dicht timmeren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C# developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Ik ben op zoek naar een back-end developer, die met name kennis & ervaring heeft van de programmeertaal C#. Jij gaat aan de slag bij een topspeler in de logistieke sector, die zich behalve met logistiek, ook bezig houdt met softwareontwikkeling. Welke taken komen hierbij kijken? Je gaat desktop- en webapplicaties onderhouden en optimaliseren, waarin je werkt met o.a. C#, ASP.NET, SQL Server en T-SQL. Je hebt regelmatig klantcontact om de wensen in kaart te brengen en te evalueren over de huidige draaiende applicaties. Je implementeert nieuwe functionaliteiten toe aan

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

C# Ontwikkelaar

Functieomschrijving Voor een software ontwikkelaar in de omgeving van Vught zijn we op zoek naar een gemotiveerde C# ontwikkelaar. Deel jij hun passie voor development en dan vooral in C#.NET? Dan kan dit wel eens jouw droombaan zijn! Jouw werkzaamheden zullen er ongeveer als volgt uit gaan zien Door de wensen van de klant goed te begrijpen ga jij aan de slag dit om te zetten naar passende oplossingen en werk je deze uit tot een sterk eindproduct. Je gaat je bezighouden met de ontwikkeling van webapplicaties en websites, dit doe je door middel van ASP.NET, MVC Frameworks en C#.

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als Lead developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van circa 23 software engineers. Als team werken jullie agile en zijn termen als Continuous Integration en Continuous Delivery dagelijkse koek. Jullie werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel klanten een totaal oplossing aan te kunnen bieden. Jij wordt verantwoordelijk voor complete projecten waarbij jij als verantwoordelijke zorgt dat het project op de juiste manier blijft draaien. Zo haal jij ook de requirements op bij de klant en kijk jij samen met het team en met de salesafdeling hoeveel uren hiervoor nodig zijn. Daarnaast stuur jij jouw

Bekijk vacature »

Java (Java EE) Developer

In het kort Werken als Java developer betekent werken aan complexe IT projecten bij onder meer een internationaal containeroverslag bedrijf. Zo sturen we apparaten en eindgebruikers aan d.m.v. onze custom-made software oplossing, die dagelijkse vele duizenden containers verwerkt. Denk aan systemen die volautomatische kranen aansturen en op afstand bedienen, de volledige afhandeling van containernummerherkenning bij het laden en lossen van zeeschepen of het tonen van instructies aan de chauffeurs van ruim 300 straddle carriers. En dat allemaal redundant, robuust en in een dynamische 24/7 omgeving! Jij versterkt ons ontwikkelteam en gaat aan de slag met oa. Java i.c.m. Spring (Boot),

Bekijk vacature »

Front-end developer

Functie Jij komt te werken in een team van 5 developers. het product is continue in beweging. Nieuwe en bestaande klanten vragen om vaak nieuwe features. Hierin ben jij zeer belangrijk om te zorgen dat de functionaliteiten goed opgezet worden op technisch vlak. Designs krijg je aangeleverd van een externe partij zodat jij je primair kan focussen op de techniek! Je hebt daarbij alle vrijheid om je eigen creativiteit toe te passen en mee te denken over de gebruikte technieken. Het gezamenlijke doel is een product dat functioneel zeer gebruiksvriendelijk is en het bedrijfsproces van de gebruikers versneld en kwalitatief

Bekijk vacature »

Medior PHP developer

Functie Samen met je development team werk je Agile Scrum en met jullie gezamenlijke kennis en ervaring bepalen jullie samen de beste keuze voor techniek en architectuur. Naast het ontwikkelen van software ben je continue bezig om ook jezelf te ontwikkelen. Ze werken met o.a.: PHP, Laravel, Doctrine, PHP Unit, Behat, React, TypeScript, (My)SQL, Postgress, Redis, ElasticSearch, Docker, Nginx, GIT flow, JIRA, AWS. Eisen • HBO werk- en denkniveau • Je hebt goede kennis en ervaring met PHP • Je bent niet bang voor complexe projecten • Je werkt graag zelfstandig aan applicaties • Je bent altijd nieuwsgierig naar nieuwe

Bekijk vacature »

