeker opslaan pc-naam ip etc en er een tijds limiet op zetten (wanneer de session verlopen is) is volgens mij zo'n beetje hetzelfde als cookie alleen dan server side
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 15:05:58
Quote Anchor link
@kees: jij werkt voor speurders?

@lex: waar heb je het over? je wil een eigen statistieken-pakket gaan ontwikkelen?
 
Lex van der poel

lex van der poel

06/06/2012 15:08:07
Quote Anchor link
als je cookies gebruikt en er komt een verbod op zou ik al die gegevens in een mysql db zetten dus idd zoiets :P
--edit--
maar dan wel om er gegevens in op te slaan die je normaal op zou slaan in een session niet om te weten welke browser's etc mijn bezoekers gebruiken :P
Gewijzigd op 06/06/2012 15:12:39 door lex van der poel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 15:15:33
Quote Anchor link
Ja, maar ik denk dat je de essentie even gemist hebt. Het gaat voornamelijk om het gebruik van Google Analytics.
 
Lex van der poel

lex van der poel

06/06/2012 15:19:12
Quote Anchor link
Oh sorrie dagt dat het ging om een oplossing te zoeken naar verbod cookies :P
 
Kees Schepers

kees Schepers

06/06/2012 16:16:41
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 06/06/2012 15:05:58:
@kees: jij werkt voor speurders?

@lex: waar heb je het over? je wil een eigen statistieken-pakket gaan ontwikkelen?


Jep al half jaartje, freelance basis hoor :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 16:23:34
Quote Anchor link
Ah oke... en wat doe je daar dan zoal voor? (puur uit interesse)
(Je mag ook PM'en als je dat liever hebt.)
 
Niels K

Niels K

06/06/2012 20:26:03
Quote Anchor link
Quote:
Het opslaan in een DB of bestand dat een IP adres toestemming heeft gegeven vind ik niet echt heel handig. Waarom zou je moeten weten wie toestemming geeft en wanneer? Je moet bewijzen dat je alleen cookies gebruikt als de gebruiker toestemming geeft.


En dan moet je in je algemene voorwaarden weer opnemen dat je IP adressen opslaat :-)

@ozzie

Nieuwsgierig ? :P
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2012 22:47:00
Quote Anchor link
@Niels: altijd ;-)

Toevoeging op 07/06/2012 11:00:52:

De makers van ICTrecht.nl hebben er nu een website over gelanceerd:

http://www.cookierecht.nl/
 
Daniel Voogsgerd

Daniel Voogsgerd

07/06/2012 11:23:21
Quote Anchor link
Volgens mij is het grootste probleem voor een web developer, dat je zelf verantwoordelijk bent voor de externe cookies. Op fora heb je afbeeldingen die ingevoegd worden. Avatars etcetera. Dus als er ook maar enige vorm van inbreng door een gebruiker mogelijk is worden er mogelijk Cookies geplaatst. Daarnaast heb je nog analytics die je niet zou moeten laden als er geen cookies zijn geaccepteerd. En elke vorm van embedding moet of cookievrij zijn of uitgeschakeld zijn tot de gebruiker hier toestemming voor heeft gegeven.
Hieruit kan je ongeveer concluderen dat als er geen cookies geplaatst mogen worden de site niet moet worden weergegeven.

Dan heb je nog de paradox of je wel een cookie mag plaatsen om op te slaan of een user wel of niet cookies wil hebben.

Is het niet slim dat iemand een stukje PHP schrijft dat als een user een bepaalde cookie heeft die aangeeft dat er cookies geplaatst mogen worden de user de website te zien krijgt en als de user deze cookie niet heeft doorgestuurd wordt naar een pagina (zonder cookies) waar hij de cookies kan accepteren of de site kan verlaten?

Ik hoop dat het laatste een beetje te volgen is.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

08/06/2012 00:03:38
Quote Anchor link
http://frontpage.fok.nl/ hier ook weer zo'n popup, stront irritant die dingen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/06/2012 00:04:17
Quote Anchor link
Al vanaf dag één ;)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2012 10:08:25
Quote Anchor link
Ik lees zojuist dat ook "browser fingerprinting" onder de cookiewet valt.

Nu snap ik iets niet helemaal. Zover ik weet houdt "browser fingerprinting" in dat je een browser (en dus bezoeker) kunt herkennen op basis van specifieke browser/computer-instellingen. Dit "profiel" sla je dan (neem ik aan) op in de database. De volgende keer dat een bezoeker op je site komt, wordt via "browser fingerprinting" wederom een "profiel" gemaakt en vervolgens kijk je in de databse of dit "profiel" al bestaat. Zo ja, dan weet je dus dat deze bezoeker al eerder op jouw site is geweest.

Is de werkwijze zoals hier beschreven correct?

Zo ja, dan vraag ik me af waarom "browser fingerprinting" onder de cookiewet valt, want er worden geen gegevens opgeslagen op de computer van de gebruiker, maar uitsluitend op de server (in de database) van de website.

Iemand een idee hoe dit in elkaar zit?
 
Wouter J

Wouter J

11/06/2012 19:19:21
Quote Anchor link
Sinds kort heb ik een toestemmingbox op mijn BETA website: http://staging.wouterj.nl/ wat vinden jullie ervan?
Gewijzigd op 11/06/2012 19:19:48 door Wouter J
 
Jens erd

Jens erd

11/06/2012 20:07:28
Quote Anchor link
Even tussendoor: gisteravond werd in een nieuwsbericht van 'BNR digitaal' (een programma over alles wat over digitaal gaat) uitgelegd wat cookies waren: informatie die lokaal werd opgeslagen, zoals bijvoorbeeld wachtwoorden van gebruikers.

Om dat laatste moest ik even hard lachen, maar eigenlijk is het gewoon te triest voor woorden dat de media zelf er ook weinig van snapt. Gelijk de radio maar weer van zender gewisseld.

@wouter een ander kleurtje dat wat meer opvalt is denk ik effectiever, maar is het niet zo dat een gebruiker daadwerkelijk toestemming moet geven in plaats van een opt-out mogelijkheid?
 
TJVB tvb

TJVB tvb

11/06/2012 20:18:15
Quote Anchor link
@Ozzie, je moet toestemming hebben voor alle manieren waarop je iemand kan identificeren / volgen. Daarvan zijn cookies de meest bekende, maar dit is juist een wet over ict die niet gericht is op 1 techniek (cookies) maar het principe (identificeren van gebruikers)

@Wouter, jouw optie is niet goed volgens de Nederlandse wetgeving. Je moet opt in hebben terwijl jij nu opt out toepast.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 11 12 13 14 15 16 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.