goedkope domeinnamen?
Ik zit met een probleem. Ik host een VPS bij STRATO. Dat bevalt goed. Ik bestel daar ook mijn domeinnamen, maar je kunt daar (standaard) geen subdomein voor instellen. Dit houdt kortweg in dat de webmail (die via Plesk op een subdomein draait) niet bereikbaar is.
Nu kan ik 2 dingen doen. Ik kan zorgen dat de webmail in plaats van via "webmail.domein.nl" via "domein.nl/webmail" bereikbaar is. Dat gaat denk ik nog wel lukken. Maar Plesk zelf (het adminpanel waar klanten inloggen) gebruikt links naar het subdomein, dus dan gaat het alsnog mis. Nu kan ik dat ook wel weer gaan ombouwen, maar dat gaat me een hoop tijd kosten, en met wat pech worden mijn wijzigingen mogelijk overschreven tijdens een update van Plesk.
Nu denk ik dus dat misschien wel de beste oplossing is om al mijn domeinnamen gewoon ergens anders te gaan hosten waar ik wel subdomeinen kan aanmaken.
Nu is mijn vraag, welke hostingpartij is een goede? Mijn belangrijkste punten. Ik wil de domeinnamen zo goedkoop mogelijk registeren, ik moet subdomeinen kunnen maken en ik moet in ieder geval de mogelijkheid hebben om de "bekende" TLD's te registreren, dus denk aan de .nl .com .eu enzovoorts.
Iemand een tip?
Ik gebruik Versio voor de domeinnamen (goedkoop), echter hun hosting was ik een paar jaar geleden niet tevreden over en neem ik nu elders af.
Gewijzigd op 12/07/2015 14:05:20 door Bas IJzelendoorn
Hoe bevalt Versio? Werkt het goed/makkelijk? Gaat alles zoals gewenst? Heb je vervelende dingen meegemaakt?
Ik zag trouwens op hun website dit plaatje. Ziet het er ook echt zo uit?
Wat me opviel was dat er 2x hetzelfde A-record instaat voor tandartsgids.nl en www.tandartsgids.nl. Enig idee waarom dat is?
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met Versio (of eventueel een andere hoster voor domeinnamen)?
Daar heb je wel volledige controle.
Ozzie PHP op 12/07/2015 15:22:59:
Wat me opviel was dat er 2x hetzelfde A-record instaat voor tandartsgids.nl en www.tandartsgids.nl. Enig idee waarom dat is?
Kan van elk 1 weg.
Het valt me op dat al die subdomeinen naar hetzelfde ip-adres gaan. Waarom dan niet *.tandartsgids.nl? Of zitten daar nadelen aan?
xxxxx MX xxxxx 5
xxxxx MX xxxxx 10
Gebruik altijd xxxxx 5.
Indien niet bereikbaar ga naar xxxxx 10
Waar haal je die 5 vandaan? En waar staan die "5" en "10" dan voor?
- SanThe - op 12/07/2015 16:52:04:
xxxxx MX xxxxx 5
xxxxx MX xxxxx 10
xxxxx MX xxxxx 20
xxxxx MX xxxxx 10
xxxxx MX xxxxx 20
Stel je hebt 2 of meer MX servers dan heeft elk MX record een ander getal.
Het laagste getal geeft aan dat je daar moet aankloppen met mail.
Mocht die server niet bereikbaar zijn dan ga je naar de server met het volgende getal.
De getallen geven hierbij alleen maar de volgorde aan.
Duidelijker?
Ja, duidelijker ... maar waarom dan 5, 10 en 20 en niet 1, 2 en 3?
Ozzie PHP op 12/07/2015 17:26:41:
Ja, duidelijker ... maar waarom dan 5, 10 en 20 en niet 1, 2 en 3?
Mag ook.
Maar dat zie eigenlijk nooit.
Hmmm, oké ... maar als ik dat plaatje zie, dan zie ik alleen maar "10" staan en geen andere getallen. In dit geval slaat het dus eigenlijk nergens op? :-s
In bovenstaand is er maar 1 MX server en dan heeft dat getal inderdaad weinig nut.
Toevoeging op 12/07/2015 17:45:40:
Oh ja, als iemand nog een goedkope domeinnaamaanbieder weet, hoor ik dat graag! Anders wordt het denk ik Versio.
1 MX-server is wel riskant. Menig hostingpartij levert een fallback.
Aar, ik heb geen idee hoe zoiets werkt met een fallback. Kun je er meer over vertellen? (Toevallig een idee hoe ik dat bij STRATO moet instellen?)
- Aar - op 12/07/2015 17:45:41:
1 MX-server is wel riskant. Menig hostingpartij levert een fallback.
Valt wel mee.
Als de MX server niet bereikbaar is houden de andere mailservers de mail een tijdje (vaak zelfs 5 dagen) vast. Als je zelf een mailserver hebt ingericht en daar goede antispam in hebt geregeld kan een fallback er voor zorgen dat de spam alsnog wordt doorgegeven. Ikzelf ben geen voorstander van een fallback.
@Ozzie: En hoe dat instelt is de besproken volgorde in je DNS. Of Strato het ondersteunt weet ik niet. Maar je kan het hen vragen.
Gewijzigd op 12/07/2015 17:54:24 door - Ariën -
Gewijzigd op 12/07/2015 18:10:16 door Paco de Wulp
Paco de Wulp op 12/07/2015 17:58:38:
@Ozzie: Ik zit er over na te denken om ook zoiets te doen: Bij zo'n STRATO VPS moet je daar zelf een webserver op installeren ? Wat moet je uberhaupt allemaal nog zelf installeren ?
google eens op strato vps ervaringen. Kan erover meepraten. ben zelf pas verhuisd naar een andere hoster
>> Wat moet je uberhaupt allemaal nog zelf installeren ?
In principe niks. Je kunt kiezen uit een pre-installed installatie. Dan heb je bijv. direct Centos 7 met Plesk 12 erop staan. Ze geven alleen geen ondersteuning op Plesk, dus je zult veel dingen zelf moeten uitzoeken. En je domeinnamen zou ik dus wel ergens anders registreren zoals ik eerder al heb uitgelegd.
Gewijzigd op 12/07/2015 19:35:50 door Ozzie PHP