.NET Developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een .NET Developer! Wil jij werken voor een internationaal bedrijf waar je legio mogelijkheden krijgt als Software Ontwikkelaar? Grijp nu je kans en kijk snel of jouw vaardigheden aansluiten bij onderstaand profiel! Je kunt een uitdagende rol gaan vervullen als .NET Developer binnen een internationaal bedrijf dat gevestigd is in omgeving Bergen. Dit bedrijf is zeer vooruitstrevend en verricht betekenisvol werk. Binnen dit bedrijf wordt gewerkt aan de productie en ontwikkeling van medische middelen. Als .NET Developer ga jij je bezig houden met het volgende: Je wordt betrokken bij alle fasen van software

Bekijk vacature »

Junior Low-code ontwikkelaar gezocht omgeving Arnh

Bedrijfsomschrijving Wij zijn een dynamisch IT-bedrijf dat zich richt op het stroomlijnen van bedrijfsprocessen en het creëren van ondersteunende applicaties. Onze kracht ligt in het combineren van zakelijk inzicht met IT-expertise via gestroomlijnde procesontwerpen en wendbare applicatieontwikkeling met behulp van Low-code technologieën. Als jonge professional krijg je de kans om samen te werken met een team van 15 deskundige collega's, verspreid over nationale en internationale locaties. We bieden je een leerzame omgeving waar je je vaardigheden kunt ontwikkelen en groeien in je rol als Low-code ontwikkelaar. Word jij onze nieuwe Junior Low-code Ontwikkelaar (OutSystems)? Versterk ons team en draag bij

Bekijk vacature »

Lead developer (PHP, Symfony, DDD)

Functie Als Lead developer zorg je ervoor dat het team (bestaande uit zowel junior als ervaren developers) in staat is om de kwaliteit van de software (en code) verder te verhogen. In samenwerking met het team, de product owner en de andere lead developers zet je technische lijnen uit en bepaal je de prioriteiten per sprint. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en bijvoorbeeld een nieuwe applicatiestructuur in Symfony op te zetten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en

Bekijk vacature »

Low Code Ontwikkelaar

In het kort Als Low Code Developer werk je aan projecten bij en voor onze klanten, waarbij je voor het ontwikkelen van de oplossingen een technisch low-code platform gebruikt. Samen met het team streef je naar de beste oplossing en bepalen jullie de juiste aanpak. Je rol is divers en je bent van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling zowel de back-end en de front-end van de applicatie. Naast de ontwikkeling en oplevering, breng je ook advies uit aan de klant waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Je bent dan ook communicatief sterk en kunt je keuzes goed (inhoudelijk) onderbouwen.

Bekijk vacature »

Freelance JAVA / C# Developer

Functieomschrijving Ben je een ervaren freelancer of werk je in loondienst en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder want wie weet is dit een leuke vacature voor jou! Voor een opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar ervaren JAVA of C# Developers die graag op projectbasis willen werken. Je komt terecht bij een informele developers club die mooie projecten uitvoeren voor grote klanten. Het fijne van deze werkgever is dat je zelf mag beslissen hoe je te werk wilt gaan. Wil je als freelancer werken dan is dat OK. Wil je de zekerheid

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Front-end Developers opgelet! Bij Luminis zijn ze opzoek naar jou. Lees de vacature en solliciteer direct. Luminis is een software- en technologiebedrijf met meerdere vestigingen. Vanuit deze vestigingen werken 200 professionals aan technisch hoogwaardige oplossingen voor klanten zoals KLM, Nike en Bol.com. Ook ontwikkelt Luminis eigen oplossingen op het gebied van cloud, Internet of Things, data intelligence, e-sports en e-learning. Luminis onderscheidt zich door aantoonbaar voorop te lopen in technologie en innovatie. Luminis heeft drie kernpunten die verankerd zitten in alles wat we doen: het omarmen van nieuwe technologie, meesterschap en kennis delen. Functiebeschrijving First things first! Het is belangrijk

Bekijk vacature »

Ervaren PHP Developer

Functieomschrijving PHP Developer met brede ervaring gezocht! Ben jij een Full Stack PHP Developer met brede ervaring die toe is aan een volgende stap? Lees dan snel verder! Voor onze eindklant in de regio Nunspeet zijn wij op zoek naar een ervaren PHP Developer die het IT Team van deze organisatie gaat versterken. Wij zoeken een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die er voor gaat zorgen dat deze innovatieve organisatie de volgende stap gaat maken. Om deze functie goed uit te kunnen voeren moet je communicatief goed zijn en in staat zijn om zelfstandig problemen op te lossen. Daarnaast bestaat

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Als Java Developer ben je verantwoordelijk voor: Het ontwikkelen van nieuwe en bestaande webservices; Het uitbreiden van functionaliteiten binnen de producten- en dienstenportefeuille; Het werken aan gegevensuitwisseling met bijvoorbeeld SOAP; Testen van frameworks met gebruik van UNIT en Selenium. Hier ga je werken De organisatie waar je komt te werken is een semi-overheidsinstelling, gesitueerd in Utrecht en zorgt voor een goede samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties. Het is een familiaire club die gaat voor kwaliteit en langdurige relaties. Zo zorgen zij ervoor dat er op grote schaal vertrouwelijke informatie tussen verschillende overheidsinstellingen wordt uitgewisseld. Hun werk zorgt

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »

Niels K

Niels K

14/03/2012 21:12:59
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Nee dit moet je zien als een echt fout van een programmeur. Laat die programmeur maar zijn kop stoten. Zo blijf je bezig he ;-)

Kijk maar eens naar Zend_Db_Select.

Niels
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 00:15:14
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 21:16:03
Quote Anchor link
Hey Niels,

Thanks voor je reactie. Ik heb nu wel een handige class met functies met makkelijke foutafvanging als er een verkeerd type wordt ingegeven. Ik zal het niet overal implementeren maar alleen op die plekken waar het echt verkeerd kan gaan. Als iets nu per se een string moet zijn, hoef ik alleen maar te zeggen ErrorIf::notString($string); dus dat is wel handig :)
 
Niels K

Niels K

14/03/2012 21:16:43
Quote Anchor link
Dan is het nog steeds overbodig ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 21:17:55
Quote Anchor link
hoe bedoel je niels?

Toevoeging op 14/03/2012 21:18:24:

ik wil voorkomen dat bijv. iemand true als parameter geeft... en dat dit resulteert in 1.
 
Niels K

Niels K

14/03/2012 21:20:42
Quote Anchor link
Dat die controles overbodig zijn ;-) Net iets te veel van het goede zeg maar.

Tja, wanneer iemand dat doet is dat toch zijn eigen schuld? Bij sommige situaties is het wenselijk, maar bij deze situatie zou ik het persoonlijk niet doen. Maar goed, de keus is aan jouw natuurlijk ;-)
 
Eddy E

Eddy E

14/03/2012 21:23:16
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 14/03/2012 21:17:55:
hoe bedoel je niels?

Toevoeging op 14/03/2012 21:18:24:

ik wil voorkomen dat bijv. iemand true als parameter geeft... en dat dit resulteert in 1.


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
if($this === $that)


Moet echt identiek zijn.
false !== 0 maar false == 0
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 21:24:58
Quote Anchor link
Thanks Niels... maar kun je mij dan uitleggen wanneer je het wel moet doen en wanneer niet?

Stel iemand vraag iets op uit een array. De key moet een string zijn, maar de verstrooide programmeur voert een boolean in. De kans bestaat dan dat hij key 1 van de array terugkrijgt. Natuurlijk is dat een stomme fout van de programmeur, maar je kan dit soort fouten wel afvangen.

Wanneer moet je nou eigenlijk fouten afvangen en wanneer niet? Is er een soort van "stelregel" aan de hand waarvan ik kan bepalen wat ik moet doen?
 
Crispijn -

Crispijn -

14/03/2012 21:49:55
Quote Anchor link
Ik ben heel lang niet actief geweest op phphulp maar ik lees soms wel even mee met onderwerpen die me interesseren. Nu ben ik ook veel met Zend bezig in mijn vrije tijd en ik vraag mijzelf soms de zelfde dingen af als Ozzie.

Naarmate ik verder ben, de deadline in zicht komt ga ik sneller programmeren en dan kom je al snel op de werkwijze van Niels. Als ik iets 'onverwachts' terug krijg dan echo of print_r ik het om te kijken wat het exact is. Als programmeur moet je wel een beetje de vaardigheid hebben om de plekken waar dingen gebeuren die je niet verwacht te onderzoeken met dit soort kleine acties.

Aan de kant van een gebruiker (informeren bij fouten), basis voor een nieuw Framework of applicatie of andere vergelijkbare dingen voor een groter publiek ga je er wellicht (voor de eindgebruiker zeker, in formulieren e.d.) wel anders mee om. Ik kan me voorstellen dat het sterk afhangt van de doelgroep en de wijze waarop met je applicatie wordt omgegaan.

Ik zal dit topic in de gaten houden, ik ben wel nieuwsgierig naar dit soort discussies die mijn kennis en kunnen verbeteren!

Fijne avond mannen!
 
Niels K

Niels K

14/03/2012 21:52:14
Quote Anchor link
Heren,

Ik zal morgen(middag) even wat uitgebreider reageren aangezien ik nu geen tijd meer heb.

Niels
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 21:55:09
Quote Anchor link
Zolang kan ik niet wachten Niels!!!!

(Crispijn, leuk dat je meeleest en bedankt voor je reactie).

Teveel dicht timmeren is niet goed, maar fouten afvangen voelt ook wel lekker. Soms doe ik per ongeluk zelf iets verkeerd en als je dan een nette foutmelding krijgt die precies zegt wat er misgaat is dat ook wel lekker. Maar... waar trek je de grens?
 
Crispijn -

Crispijn -

14/03/2012 21:58:39
Quote Anchor link
Elke keus heeft een financiële consequentie. In dit licht zou ik zeggen: waar jij sneller van wordt, maar waar je applicatie wat betreft veiligheid niks op in kan boeten.

Echt inhoudelijk is deze onderbouwing niet maar het is wel een belangrijke die wellicht uiteindelijk je uurloon kan bepalen...

Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van Niels!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 22:05:27
Quote Anchor link
Een voorbeeldje... bepaalde bestanden vam mijn cms staan in een map op het privé deel van de server. In de index.php file moet ik het pad naar deze map aangeven. Nu wil ik bijvoorbeeld voorkomen dat iemand in dat pad per ongeluk een dubbele slash zet en het pad moet eindigen op een slash. Nu kan ik dit als opmerking erbij schrijven en hopen dat het goed gaat, maar ik kan het ook controleren. Maar de moeilijkheid vind ik, wat moet je wel controleren en wat niet? Ik vind dat zo'n pad gewoon goed moet zijn anders worden er onderwater in alle paden dubbele slashes gebruikt. Dit zal wel werken, maar het is niet netjes. De andere kant van het verhaal is dat je nu wel iedere keer dat de pagina wordt aangeroepen een extra controle uitvoert. En dat zijn van die lastige dingen waar ik af en toe tegenaan loop.
 
Aad B

Aad B

14/03/2012 22:05:31
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 14/03/2012 21:55:09:
Zolang kan ik niet wachten Niels!!!!
Deadline om vanavond nog eea gereed te hebben?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 22:06:51
Quote Anchor link
Aad B op 14/03/2012 22:05:31:
Ozzie PHP op 14/03/2012 21:55:09:
Zolang kan ik niet wachten Niels!!!!
Deadline om vanavond nog eea gereed te hebben?

Nee... maar ik ben er nu mee bezig :)
En als het ijzer heet is...
 
Crispijn -

Crispijn -

14/03/2012 22:15:15
Quote Anchor link
Dat wat jij bedoeld is enkel van belang voor een programmeur. Die moet voldoende hebben aan de melding dat de bestanden waar naar verwezen wordt niet gevonden worden. Dat gaat mij dus echt véél te ver.

Je zit dus goed met je overweging als je het mij vraagt!
 
Wouter J

Wouter J

14/03/2012 22:51:41
Quote Anchor link
Naar mijn mening is dit het dicht timmeren van elk gaatje waar lucht door komt van een huis (om even terug te komen op de topic titel). Als je bezig bent en staat binnenin en buiten is het -20 °C dan denk ik eerst, há wat ben ik goed bezig.
Maar opgegeven moment merk je dat je jezelf helemaal klem werkt en je opgesloten zit in je huis.

Nee, fouten die een developer maakt moeten gewoon de standaard foutmelding krijgen en geen eentje van jou. Een developer is als het goed is gewent aan de standaard PHP errors en zal misschien niks kunnen met jou errors.
Controle hebben over variabele en weten wat er in zit is goed, maar je kunt ook veel en veel te ver gaan met controleren.
Gewijzigd op 14/03/2012 22:53:47 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 22:54:37
Quote Anchor link
Oké, thanks Wouter. Dan ga ik m'n beveiliging maar wat "afzwakken" :)
 
Crispijn -

Crispijn -

14/03/2012 23:18:38
Quote Anchor link
Let hier ook op het nuance verschil. Dichttimmeren heeft wat mij betreft met veiligheid te maken, waar jij nu mee bezig bent is gebruiksvriendelijkheid. Geef je de gebruiker altijd voldoende handvatten om verder te kunnen komen? Dan is het goed. Laat hem in ieder geval nooit frustreren op je applicatie.
 
Niels K

Niels K

15/03/2012 14:36:26
Quote Anchor link
Wouter dankjewel voor je bericht. Nu hoef ik het niet meer te plaatsen ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/03/2012 09:30:46
Quote Anchor link
Goedemorgen mensen, gisteren stelde ik een vraag over een Registry key en nu loop ik tegen een vergelijkbaar "probleem" aan in m'n Session class en ik denk dat ik het op nog wel meer plekken ga tegenkomen. Vandaar dat ik m'n dichttimmeren topic weer even van stal haal.

De vraag is als volgt:

Als je een key ophaalt, uit de registry, uit een session, uit de GET of POST waarden, uit je configuratie bestand... of waar dan ook uit... moet je er dan vanuit gaan dat op het moment dat je die key ophaalt dat die key dan ook daadwerkelijk bestaat? Kun je die verantwoordelijkheid bij een programmeur neerleggen?

Stel we hebben een configuratiebestand waar we iets uit willen halen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$config
= Registry::get('config');
$waarde = $config->waarde;
?>


Als we niet controleren of de config key bestaat zou de __get() functie er als volgt uit zien:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function __get($key) {
  return $this->config[$key];    
}

?>


Mocht de $key nu niet bestaan, dan zal dit resulteren in een php warning, of (als de warnings uit staan) de code zal niet werken.

Een alternatief is: controleren of de key bestaat en een foutmelding geven als dit niet zo is:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
public function __get($key) {
  if (isset($this->config[$key]) || array_key_exists($this->config[$key]))
    return $this->config[$key];    
  }
else {
    // toon een errormelding en stop het script.    
}
?>


Maar wat nu als de programmeur niet zeker weet of de key in de registry staat, bijvoorbeeld omdat een User pas in de registry wordt gezet als hij succesvol is ingelogd? Dan moeten we dus een exists() functie maken die controleert of de key bestaat.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$config
= Registry::get('config');
if ($config->exists) {
  $waarde = $config->waarde;
}
else {
  echo 'de key bestaat niet.';
}

?>


Het bovenstaande lijkt heel mooi, maar er wordt nu 2x gecontroleerd of de key bestaat.

Is het gerechtvaardigd om de controle niet in de __get() functie te stoppen en altijd direct het resultaat terug te geven? En als onduidelijk is of de key wel of niet bestaat dat in die gevallen de exists functie wordt gebruikt? Is dat een verantwoordelijkheid die je bij de programmeur kunt neerleggen? Dat als de programmeur dan een verkeerde key ingeeft... pech gehad, er komt een foutmelding en de applicatie loopt vast?

Van de ene kant zou je kunnen zeggen dat het niet heel gebruiksvriendelijk is (ten opzichte van de programmeur), maar het scheelt wel een aantal controles dus het komt ten goede aan de performance van de applicatie. Maar de vraag is dus of je die verantwoordelijkheid bij een programmeur kunt neerleggen.
Gewijzigd op 19/03/2012 09:34:11 door Ozzie PHP
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.